Glas 7 Even: elektrisch hoogstandje

Deze boottest van de Glas 7 Even is uitgevoerd in 2019.

Elektrisch varen wordt in een hoog tempo volwassen. Waar vroeger de elektromotortjes alleen voor mini bootjes werden gebruikt, worden er nu ook moderne planerende jachten mee uitgerust. Epco Ongering testte de unieke 7EVEN van de Duitse Markus Glas werf.

Glas

Speciaal ontworpen

De meeste elektrische boten zijn ontwikkeld vanuit bestaande modellen, waarvan de fossiele brandstofmotor is vervangen. Dat geldt niet voor de 7EVEN van de Zuid-Duitse Markus Glas werf, waar al sinds 1924 ranke zeiljachten uit de hallen komen. De vierde generatie bootbouwers ondervond dat nieuwe eigenaren van hun zeiljachten steeds vaker voor elektrische aandrijving kozen. Logisch, als je gaat zeilen kies je voor rust en schoon. Bovendien is actieradius voor zeilers meestal geen probleem en is de complete aandrijflijn inclusief batterij lichter dan conventionele dieselmotoren met hun brandstoftanks.

Glas

Planerend

Dominik Glas zag een uitdaging in het ontwikkelen van een planerend elektrisch motorjacht voor de pleziervaart. Met de nieuwe Torqeedo aandrijving en de door BMW voor de i3 ontwikkelde batterij, moest het mogelijk zijn een aantrekkelijke en goed snel varende boot met voldoende actieradius te bouwen. Het elektrische hoogstandje werd een 7 meter lang polyester bootje met hoog vrijboord en sierlijke tumblehome achterkant. De 7EVEN oogt als een mix van een Lobsterboot en een T-Top consoleboot.

Glas

Laag zwaartepunt

Achterop vind je een zwemplateau met een stevig deurtje naar de hoog omrande kuip. Daarin kom je centraal een groot zonnebed tegen, met bergruimte onder het matras, boven de aandrijflijn. De lage, centrale ligging van motor en batterij geeft een prettig laag zwaartepunt en goede isolatie tegen geluid. Je kunt gemakkelijk om het bed heen lopen.

Glas

Joystick

Aan de voorzijde is de T-top met dikke RVS-buizen stevig vastgezet. De vaste stuurbank met standaard koellade er onder is hoog en dient daardoor vooral als stasteun. Het dashboard is ruim opgezet en biedt alle belangrijke informatie op een mooi B & G-scherm. Behalve de gashandle is er ook een joystick. Daarin zijn de activiteiten van de motor, de boeg en de (optionele) hekschroef geïntegreerd. Er is een lage ruit die je moet beschermen tegen wind en buiswater.

Glas

Sandwich

De 7EVEN is een degelijk gebouwde boot met een sandwich romp met schuimkern. Van binnen is de boot netjes betimmerd met teakfineer. Het is opvallend dat de houten binnenwanden van de kuip met schroeven in het zicht zijn vastgezet. Het is natuurlijk uit praktisch oogpunt gedaan, zodat je het gemakkelijk los kunt halen, maar daar zijn sierlijker oplossingen mogelijk. De T-top is stevig, de ruimte aan de voorzijde van de stuurconsole wordt voornamelijk als opbergplek benut omdat de vloer er oploopt.

Glas

Deep Blue 55kWh

De motor onder het zonnedek is een Torqeedo Deep Blue 80i elektromotor van 55 kWh, vergelijkbaar met een conventionele 80pk motor. De elektromotor motor is met een vaste rvs-schroefas verbonden met een bronzen vierblad schroef. De energievoorraad vind je in de BMW i3 High voltage, recyclebare Lithium Ion accu. Het is een accu met interne koeling/verwarming, die speciaal voor de automotive is ontwikkeld en door Torqeedo voor de watersport is voorzien van waterdichte behuizing. Bijzonder is de extreem hoge energiedichtheid van 155Wh/kg.

Glas

Onbeperkt

Het varen met de 7EVEN is niet te vergelijken met conventioneel varen. In de eerste plaats is afmeren kinderspel dankzij de joystick. Je kunt onbeperkt langzaam varen, met een minimale snelheid van ca 3 km/u en dan heb je een actieradius van bijna 600 km. Mooi is dat je dan ook vrijwel geen geluid hoort. De actieradius loopt snel terug naarmate je het toerental opvoert. Vaar je 11 km/u, dan kun je dat fluitend 10 uur lang volhouden. Volgas draait de motor 7000 omwentelingen en bereik je een topsnelheid van 37 km/u. Helaas is de batterij dan binnen drie kwartier leeg. Fijn is dat je de Lithium Ion batterij probleemloos helemaal leeg mag varen, zonder schade of veroudering van de batterij. In anderhalf uur laden is de batterij weer voor driekwart opgeladen.

Glas

Tesla acceleratie

De 7EVEN voelt veilig aan, scheert over de golven en is superstil. De boot luistert uitstekend naar het roer en accelereert als een Tesla. Het is een fijne boot voor vissers of voor mensen die graag kort de sensatie willen voelen van elektrisch snelvaren. Nadeel is de prijs. De 7EVEN kost in Duitsland €133.615. In ons land zal de prijs vanwege het hogere btw-tarief en de transportkosten uitkomen op ongeveer anderhalve ton. Daarvoor krijg je een stoere, exclusieve, motorboot met de modernste elektrische techniek en sensationeel vaargedrag.

Glas

Beoordeling:

Cijfer 7,2

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ***

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

Technische Specificaties Glas 7 Even

Lengte: 7,40 m.

Breedte: 2,40 m.

Diepgang: 0,67 m.

Waterverplaatsing: 1570 kg

Aandrijving: 55kW Torqeedo, accu 40kWh

Prijs vanaf: €133.615

Meer info: www.bootswerft-glas.de

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten