Primeur 615 + Honda BF 60: stabiele gezinstender

spot_img

Veel tenders worden tegenwoordig met een buitenboordmotor in een bun aangedreven. Zoals de Primeur 615 Tender van Prins Watersport uit Nijkerk die we hebben getest met de Honda BF 60 onder het zonnedek.

x

Stabiel

Primeurs zijn lekker breed dus stabiel. Ze zitten echt mooi in de gelcoat, de buitenste verflaag die als eerste in de mal wordt aangebracht voordat de lagen glasvezel worden aangebracht. Dat doen ze bij Primeur goed, want de boot is strak en blijft ook na jaren mooi glimmend. Het polyesterwerk is mooi rond afgewerkt, een teken van kwaliteit. En de Langman kabelaring is echt Nederlands vakmanschap.

s

Mix

Uiterlijk is de Primeur 615 een mix van klassiek en modern. De tendersloep heeft een gladde romp, een hoog aangebrachte kabelaring, een brede ronde kont en een ruim zwemplateau. Je kunt dit model met een dieselmotor in het midden krijgen of met buitenboordmotor in een bun. De instap vanaf de zijkant is via een voetbrede opstaptrede naast de achterbank. Er is een fraai gevormde slank uitlopende en toch stevige stuurconsole, maar zou een bakje voor de telefoon en kleine spullen zoals autosleutels extra handig zijn. Alle banken hebben hoge rugleuningen met fraaie ruitmotief kussens. Aan elke kant is een hoge console in de binnenschaal verwerkt. Slim is dat de consoledeksels zijn voorzien van bekerhouders.

Stijfheid

Van deze thermisch geïsoleerde consoles kun je met een compressor lekker grote koelkisten maken. Maar je kunt ze ook gebruiken als opslagplaats voor de fenders. Maar misschien wel het mooist is dat de mooi rond afgewerkte consoles meehelpen aan de stijfheid van de constructie. In de ruimte onder de achterbank, waar de brandstoftank staat, zagen we al de dikke bielzen van de stringers in de bodem. Voorop is een kleine ankerkluis. Het voordek is belegd met teakvervanger en het ankerluik is met dikke op het dek liggende scharnieren vastgezet. In de geteste Primeur was gekozen voor Topdek op de vloer en dat is de meest onderhoudsvriendelijke, maar prijzigste optie. Ook kun je kiezen voor het goedkopere Finteak en standaard is HPL teakline. Al deze moderne vloeropties voor de zelflozende kuip zijn gemakkelijk schoon te maken.

Stootrand

Onder de voorbank is een plek voor een chemisch toiletje. Er zijn overigens tientallen andere optiecombinaties mogelijk op deze Primeur. Je kunt de kleur van de romp, de kabelaring, de kussens, antifouling en de buiskap kiezen, om maar wat te noemen. Of kiezen voor een koelplaat met compressor voor de koelboxen. Verder is er volop opbergruimte onder de banken. De tafel staat op een losse poot en zou wat ons betreft wat steviger mogen. In het voorste deel van de tendersloep kun je een bed maken wat de boot voor weekendgebruik geschikt maakt. Heel degelijk is het brede zwemplateau, dat onderdeel uitmaakt van de constructie en aan de buitenkant de boot beschermt met een RVS stootrand. Onder het zonnedek achterop is de bun voor buitenboordmotoren tot 60 pk. Het deksel van de bun is niet voorzien van een uithouder zoals een gasveer. Ook laat de ventilator zich voor het starten duidelijk horen. Maar de bun is aan de binnenzijde netjes afgewerkt en dempt heel goed het geluid van de motor.

Gebalanceerd

In de bun is gekozen voor de grootste motoroptie, met de Honda BF60 LRTU, langstaart dus. Deze en andere Honda motoren zijn met vier lagen lak beschermd tegen roest. Fijn van een motor in de bun is dat je deze niet ziet en dat is veilig in verband met diefstal. Maar het nadeel is dat de motor afhankelijk is van de zuurstof in deze ruimte. Hier is dat goed geregeld met grote luchtinlaten aan de zijkant. En dan is het extra fijn dat deze driecilinder zo mooi soepel loopt. Bij particulier gebruik kun je liefst vijf (3+2 jaar) jaar garantie op de Honda buitenboordmotor verkrijgen. De enige voorwaarde is dat de motor de gebruikelijke inspectie- en onderhoudsbeurten bij de officiële Honda Marine dealer krijgt.

j

Spectaculair

Deze driecilinder is extreem zuinig en dat komt door de programmeerbare brandstofinjectie en de EcoMo modus die de motor altijd maximaal zuinig laat lopen. Deze driecilinder loopt prachtig mooi gebalanceerd. Een andere mooie Honda techniek die op deze motor is toegepast is BLAST, Boosted Low Speed Torque, dat de motor vooral op lage toeren een extra zetje in de rug kan geven in de vorm van extra koppel. Het gevolg? Een geweldig spectaculaire acceleratie.

Vertrouwd

Zowel rustig als snel varend loopt deze Primeur mooi. De boot is breed en daardoor heel stabiel. Ook is deze tendersloep uitstekend koersvast, ook op topsnelheid. De boot draait niet heel krap, maar vaart wel goed achteruit. Voor een hele draaicirkel heb je over bakboord ongeveer 15 meter ruimte nodig. Je kunt makkelijk draaien over stuurboord. Dan lukt het om in een keer binnen ongeveer 12 meter te keren. Als je rustig vaart hoor je de motor niet of nauwelijks, maar met de BLAST techniek accelereer je als een raket. We klokten de topsnelheid op 46 km per uur en dat is een fijne snelheid waarbij je zelfs aan waterskiën kunt denken. Ook dan voelt deze Primeur vertrouwd en degelijk aan.

k

Zeker

Fijn is dat de Primeur 615 stevig is gebouwd en niet flubbert als je door de golven gaat. De topsnelheid is prima en manoeuvreren is simpel. De prijs begint bij €23.550 voor de boot en niet iets minder dan 10 mille voor de motor. Compleet zoals we de boot hebben getest, ben je rond de 40.000 euro kwijt. Dankzij de goede bouwkwaliteit van motor en boot ben je daarmee verzekerd van jarenlang probleemloos vaarplezier.

i

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in februari 2024. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

u

Technische gegevens: Primeur 615 Tendersloep

Lengte: 6,15 m.
Breedte: 2,40 m.
Diepgang: 0,50 m.
Doorvaarhoogte: 1,10 m.
Motor:30-60 Pk
Waterverplaatsing:780 Kg.
Vanaf-prijs (incl. btw):€ 23.550 excl. motor, Honda BF60 vanaf ca. € 9.469
Meer info:www.prinswatersport.nl / www.honda.nl/marine

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site