XC Pro 430 + Honda BF20: Compacte Slimme Rib.

spot_img

De markt voor Rib’s is enorm gegroeid. Dat is niet zo gek, want met zo’n opblaasboot met harde bodem heb je enorm veel verschillende vaarmogelijkheden. Daarom reizen we voor de test af naar Vidini Boats, Honda dealer in Harlingen. Daar verkoopt eigenaar Erik Noë veel soorten sloepen, consoleboten en rubberboten. Voor het Honda Marine Magazine heeft hij een XC Pro 430 Rib met een 20 pk Honda buitenboordmotor klaar liggen om te testen.

Kwaliteit

De XC Pro 430 Rib is een budget RIB. De boot ziet er met grijze romp en vrolijke gekleurde accenten vriendelijk, maar ook degelijk uit. De prijs van de kale boot is aantrekkelijk, maar dat is niet ten koste gegaan van de kwaliteit van de gebruikte materialen. Voor de tubes is bijvoorbeeld 1,2 mm dik, Duits fabricaat PVC gebruikt. Mocht je tubes van het duurdere hypalon willen, dan kan dat ook. De PVC tubes zien er netjes uit en ook het polyesterwerk is strak en goed verzorgd. Leuk is de polyester opstaptrede achter aan de tubes. Dat maakt de boot minder kwetsbaar en je kunt makkelijk de boot op. Het is fijn dat de tubes relatief hoog boven het water liggen, zodat ze op ruig water geen speelbal van de golven worden. De boot is slim ingedeeld met alle voorzieningen op de goede plek en een handig geplaatste stuurconsole.

k

Comfortabel

De boot stevig vastmaken is gemakkelijk, want daarvoor heb je veel keuzes. In de polyester neus en in het harde polyester deel naast de motor zijn goede stalen kikkers en aan de zijkant van de tubes zijn stevige rubberen kikkers aangebracht. Voor de passagiers zijn boven op de tubes zes handgrepen gemaakt. De stuurman heeft een brede bank achter de console ter beschikking, waar je overigens ook met twee man kunt zitten. Door de stevige kussenrol boven de lage rugleuning heb je daar een comfortabele zitplek.

Console

De console is meer naar de stuurboordkant geplaatst, zodat je aan de bakboordkant voldoende ruimte hebt om naar voren te lopen. Aan de console is een stevige rvs beugel waar je je bij het op- en afstappen of tijdens het varen goed aan kunt vasthouden. Verder zijn in de console het elektrische schakelpaneel en de radio met bluetooth plus speakers ingebouwd. Aan de voorkant van de console is een klein zitje met een compacte opbergruimte er onder. De installatie is goed toegankelijk dankzij een groot luik met een simpele knevelsluiting.

Tender

Voorop is in de bodem een grote opbergplek met een stevig luik gemaakt. De vloer is antislip en de boot is zelflozend. De kussens met ruitpatroon zien er vrolijk uit. De boot is heel compleet uitgevoerd met verder nog een bilge pomp, usb aansluiting en verlichting, zelfs ook van de kuip. Voor het gebruik als tender zijn in de kuip handige hijs ogen gemaakt. En mocht je de boot uitvoeren met een stevige motor, dan zijn er voor het waterskiën stevige ogen om de ski-lijn aan te bevestigen.

c

Betrouwbaar

Een Rib, hoe leuk ook, kan niet zonder een motor en wat dat betreft is deze Rib echt verwend. Dit is een Honda BF 20 LRTU, een 350 cc tweecilinder viertakt met elektronische ontsteking, maar wel met carburateur. Daardoor staat deze Honda 20 pk bekend als een van de meest betrouwbare motoren in dit segment. Bijzonder van deze lichte motor, nog geen 60 kilo, is dat deze is voorzien van elektrische start en power tilt. Daardoor kun je de motor met een druk op de knop starten en na het varen met de power tilt knop boven water halen. Het na gebruik uit het water tilten van het staartstuk is belangrijk voor het behoud van je motor.

q

Garantie

Dan koeken de koelkanalen niet dicht met schelpjes en andere aangroei. Ook mooi is de dynamo die de accu met 12A laadt, zodat je ondanks al die mooie elektrische spulletjes als radio en verlichting nooit zonder stroom komt te zitten. Verder is deze motor verkrijgbaar met een zijhendel zoals op de geteste XC Pro 430, maar eveneens met een topmount hendel. Op alle Honda buitenboordmotoren krijg je liefst 5 jaar fabrieksgarantie.

Trailerbaar

Zo’n lichte en makkelijk trailerbare combinatie als de Pro XC 430 Rib met Honda BF 20 een mooi alternatief voor een sloepje. De complete set weegt nog geen 250 kilo en dat is achter elke auto gemakkelijk te handelen. Op het water kun je er prima rustig mee varen en zeker vier man aan boord hebben een eigen comfortabele plek. Met deze combi kun je ook de Wadden op en dan trotseert deze XC Pro stoer alle golven.

q

Opgewonden

Op het open water meten we de topsnelheid. Met de BF 20 halen we gemakkelijk 38 km/u. De Rib scheert stabiel over het water, draait om de eigen as en laat zicht voortreffelijk achteruit dirigeren. Dankzij de vrolijke uitstraling en de goede vaareigenschappen komt zelfs op de regenachtige testdag het opgewonden kleine jongetjesgevoel weer boven. De XC Pro 430 presteert uitstekend, is stabiel en veilig. Maar een top van bijna 40 km/u voelt op een compacte stevige rib lekker snel.

Aantrekkelijk

Het is een aantrekkelijke, slim ingedeelde en goed uitgeruste combinatie, deze XC Pro 430 met Honda BF 20. De prijs valt alles mee, want deze set is bij Vidini Boats in Harlingen verkrijgbaar voor €12.500. Meer informatie vind je op vidiniboats.nl en op Honda.nl/marine

s

Technische Specificaties XC Pro 430

Lengte: 4,30 m.
Breedte: 1,90 m.
Diepgang: 0,40 m.
Doorvaarhoogte: 0,85 m.
Motor:20 Pk, 14,3 kW
Waterverplaatsing:150 kg, motor 58,5 kg. Vaarklaar ca. 250 kg
Vanaf-prijs (incl. btw):€ 12.500 incl. Honda BF 20 LRTU en alle opties
Meer info:www.vidiniboats.nl / www.honda.nl/marine

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in februari 2024. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

© boottesten.nl 2024

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site