Antaris Fifty5: Klein zusje van populaire broer

spot_img

De boottest van de Antaris Fifty5 is uitgevoerd in 2013 met een 42 pk Vetus diesel. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

De Friese sloepenbouwer Aquatec introduceerde vorig jaar de Antaris de Sixty6. Een moderne comfortabele boot met de indeling en vaareigenschappen van een sloep. En wat toen al werd verwacht is nu gebeurd: de Sixty6 kreeg een klein zusje, de Fifty5.

Antaris Fifty5

Stabiel

Net als van haar grote roer, is kenmerkend voor de nieuwe Antaris Fifty5 de relatief grote breedte. Dat heeft als voordeel dat je binnenin veel ruimte hebt, maar nog belangrijker, dat de boot heel stabiel is.  En dat merk je direct als je de Antaris Fifty5 betreedt. De kuip biedt aan ongeveer acht opvarenden comfortabele zitplaatsen met goede rugleuning-hoogte en behalve direct naast de motorkist is overal voldoende beenruimte.

Stootrand

De indeling is verder zoals een sloep. Met veel opbergplekken onder de banken en onder de opstaptreden en –omdat het een moderne boot is – een flink aantal bekerhouders. Het verschil met een sloep zie je aan het ontbreken van de kenmerkende kabelaring rond de boot. In plaats daarvan is de Fifty 5 voorzien van een stevige rubberen stootrand die voorkomt dat je met zo’n brede boot snel een kras te pakken hebt.

Antaris Fifty5

Goed zicht

Achterin is een goed verzorgde centraal geplaatste stuurpositie. Alle instrumentarium is er onder handbereik en het uitzicht prima. Zelfs met de buiskap omhoog heb je goed zicht en toch voldoende zithoogte. De boot is verder naar eigen smaak aan te kleden. Dat kan klassiek, dus met teakhout of jusit heel modern, met kunststof teakvervangers, veel rvs en een design carbon dashboard. 

Boordlichten

De Antaris Fifty5 is voorzien van een paar kenmerkende ‘ogen’ in de boeg. Deze zijn niet gebruikt voor ver-stralende docking lights, maar om de boordlichten in onder te brengen. Opvallend is ook de goede maatvoering van het vaste zwemplateau Het is groot genoeg om vanaf het water in te kunnen duiken, maar klein genoeg om in de haven niet in de weg te zitten.

Antaris Fifty5

Pasgeboren lammetje

Voor de aandrijving met flexibele koppeling en watergesmeerde schroefas zijn motoren tussen 12 pk en 42 pk Vetus diesel beschikbaar. Langzaam varend is de boot simpel te varen en mak als een pasgeboren lammetje. Met de grootste motor kun je gemakkelijk planeren. Met 3200 toeren op de teller noteerden we een topsnelheid van rond de 25 km/u.  Dan vaart de boot dankzij een goed onderwaterschip nog steeds stabiel, koersvast en droog.

Met de zelfde succesvolle looks als de Sixty6 is deze compacte Antaris Fifty5 stoer, ruim en eigentijds. Prijs: vanaf € 31.000

Antaris Fifty5

Beoordeling:

Scorebord

Constructie ***

Comfort & Ruimte ****

Ergonomie ****

Afwerking ***

Vaareigenschappen ****

Prijs / Kwaliteit ****

Technische specificaties

Lengte: 6.00 m.

Breedte: 2.50 m.

Diepgang: 0.60m.

Doorvaarthoogte: 1.00 m.

Waterverplaatsing: 1.100 kg

Motorisering: vanaf 12-42 pk

Prijs vanaf: € 31.000

Werf: Aquatec

DDeze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site