Axopar 37 XC cross cabin: het nieuwe snelvaren

spot_img

Deze Axopar 37 XC cross cabin boottest is uitgevoerd in 2020.

De nieuwe Axopar 37 XC Cross Cabin is in alle opzichten een moderne, snelle boot. De lijnen zijn strak, het uiterlijk is stoer en de twee 300 pk Mercury Verado’s aan de spiegel doen er nog een eigentijds schepje bovenop. Deze Crosssover biedt een breed scala aan toepassingen: van fluisterstil door de natuur glijden tot keihard knallen op het open water.

Axopar

Axopar is een Finse werf die de boten in Polen bouwt. Het resultaat is een product van Scandinavische kwaliteit met een gunstig prijskaartje. De constructie van de Axopar is uitstekend. De boot is degelijk gelamineerd, de afwerking is zonder meer goed. Bij de indeling is optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. Door de combinatie van onderhoudsarme materialen, degelijke afwerking en superieur vaargedrag is het een laagdrempelige boot met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Dat verklaart voor een groot deel het succes van het trendy bootmerk. Sinds de start in 2014 is Axopar als een komeet gerezen en heeft dealers in 65 landen over zes continenten.

Axopar

Special

Net als Mercedes Benz en andere gerenommeerde automerken, zocht Axopar naar een manier om een specifiek publiek aan te spreken met exclusieve producten. Dat werd gevonden bij Brabus, het Duitse bedrijf dat luxe producten omtovert tot exclusief superspul. Een kleine range Axopars wordt exclusief door Brabus ‘gepimpt’.  Daarnaast heeft Axopar een eigen ‘Brabus line’, Axopar modellen met luxe accenten. De geteste boot is de 37 XC Cabin Cross uit de Brabus lijn. Kenmerkend zijn de zwart gepoedercoate relingen en de zwarte stootrand.

Axopar

Gullwing luiken

De Axopar 37 XC Cross Cabin is een crossover van een dichte all weather boot en een open sportboot. De boot heeft een relatief laag vrijboord, opvallende kajuitopbouw met negatief geplaatste voorruit en een dubbel getrapt onderwaterschip. Heel bijzonder is de Gullwing constructie van de luiken van de voorkajuit. Deze luiken scharnieren in het midden en zijn duidelijk geïnspireerd op de meeuwenvleugeldeuren van de legendarische Mercedes 350SL Gullwing. Ze bieden een praktische en unieke licht- en ventilatieoplossing voor de voorkajuit.

De voorhut baadt in een zee van licht en ruimte. Er is behalve een groot bed ook een wastafel en een zitje met een toilet er onder. Je kunt ook kiezen voor een afgescheiden toiletruimte. De stuurhut is verder licht, ruim en bijzonder comfortabel. Er zijn twee voorstoelen en een ervan heeft een 50 liter koelkast er onder. Daarachter is een L-vormige bank rond een klaptafel. Klap je het middendeel van de achterbank omhoog, dan heb je toegang tot de tweepersoons achterhut.

Axopar

Zuinig

Het onzichtbare deel van de boot is misschien wel het meest bijzonder. Door de stepped hull komt de boot snel en vlak in plané. Daarbij is het brandstofverbruik opvallend laag, zeker als je bedenkt dat de boot bijna 12 meter lang is en leeg 3770 kilo weegt. De werf claimt dat er zelfs 40% minder brandstof wordt verbruikt in het meest gebruikte snelheidsgebied van 20 tot 40 knopen. Motorisering loopt van 2 x 225 tot 2 x 350 pk. De geteste 37 Xc had twee 300pk Mercury motoren, die sowieso al erg zuinig en trillingsvrij lopen. Op internet circuleert een filmpje, waarbij een Axopar met een glas rose op de motor accelereert en dik boven de 50 km/u snel vaart. Een beter bewijs van het soepele lopen van de motor is er niet.

Axopar

Gemakkelijk

De geteste Axopar 37 XC Cross Cabin met twin Mercury 300 vaart opvallend gemakkelijk. Sleutels omdraaien, landvasten los en varen maar. Langzaam varend hoor je de motoren nauwelijks lopen en trek je absoluut geen golven. Zo is toeren door de natuur een opvallende bonus voor deze snel-varende boot. De 37 stuurt precies, spoort uitstekend en ligt ook op snelheid voortreffelijk op het water. In golven toont de boot zich op zijn best, want de 37 vaart onwaarschijnlijk droog en draait veilig in korte bochten. De topsnelheid werd geklokt op 86 km/u. De kruissnelheid is 45 km/u. Dan verbruikt de 37 ongeveer 50 liter per uur. Doordat je onder alle omstandigheden optimale controle hebt, is het ook een veilige boot. Ook minder ervaren watersporters kunnen hier goed mee uit de voeten. Als je met de Axopar 37 vaart, lijkt het alsof snel-varen heel gemakkelijk is.

Axopar

Vierseizoenen

De Axopar 37 XC Cross Cabin is standaard sober uitgevoerd. Dat maakt het wel mogelijk dat de basisprijs laag ligt. De kale boot zonder motoren kost €115.000. Met de twee Mercury Verado 300 V8 motoren en vrijwel alle opties zoals op de testboot ben je dik twee-en-een-half keer zoveel kwijt. Daarvoor krijg je een vierseizoenenboot die geschikt is voor alle denkbare omstandigheden en alle vaargebieden. Dat maakt de Axopar 37 XC een topboot waarin je dankzij de moderne techniek optimaal kunt genieten van de natuur.

Axopar

Technische Specificaties Axopar 37 XC Cross Cabin

Lengte: 11,50 m.

Breedte: 3,35 m.

Diepgang: 0,85 m.

Doorvaarhoogte: 2,30 m.

Waterverplaatsing: 3770 kg

Motorisering: 2 x 225 – 2 x 350pk

Prijs vanaf: € 115.000 incl. btw excl.motoren

Meer info: www.kemperswatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site