Deze boottest van de Aquanaut Majestic 1300 OC is uitgevoerd in 2017
Hoe traditie tot innovatie kan leiden laat de Friese werf Aquanaut, bouwer van de Aquanaut Majestic 1300 OC, zien met de introductie van een nieuw lijn motorjachten. Onder de naam Majestic staat een serie boten op stapel die de huidige generatie watersporters op hun wenken bediend met een aantrekkelijk uiterlijk en doordacht interieur. In een mix van ronde en rechte vormen een hedendaags schip zonder het mooie van vroeger uit het oog te verliezen.
Knikspant
We varen een stukje met de eerst gebouwde 1300OC, direct genomineerd voor motorboot van het jaar 2017, over een zonovergoten Witte Brekken. Niet zozeer de lengte maar vooral de breedte van 4,50m maakt van de Majestic 1300OC een flink schip. Gunstig wanneer in een passantenhaven per meter scheepslengte betaald moet worden maar daar zal het Aquanaut niet om te doen zijn geweest. De flinke breedte, een knikspant romp en een steile, matig uitwaaierende boeg zorgen voor een interieur waar veel mogelijk mee is. Als product van deze tijd is de Majestic niet volgestopt met het maximaal aantal slaapplaatsen. De nadruk ligt meer op een licht en luchtige leefruimte terwijl er met drie cabines ook met een groter gezelschap een meerdaagse tocht gevaren kan worden.
Onbelemmerd uitzicht
Het dagelijks leven speelt zich af in de salon, gelijkvloers met de open kuip en door de rond lopende raampartij voorzien van een onbelemmerd uitzicht over het voorbij glijdende landschap. Een dinette met een comfortabel gevormde zit aan stuurboord met daar tegenover een uitgebreide keuken voorzien van alles om een volwaardig diner te prepareren, zijn gericht op de verzorging van de inwendige mens. Zonder dat het ooit rommelig hoeft te worden aangezien er in opvallend veel kastruimte is voorzien. In het voorste gedeelte van de salon vinden stuurman of –vrouw een plaats met eenzelfde zit voor een meevaarder aan de andere zijde.
Super comfortabel
Met deze zitplaatsen is iets bijzonders aan de hand. Geen stoel die recht vooruit kijkt met misschien een armleuning maar een hoekbank met een uitzonderlijk relaxte zit waarop je sturend kunt loungen of andersom. Helemaal recht achter het stuurwiel zit je niet, meer tussen de gashendel en het stuur in. Dat ziet er misschien wat bevreemdend uit tot je plaats neemt, dan blijkt het wonderwel goed te werken en ontpopt de stuurpositie zich tot de meest comfortabele waar we ooit op gezeten hebben. De vloer is voorzien van een hoogpolig tapijt in een passende kleur wat voor een huiselijke sfeer zorgt. Alleen bij de keuken is er lichtgekleurd laminaat geplaatst waarmee morsen geen gevolgen heeft. Het dak van de salon kan vrijwel geheel geopend worden met een elektrisch bediend systeem zodat mooi weer ook binnen vrij spel heeft.
Onderdeks
Benedendeks bevinden zich de badkamer en slaapvertrekken. In de boeg is de eigenaarscabine te vinden. Hier vertaalt de rompvorm zich het duidelijkst in veel binnenruimte. Het Franse bed kan door de steile boeg en het matige uitwaaieren verder naar voren en laag geplaatst worden zodat je geen trappetje nodig hebt om erin te komen. Waar in de salon gekozen is voor antraciet kleurig fineer is de benedenverdieping voorzien van eikenfineer. Met een knoestje extra zorgt dit voor een levendig geheel. Wij vinden het mooi maar wanneer smaak toch verschilt, iedere andere kleurstelling is ook mogelijk. Dat geldt ook voor de indeling. In het demoschip waar we mee varen is voorzien in twee gastenhutten met een dubbel bed onder de salon. Hier kan ook voor een king size eigenaarshut gekozen worden met een kleinere gastenhut aan stuurboord. Douche en toiletten zijn gescheiden van elkaar. Bereikbaar zijn deze vanuit de centrale hal of vanuit de eigenaarscabine. In de hal vind je ook een inbouwkast voor een wasmachine.
Buitenleven
Het buitenleven concentreert zich op de grote open kuip. Hier kan een vaste hoekbank met een tafel geplaatst worden of niets. Met los meubilair kun je dan inrichten zoals je wenst. Uit het dak van de salon kun je een zonwering tevoorschijn trekken. Een subtiel alternatief voor een kuiptent of bimini. De zijkanten blijven geheel vrij waardoor de luifel op geen wijze de mooie lijnen van de boot verstoort. Stevig is het ook, we zijn er niet aan gaan hangen maar de dikte van de gebruikte buizen nodigen daar wel toe uit. De afwerking is, net als alle andere details op deze nieuwe Aquanaut, tot in de finesse.
Houten opbouw
Beeldbepalend aan de Aquanaut Majestic 1300 OC is de houten opbouw. Nee, een jaarlijks terugkerend lakbeurtje is niet nodig. De basis is staal, voor het houteffect is teak-look gebruikt. Een onderhoudsvrij alternatief voor echt hout. Dit geeft de gewenste uitstraling zonder de nadelen die een natuurlijk houten opbouw met zich mee zou brengen. Voor nog meer gemak is het materiaal geïmpregneerd zodat het vuil afstoot en eenvoudig schoon te maken is. De schuurlijst en afwerking van de kajuitopbouw voor de salon is met hetzelfde materiaal en kleur afgewerkt. Ook deze opbouw maakt van de Majestic 1300 OC een opvallende verschijning. Relatief wat hoger met een vrij hoekige vorm waardoor de voorzijde er wat parmantig uitspringt.
Waterkering
De gangboorden zijn lekker breed en de railing voldoende hoog. De Aquanaut Majestic 1300 OC is CE-B gecertificeerd. Wanneer de boot deze status waarmaakt in bijbehorende golven is de gang naar voren geen probleem. Onder deze omstandigheden kan er natuurlijk wat buiswater aan dek verschijnen. Om de kuip dan toch droog te houden is er in het verlengde van de trap tussen kuip en gangboord een behoorlijk hoge waterkering geplaatst. Hier zijn we toch wat minder enthousiast over. Wanneer je niet weet dat het er zit, of met iets in je handen loopt en het niet ziet, kun je er net iets te gemakkelijk tegenaan stoten. Voor die enkele keer dat het in slecht weer nodig is op om hier water te keren lijkt een wegneembaar schutbordje ons een beter idee.
Millimeterwerk
De vaareigenschappen van de Aquanaut Majestic 1300 OC doen de naam eer aan. Zo majestueus als de boot oogt, vaart ze ook. Totale rust overvalt je wanneer je plaatsneemt achter het dashboard. Motorgeluiden zijn nauwelijks waarneembaar terwijl de isolatie van de motor nog niet helemaal afgerond was. Zodra dat wel gedaan is zal motorgeluid ontbreken. Trillingen ook waardoor je de instrumenten nodig hebt om te weten of de Perkins onder de kuip wel aanstaat. Verrassingen biedt het varen met de nieuwe Aquanaut niet en zo hoort het ook. Met een boeg- en hekschroef manoeuvreer je tot op de millimeter nauwkeurig, de boot komt vlot op gang en draait met ongeveer 1,5 scheepslengte de andere kant op. Een hekgolf is op rompsnelheid nauwelijks waarneembaar wat op een zorgvuldig vormgegeven onderwaterschip duidt. Eenzelfde zorgvuldigheid is ook op de bouwkwaliteit van toepassing. Nergens laat de Majestic 1300OC een steek vallen. De technische ruimte onder de kuip laat dit duidelijk zien. De 150PK Perkins is rondom bereikbaar evenals alle appendages zoals de verwarming of een generator. De machinekamer biedt een zee aan ruimte, ook een dubbele motorisering is daarmee mogelijk.
Technische gegevens Aquanaut Majestic 1300 OC
Ontwerp: Jan Piet Bakker
Lengte over alles:13,15 m
Breedte: 4,50 m
Diepgang: 1,15 m
Kruiphoogte: 3,00 m
Waterverplaatsing: 17 ton
Motorisering: Perkins M150 Ti
CE-certificering: B
Prijs vanaf: € 419.890 incl. BTW
Meer informatie: www.aquanaut.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.