Van Baerdt wint Sloepen & Tenders Innovatie Award 2024

spot_img

De jury van de Sloepen en Tenders Innovatie Award, bestaat uit watersportjournalisten, technisch specialisten en een publieks-jurylid. Op 24 augustus hebben alle juryleden proefgevaren met de drie genomineerde sloepen/tenders. De drie boten waren begin juli geselecteerd uit een longlist van 16 aanmeldingen. De genomineerde boten waren de Alumax RJ28 Hybrid, de Santos Boats One en de Van Baerdt Docker e65.

Vooraan de Van Baerdt, daarachter de Santos en achteraan de Alumax

Hybride

De Alumax RJ 28 Hybrid is een veelzijdige, hybride aangedreven cabin tender. Het is de Meppeler werf gelukt om veel verschillende klanten-wensen in een strak gelijnde aluminium tender te verenigen. De elektrische aandrijving is een mooie toevoeging voor elke tender. Zowel elektrisch als op de dieselmotor vaart de RJ28 goed. Bijzonder is de volwaardige kajuit, die de fraaie lijnen van de romp niet verstoort.

Duurzaam

De Santos Boats One is een nieuw concept, gemaakt van onverwoestbaar rotomould HDPE. De duurzaamheid van het concept kwam bij de ontwikkeling van deze boot goed naar voren. Alle voorgaande modellen zijn door de shredder gegaan en het resterende materiaal is weer gebruikt bij de bouw van de nieuwe boot. De Santos One is stabiel, doordacht ingedeeld, goed geprijsd, gemakkelijk schoon te maken en vaart uitstekend. De elektrische RIM drive maakt de Santos tot de gemakkelijkst te varen en stilste boot in haar klasse. De jury noemt de Santos One een veelbelovend concept.

Lef

De Van Baerdt Docker e65 is eveneens van onverslijtbaar HDPE gemaakt, maar dit is gebeurd door middel van lastechniek. De Docker combineert het stoere uiterlijk van een werkboot met een praktische indeling waarop de klassieke sloepenvaarder zich ook thuis zal voelen. De Waterworld draaibare pod-aandrijving zorgt op de stabiele Van Baerdt voor onberispelijk en geruisloos vaargedrag. De werf heeft duidelijk lef getoond in vormgeving en details. Volgens de jury zit je als een vorst achter het stuur en glijdt de e65 in stijl door het water.

En de winnaar is…….

Bij de uiteindelijke beoordeling leken de Santos en de Van Baerdt gelijk te eindigen. Uiteindelijk is met het kleinst mogelijke verschil de prijs toegekend aan Van Baerdt voor de Docker e65. De Jury prees vooral de ruimte aan boord, het goede vaargedrag en de onverwoestbare romp. Daardoor is de Docker e65 breed toepasbaar.

De prijs is op het beursterrein uitgereikt op de avond voorafgaand aan de Hiswa te Water. Deze wordt van 28 augustus tot en met 1 september 2024 gehouden in de Bataviahaven van Lelystad.

Voordrachten

Iedereen kan een jacht voordragen voor de Boot van het Jaar verkiezingen. Informatie over de verkiezingsprocedure en de eisen die aan de voordrachten worden gesteld zijn te vinden op www.bootvanhetjaar.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site