De markt voor Rib’s is enorm gegroeid. Dat is niet zo gek, want met zo’n opblaasboot met harde bodem heb je enorm veel verschillende vaarmogelijkheden. Daarom reizen we voor de test af naar Vidini Boats, Honda dealer in Harlingen. Daar verkoopt eigenaar Erik Noë veel soorten sloepen, consoleboten en rubberboten. Voor het Honda Marine Magazine heeft hij een XC Pro 430 Rib met een 20 pk Honda buitenboordmotor klaar liggen om te testen.
Kwaliteit
De XC Pro 430 Rib is een budget RIB. De boot ziet er met grijze romp en vrolijke gekleurde accenten vriendelijk, maar ook degelijk uit. De prijs van de kale boot is aantrekkelijk, maar dat is niet ten koste gegaan van de kwaliteit van de gebruikte materialen. Voor de tubes is bijvoorbeeld 1,2 mm dik, Duits fabricaat PVC gebruikt. Mocht je tubes van het duurdere hypalon willen, dan kan dat ook. De PVC tubes zien er netjes uit en ook het polyesterwerk is strak en goed verzorgd. Leuk is de polyester opstaptrede achter aan de tubes. Dat maakt de boot minder kwetsbaar en je kunt makkelijk de boot op. Het is fijn dat de tubes relatief hoog boven het water liggen, zodat ze op ruig water geen speelbal van de golven worden. De boot is slim ingedeeld met alle voorzieningen op de goede plek en een handig geplaatste stuurconsole.
Comfortabel
De boot stevig vastmaken is gemakkelijk, want daarvoor heb je veel keuzes. In de polyester neus en in het harde polyester deel naast de motor zijn goede stalen kikkers en aan de zijkant van de tubes zijn stevige rubberen kikkers aangebracht. Voor de passagiers zijn boven op de tubes zes handgrepen gemaakt. De stuurman heeft een brede bank achter de console ter beschikking, waar je overigens ook met twee man kunt zitten. Door de stevige kussenrol boven de lage rugleuning heb je daar een comfortabele zitplek.
Console
De console is meer naar de stuurboordkant geplaatst, zodat je aan de bakboordkant voldoende ruimte hebt om naar voren te lopen. Aan de console is een stevige rvs beugel waar je je bij het op- en afstappen of tijdens het varen goed aan kunt vasthouden. Verder zijn in de console het elektrische schakelpaneel en de radio met bluetooth plus speakers ingebouwd. Aan de voorkant van de console is een klein zitje met een compacte opbergruimte er onder. De installatie is goed toegankelijk dankzij een groot luik met een simpele knevelsluiting.
Tender
Voorop is in de bodem een grote opbergplek met een stevig luik gemaakt. De vloer is antislip en de boot is zelflozend. De kussens met ruitpatroon zien er vrolijk uit. De boot is heel compleet uitgevoerd met verder nog een bilge pomp, usb aansluiting en verlichting, zelfs ook van de kuip. Voor het gebruik als tender zijn in de kuip handige hijs ogen gemaakt. En mocht je de boot uitvoeren met een stevige motor, dan zijn er voor het waterskiën stevige ogen om de ski-lijn aan te bevestigen.
Betrouwbaar
Een Rib, hoe leuk ook, kan niet zonder een motor en wat dat betreft is deze Rib echt verwend. Dit is een Honda BF 20 LRTU, een 350 cc tweecilinder viertakt met elektronische ontsteking, maar wel met carburateur. Daardoor staat deze Honda 20 pk bekend als een van de meest betrouwbare motoren in dit segment. Bijzonder van deze lichte motor, nog geen 60 kilo, is dat deze is voorzien van elektrische start en power tilt. Daardoor kun je de motor met een druk op de knop starten en na het varen met de power tilt knop boven water halen. Het na gebruik uit het water tilten van het staartstuk is belangrijk voor het behoud van je motor.
Garantie
Dan koeken de koelkanalen niet dicht met schelpjes en andere aangroei. Ook mooi is de dynamo die de accu met 12A laadt, zodat je ondanks al die mooie elektrische spulletjes als radio en verlichting nooit zonder stroom komt te zitten. Verder is deze motor verkrijgbaar met een zijhendel zoals op de geteste XC Pro 430, maar eveneens met een topmount hendel. Op alle Honda buitenboordmotoren krijg je liefst 5 jaar fabrieksgarantie.
Trailerbaar
Zo’n lichte en makkelijk trailerbare combinatie als de Pro XC 430 Rib met Honda BF 20 een mooi alternatief voor een sloepje. De complete set weegt nog geen 250 kilo en dat is achter elke auto gemakkelijk te handelen. Op het water kun je er prima rustig mee varen en zeker vier man aan boord hebben een eigen comfortabele plek. Met deze combi kun je ook de Wadden op en dan trotseert deze XC Pro stoer alle golven.
Opgewonden
Op het open water meten we de topsnelheid. Met de BF 20 halen we gemakkelijk 38 km/u. De Rib scheert stabiel over het water, draait om de eigen as en laat zicht voortreffelijk achteruit dirigeren. Dankzij de vrolijke uitstraling en de goede vaareigenschappen komt zelfs op de regenachtige testdag het opgewonden kleine jongetjesgevoel weer boven. De XC Pro 430 presteert uitstekend, is stabiel en veilig. Maar een top van bijna 40 km/u voelt op een compacte stevige rib lekker snel.
Aantrekkelijk
Het is een aantrekkelijke, slim ingedeelde en goed uitgeruste combinatie, deze XC Pro 430 met Honda BF 20. De prijs valt alles mee, want deze set is bij Vidini Boats in Harlingen verkrijgbaar voor €12.500. Meer informatie vind je op vidiniboats.nl en op Honda.nl/marine
Technische Specificaties XC Pro 430
Lengte: | 4,30 m. |
Breedte: | 1,90 m. |
Diepgang: | 0,40 m. |
Doorvaarhoogte: | 0,85 m. |
Motor: | 20 Pk, 14,3 kW |
Waterverplaatsing: | 150 kg, motor 58,5 kg. Vaarklaar ca. 250 kg |
Vanaf-prijs (incl. btw): | € 12.500 incl. Honda BF 20 LRTU en alle opties |
Meer info: | www.vidiniboats.nl / www.honda.nl/marine |
Disclaimer
Deze boottest is uitgevoerd in februari 2024. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.
© boottesten.nl 2024