Italboats is een botenmerk uit Puglia, Italië. Daar vaart iedereen alleen op zee, dus moeten de boten degelijk zijn en zich perfect gedragen in de golven. Of dat klopt, testen we op de Stingher 22GT van de Benelux dealer, Demedts Marine uit Waregem.
Familiebedrijf
Italboats is een familiebedrijf dat al sinds 1987 bestaat. Het bedrijf is opgezet door een succesvolle Italiaanse powerboat racer. Hij gebruikte het onderwaterschip van zijn succesvolle raceboten voor het ontwerpen van RIB’s. Zijn zoon is gedreven om de kwaliteit en de afwerking van de RIB’s tot in de puntjes te verzorgen. Het bedrijf maakt drie verschillende RIB-lijnen: zes XRibs, van 4,4 tot 10 meter voor professioneel gebruik, 7 modellen van de budgettair aantrekkelijke Predator lijn en de superluxe Stingher lijn met negen RIB’s tussen 3,40 en 11 meter. De geteste Stingher 22GT is een van de Gran Turismo modellen.
Ambachtelijk
De Stingher 22GT valt direct op als een fraaie RIB met Italiaans design. De boten worden handgemaakt, waarbij je het ambachtelijke vakmanschap in alle details terug ziet. Zoals aan de prachtige stuurstoelen achter de console. Deze worden niet zelf gemaakt of in China besteld, maar komen van een gespecialiseerd bedrijf in Engeland. De degelijkheid zie je in de zelflozende, met stringers verstevigde, strak gelamineerde sandwich polyester romp.
Kuipstoeltje
De gestileerde zwarte polyester romp zit perfect in de gelcoat. Mede door de carbon-look tubes oogt de Stingher als een design-RIB. Aan beide zijden heeft het onderwaterschip twee sprayrails en mooie terugvallende kimmen. De neus is vrij hoog, ook om mooi droog te kunnen varen. Voorop is standaard een elektrische ankerlier met diepe ankerkluis en er hangt een rvs anker onder het fraai gevormde boegplateau. Voorop vind je ook een groot zonnedek met een diepe bergruimte er onder. De stuurconsole, met aan de voorkant een verrassend lekker zittend kuipstoeltje, is modern en strak, maar elegant vormgegeven. De diepe plek onder de console is te gebruiken voor een toiletje.
Minpuntje
Mooie rvs beugels aan de console maken de boot veilig. Op de console is een kleine, donker getinte ruit bevestigd, die de stuurman tegen de wind en de instrumenten tegen het zonlicht beschermt. Er is op het dashboard volop plek voor displays en de tien tuimelschakelaars staan fraai in militaire slagorde opgesteld. Bekerhouders of een vakje voor de kleine spullen zoals telefoon en autosleutels ontbreken. Verder is een minpuntje, dat het fraaie, negen-spaaks stuur niet in de hellingshoek te verstellen is. Daarentegen is de gashendel op de intuïtief beste plek geplaatst en er is een prima voetensteun. Door opklapbare zittingen kun je van de bestuurdersstoelen fijne sta-steunen maken. Achter de stoelen is een kleine kombuis met een wasbak en een grote, optionele koellade.
Overdruk
De stevige Targa beugel maakt deel uit van de rompconstructie met daar tegenaan de bimini met rvs beugels. Ze zitten zo goed bevestigd, dat ze tijdens het varen nooit rammelen. Tegen de spiegel is een bank met de goede geïnstalleerde techniek er onder. Achterop is een diagonaal geplaatste zwemtrap. Aan de romp zijn zes 1670 decitex hypalon luchtkamers bevestigd. Hypalon is het beste materiaal voor tubes, want het is bestand tegen zonlicht, ozon, olie en vet. Het is belangrijk dat de druk in de tubes altijd op peil blijft. Bij te weinig druk kan het door ongewenste bewegingen scheuren. Bij te veel druk kunnen de naden loslaten. Daarom heeft de Stingher op de donkere tubes overdrukventielen. Dat is weer een bewijs van het hoge constructieniveau van deze RIB.
Optimaal
Aan de spiegel hangt de optimale motorisering voor deze Stingher, de Honda BF200. Het is een V6, dus met twee rijen van drie cilinders in een hoek van 60 graden. Door de grote cilinderinhoud van 3,5 liter beschikt de motor over een groot koppel, zeg maar veel trekkracht. De geavanceerde techniek is viervoudig beschermd tegen corrosie. Deze 200 pk V6 beschikt over alle beroemde Honda technieken zoals BLAST voor snellere acceleratie. Geprogrammeerde brandstof inspuiting en Lean Burn Control zorgen voor 20% minder brandstofverbruik. Mooi is verder dat deze motor standaard al laadt met 48A en maximaal met 60A. Daardoor weet je zeker dat je normaal gesproken nooit zonder stroom komt te zitten, ook al heb je aan boord een koffieapparaat, de stereo en alle verlichting draaien. De gashendel is een Honda IST, dus digitaal drive by wire. Daarmee kun je extra precies gas geven en trimmen.
Golven
De prestaties van de Stingher zijn fenomenaal. Dat begint al bij het opstappen, de RIB is stabiel en simpel te manoeuvreren. Draaien, achteruit en planeren doet deze Italiaanse designRib zoals je mag verwachten van een primadonna. Als je de gashendel opentrekt snijdt de diepe V van het geweldige onderwaterschip scherp door de golven. Het vrij vlakke achterste deel met een deadrise van 22 graden laat je snel en stabiel planeren. Op de testdag was er geen wind en was het water rimpelloos. Maar door zelf korte snelle bochten te maken lukt het om flinke golven te maken. Zodra je er doorheen snijdt, merk je dat de romp zacht veert en nooit op het water klapt. Ook als we door de hekgolf van een groot vissersschip springen, valt het relaxte vaargedrag van de Stingher 22GT op.
Relaxt
In amper tien tellen bereiken we een snelheid van 50 km/u. De romp glijdt soepel en verend door de golven en toch kun je ook razendsnel draaien. Wat is dit fijn varen. Zeker in deze gemakkelijke omstandigheden kun je zelfs op hoge snelheid relaxt varen. Zetten we de gashendel vol open, dan bereiken we in een paar tellen de top. Omdat de testboot nog niet van de juiste propeller was voorzien, konden we nog net niet de geprognotiseerde topsnelheid van rond de 46 knopen (85 km/u) halen. Maar in alles merk je dat dit een van de beste ruime RIB’s in haar klasse is, die perfect past bij de sterke, zuinige en betrouwbare motor aan de spiegel. Samengevat is de Stingher 22GT een mooi afgewerkte, maar ook heel degelijk RIB. Samen met Honda BF200 vormt deze Gran Turismo een perfecte combinatie, speciaal geschikt voor families die het grote water niet schuwen, maar ook willen genieten van design en comfort.
Technische gegevens:
Lengte: | 7,10 m. |
Breedte: | 2,84 m. |
Diepgang: | 0,50 m. |
Deadrise: | 22 graden |
Motor: | Max 200pk |
Waterverplaatsing: | 800 Kg. |
Vanaf-prijs (incl. btw): | € 60.000 excl. motor (200pk vanaf € 23.609) |
Meer info: | www.demedtsmarine.be & www.honda.nl/marine |
Disclaimer
Deze boottest is uitgevoerd in april 2025. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.
© boottesten.nl 2025