Van Vossen E-sloep 690: Sublieme stekker-sloep

spot_img

Deze boottest van de Van Vossen E-sloep 690 is uitgevoerd in 2020

Een test van de E-sloep 690 van Han van Vossen uit Giethoorn. Deze toeristentrekker uit Overijsel wordt beschouwd als de bakermat van het elektrisch varen in ons land. Door de vele kleine grachtjes in de natuurgebieden rond Giethoorn ontstond daar al snel het besef dat elektrisch varen een oplossing kon bieden voor problemen rond klimaat, onderhoud en de vaarkwaliteiten van huurders en andere gebruikers.

Van Vossen

Hufterbestendig

De Giethoornse ondernemer Han van Vossen maakt al sinds 1996 elektrisch aangedreven boten en weet alles van de techniek. Hij bouwt alleen in aluminium, lekker onderhoudsarm en stoer materiaal, dat bovendien tegen een stootje kan. Veel van zijn boten worden door verhuurbedrijven gebruikt en dat maakt belangrijk dat ze absoluut hufterbestendig en ‘foolproof’ zijn. Bijna 25 jaar later zet Van Vossen een brede reeks aluminium sloepen op de markt in lengtes tussen vijf en net geen zeven meter.

Eigenlijk hebben ze allemaal dezelfde aandrijving met een draaibare elektrische Arka podmotor. Dat is een slanke torpedo met roerpropeller onder de boot. Door de motor-roer combinatie stuur je met de aandrijving en dat is lekker direct. Vanwege de traploze aandrijving, kun je altijd blijven sturen, ook als je (bijna) geen vaart hebt. Voor de verschillende modellen zijn er aandrijvingen van 1kW tot 7,5 kW. Dat is vergelijkbaar met outboard aandrijvingen tussen ongeveer 2,5 en 15-20 pk. Behalve de motor zijn ook de energievoorraad en een goede lader van belang. Met een standaard accupakket vaar je 8 uur onafgebroken met een snelheid van 8 km/u. Harder zullen mensen toch niet vaak varen en zeker niet uren achter elkaar. Op een compacte display zie je exact hoeveel stroom je verbruikt, hoeveel energie je over hebt en hoe lang je kunt blijven varen met de snelheid van dat moment.

Van Vossen

Design

Aluminium is vaak bewierookt als het gaat om onderhoudsvriendelijkheid. Toch is dat niet het enige voordeel van dit materiaal. Een voordeel van elektrische pod-aandrijving is dat je geen motorkist meer hebt. Daardoor heb je een zee van ruimte in het interieur. Fijn is dat je de indeling zelf kunt aanpassen. Aluminium boten worden vanuit een gedigitaliseerde tekening op de computer omgezet naar een snijpakket. De stapel voorgesneden platen kan door een ervaren lasser als een legopakket in elkaar worden gezet. In de tekening kun je nog van alles wijzigen. Bankje hier, kastje daar, tafel, ankerluik of niet, alles is binnen het totaalconcept te veranderen.

De E-sloep is netjes in elkaar gezet, zonder scherpe randen, alles is keurig glad gemaakt. Voor de bouw is 4 mm dik zeewaterbestendig aluminium gebruikt en dat maakt de boot degelijk, bijna helemaal onderhoudsvrij en sterk. Door de excellente constructie gaan deze boten werkelijk langer mee dan de meeste eigenaren. Optioneel is de E-sloep voorzien van een bestickering. Zo’n wrap is afhankelijk van het design al mogelijk vanaf €740 en geeft de boot direct een andere aanblik. Het scheelt verfkosten en is direct te veranderen als de kleur of het design je verveelt. Bovendien kun je sponsor-of bedrijfsnamen in de bestickering opnemen, iets verhuurbedrijven vooral zal aanspreken.

Van Vossen

Doordacht

In de geteste Van Vossen E-sloep 690 zit je op lekkere gewafelde kussens met hoge rugleuningen. Het is een ruime sloep, waarbij in de geteste boot gekozen is voor twee extra zitjes rond de stuurplek met daaronder koelkisten. Onder de banken heb je volop opbergruimte. Jammer is dat simpele de knevels op de luiken, weliswaar functioneel zijn, maar niet overeenstemmen met de hoge bouw- en afwerkingskwaliteit van de rest van de boot. Dat geldt ook voor de E-sloep 590, die op de testdag als bijboot fungeerde.

De afwerking is verder goed verzorgd en alles is uitstekend doordacht. Helemaal voorop is een diepe ankerbak waar de optionele Aces lithium-Ion 300Ah accu van het 48V systeem zich in bevindt. Deze accu’s gaan minimaal 3000 laadcycli mee, wat betekent dat je deze 10 jaar lang vrijwel elke dag kunt opladen, iets wat in de watersport eigenlijk nooit voor komt. De boot heeft een 7,5 kW Arka pod. Daarmee is lekker direct te sturen en super simpel te manoeuvreren. Op het display vind je onder andere de roerstand aanwijzer, de gegevens van de accu, actieradius en de meter die je precies vertelt hoeveel km/u je vaart. Alles is duidelijk en dus ideaal voor mensen die beginnen met varen of die gewoon zonder poespas willen genieten.

Van Vossen

Volwassen

Deze Van Vossen E-sloep 690 is zeker niet sloom, maar een volwassen dagboot. De topsnelheid ligt rond de 12 km/u, een snelheid waarbij er een mooie snor voor de kop ontstaat. Aan de achterzijde laat de boot op kruissnelheid het water mooi los, een teken van een goed onderwaterschip. Maar het mooist is het om relaxed te varen in een natuurgebied. Je hoort de vogels, je ruikt de bomen, alle schoonheid van de natuur komt direct binnen. Het enige dat je hoort is het rustgevende zoemen van het elektromotortje. Dat wordt grotendeels overstemd door het gezellige klotsen van het water tegen de boot. Dit is elektrisch varen op zijn mooist.

Van Vossen

Met dank aan watersport-tv.nl


Technische gegevens: Van Vossen E-Sloep 690

Lengte (m.)6,90
Breedte (m.)2,50
Diepgang (m.)55-65 cm
Doorvaarhoogte (m.)1.15 m
Waterverplaatsing (kg.)1.200
Motor pk (kW)7,5 (5kW)
CE-ontwerpcategorieD
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 37.000
Meer informatie:www.vanvossen.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site