Island Packet 380: Onverslijtbare Cruiser

spot_img

De boottest van deze (gebruikte) Island Packet 380 (uit 2001) is uitgevoerd in 2006

Te koop, Island Packet 380, 2001 vraagprijs €265.000. Dat waren de gegevens waarmee Epco Ongering naar Lelystad vertrok om bij Bon Yachts een gebruikt schip te testen. Island Packets zijn gebruikt vrijwel net zo populair als de nieuwe jachten. Dat heeft te maken met de onverwoestbare kwaliteitsreputatie van deze Amerikaanse cruisers. Om te kunnen zeilen moest het schip eerst als ijsbreker worden ingezet. Daarna kon Epco op het open water bepalen of de reputatie op waarheid berust.

Island Packet 380

Klassieker

De geteste Island Packet 380 is gebouwd in 2001. Omdat het om een schip gaat dat goed in de markt ligt, er als nieuw uitziet en ideaal is voor een grote oversteek, leek het de redactie toch een goed idee om dit voorjaar de eisen maar eens te versoepelen. En dus gingen we op zoek naar een jacht voor het grote avontuur. Op de website van Bon Yachts was maar één schip te koop in de populaire 12 meter lengte. Voor een klein gezin of voor een veeleisend stel is de IP 380 de ideale cruiser voor het maken van een lange reis rond al het moois wat op de wereld te zien is. Niet voor niets is de 380 het meest succesvolle model van de werf van ontwerper Bob Johnson.

Vanaf de introductie in 1999 tot het stopzetten van de productie in 2004 verlieten maar liefst 175 exemplaren de werf in Florida. Het model 380 werd opgevolgd door de 370, dus de liefhebbers van deze klassieker kunnen alleen op de tweedehands markt terecht. Daar is een beperkt aantal 380’ers te koop. Zo op het oog voor lagere prijzen dan die bij Bon Yachts worden gevraagd, maar nader onderzoek leert, dat je met het zelf importeren van een gebruikt jacht voor onverwachte verrassingen kunt komen te staan.

Extra kosten bij eigen import

Als je zelf een jacht uit de VS wilt importeren, moet je rekening houden met veel verschillende factoren. In de eerste plaats de transportkosten. Daarvoor ben je zo een bedrag van tussen de 20 en 25.000 dollar kwijt. Je kunt het schip natuurlijk op eigen kiel overvaren, maar wie begint er nou aan een transatlantische oversteek met een gebruikt en onbekend jacht. Verder heb je te maken met de invoerrechten (3,5%) en de BTW (19%). Vervolgens bemerk je dat alle elektra aan boord (koelkast, marifoon, magnetron, radio, airconditioning) op 110 Volt is ingesteld, dus zul je of het hele boordnet moeten vervangen of kwetsbare omvormers moeten plaatsen. En ten slotte moet het schip nog CE gemarkeerd worden, want anders mag het niet eens op de Europese markt worden ingebracht.

Dat betekent certificerings- en aanpassingskosten. In totaal moet je rekenen op een extra kostenpost van ongeveer 40% van de aanschafprijs. Nee, dan maar liever een jacht kopen bij de dealer, die overigens ook zorg kan dragen voor eventuele garantiezaken. Want bij Island Packet is de garantie gewoon overdraagbaar, als het schip maar via de officiële dealer wordt verhandeld. Overigens kostte dit schip bij oplevering in 2001 kaal ongeveer hetzelfde als nu wordt gevraagd. Dat betekent dat in vijf jaar tijd alleen op de optionele uitrusting is afgeschreven. Dit schip is dus een waardevaste investering gebleken.

Island Packet 380

Praktisch ingedeeld

Een van de redenen voor het succes van de Island Packet 380 is de praktische indeling met een enorme natte ruimte in het voorschip. Vooral als je lange tijd op zee doorbrengt, is het heel belangrijk om goed aan boord te kunnen douchen. Meestal wordt meer plaats ingeruimd voor een navigatietafel dan voor de natte cel. Maar op dit schip is dat anders. De navigatietafel maakt deel uit van de langsbank aan bakboord en dat scheelt pakweg één vierkante meter. Die ruimte is bij de natte cel aangetrokken en dan houd je een grote douchecel over, die bovendien nog met een goed klapscherm van het wastafeldeel af te schermen is.

In de voorhut is voor de eigenaar een groot bed beschikbaar en overal vind je praktische kastruimte. Van alle hangkasten is de achterwand belegd met cederhout, een echt handelsmerk van Island Packet. Deze houtsoort is motwerend en geurabsorberend. Vooral in warme en vochtige landen komt dat van pas. Andere bekende kenmerken van de Amerikaanse werf zijn de opklapbare salontafel en de praktische U-vormige kombuis. Naast de twee diepe spoelbakken is er voldoende koelruimte gemaakt om het lange tijd op zee te kunnen uithouden. Achterin vind je nog een afsluitbare hut met een ruim dubbel bed onder de kuip.

Geen centercockpit

Buiten is het een echt schip voor op ruim water door de aanwezigheid van een lekkere grote kuip en een speciale verhoogde stoel voor de bestuurder centraal achter het stuurwiel. Het jacht is kottergetuigd, waarbij de kotterfok op een zogenaamde Hoyt boom wordt gevoerd, zodat je ook het overstag gaan met veel wind in je eentje kunt uitvoeren. Het beschikt over forse lieren, die bovendien voor de bestuurder goed bereikbaar zijn. Ook de schootvoering van het grootzeil is op gebruiksgemak gericht, want de grootschoot traveller loopt pal achter de plek van de schipper langs. De mast is doorgestoken en voorzien van een paar zalingen. Alle lijnen zijn vanuit de kuip te bedienen wat extra veiligheid geeft. Om een vergelijk te kunnen maken zijn de belangrijkste afmetingen afgezet tegen twee andere populaire cruisers van deze lengte.

Island Packet 380

Vergelijk

De IP 380 blijkt een relatief zwaargebouwd schip te zijn, met relatief weinig tuigage ten opzichte van de lengte en de waterverplaatsing. Een ballastaandeel van rond de 40% is vrij normaal voor dit soort ondiep stekende (140 cm) langkielers. Dit jacht is niet zoals veel andere cruisers van de werf als center cockpit uitgevoerd. Echter, de met een geïntegreerd zwemplateau uitgevoerde spiegel is goed bereikbaar en in de hekpreekstoel zijn aan weerszijden comfortabele zitjes te vinden. De zeereling is stevig en op het voordek hangt het anker aan het zwaardvormige boegplateau. Klaar om via de lier in een tropische baai te worden neergelaten.

Échte leeftijd

Bij het beoordelen van een gebruikt schip heeft het geen zin om te mijmeren over het uiteindelijke gebruiksdoel. Eerst moet worden bepaald of het schip in goede conditie is en of er nog zaken moeten worden vervangen. De romp is in onberispelijke nieuwstaat. Het is onvoorstelbaar dat dit schip al vijf jaar weer en wind heeft doorstaan, want de gelcoat ziet eruit alsof de boot zo uit de verpakking komt. Er is geen krasje, scheurtje of barstje te vinden en alleen het wat verweerde teakhout en de buiskap verraden de échte leeftijd van dit jacht. Het behandelen van de hardhouten delen is overigens een klusje dat de dealer in het voorjaar op zich neemt. Verder zijn alle navigatie-instrumenten intact en werken ze zonder mankeren.

Bij het schip is één set Elvström Sobstadt zeilen aanwezig, niet nieuw, maar duidelijk nooit in zwaar weer belast. Het grootzeil is horizontaal viermaal doorgelat en de voorzeilen zijn voorzien van rolreef trommels. Aan de uiteinden van de zeilen is UV beschermende groene coating aangebracht en ook die is in goede conditie. Het interieur is qua houtwerk even onberispelijk als de staat van de romp. In absolute nieuwstaat dus. Het lijkt alsof de bomen voor de teakhouten betimmering vorige week nog in een bos stonden, want de betimmering lijkt deze week nog te zijn aangelegd. Ook hier is dus geen krasje te vinden. Het lijkt alsof alleen maar in deze boot geslapen is, want alleen de matrassen zijn duidelijk niet nieuw. Verder verraden alleen de vulling van de keukenkastjes en de verkleuring van de gaspitten sporen van gebruik.

Kacheltje brandt

De motor kan bij slijtage een forse kostenpost opleveren en dat is zonder ingewikkelde apparatuur lastig te controleren. Maar deze 56 Pk Yanmar 4JH3BE is duidelijk goed onderhouden. Bij het starten loopt de motor zonder haperen en er is geen sprake van overmatige rookvorming uit de uitlaat. De bedrijfstemperatuur loopt gelijkmatig op en er zijn geen exorbitante trillingen geconstateerd. Daar hoeven we ons dus geen zorgen over te maken. Ook de conditie van de andere apparatuur is goed. Het elektrawerk van de Island Packets is fameus, omdat uitsluitend met gesoldeerde verbindingen wordt gewerkt. Dat kan dus nog wel een generatie mee.

Ook de afsluiters en kranen zijn gangbaar en soepel en de ramen, luiken en patrijspoorten zijn zonder mankeren te openen en te sluiten. Zelfs de fabrikant van rubberen afdichtingen zal voorlopig niets aan de eigenaar van deze boot kunnen verdienen, want alles is netjes onderhouden. En ook de kwetsbare manchet van de doorgestoken mast is helemaal gaaf. Alleen de brandblusser is aan een onderhoudsbeurt toe. In de bilge staat een beetje water, maar niet genoeg om door de vlotterpomp te laten wegpompen. Dat zal dus wel condenswater zijn wat hier op de diepste plek geen enkel kwaad kan. Op deze koude dag is het heel prettig dat de heteluchtkachel op volle toeren brandt. In een half uurtje is het hele schip op kamertemperatuur.

IJsbreker

De Island Packet 380 Het lijkt een prima schip, maar je kunt geen conclusies trekken als je nog niet hebt gevaren. Vanwege de ijsvorming in de haven leek de kans op een praktijktest vrijwel nihil. De dealer vertelde echter, dat het ijs geen enkele schade aan de solide constructie en de extra harde gelcoatlaag kan aanrichten. Dat is een geruststellende gedachte als je door 3 cm dik ijs heen moet. De motorisering is ruim voldoende om te kunnen afrekenen met de hevig krakende ijsplaten. Op het IJsselmeer wordt de Yanmar even vol belast om te kijken of alles ook vol gas goed blijft werken. Als dat zo blijkt te zijn, kunnen de zeilen worden gehesen. Met een kalme oostenwind varen we richting het noorden. Het kost de 380 enige moeite om op gang te komen, want het is niet voor niets een zwaar schip. Maar als het ivoorkleurige jacht de snelheid eenmaal te pakken heeft, snijdt het kalm en besluitvaardig door de golven. Dit tempo kun je dagen of weken volhouden. Zeker als je bij deze temperaturen onder nul af en toe in het interieur jezelf even kunt opwarmen.

Ondertussen stoomt de Island Packet 380 lekker door met een vaart waarvoor geen enkel schip zich hoeft te schamen. Op de ruimwindse koersen wordt voortdurend boven de 6 knopen snelheid gehaald bij een ware wind van amper 10 knopen. Ook als we scherper gaan varen blijft de snelheid bevredigend. Alleen bij het overstag gaan is het wat lastig om de grote genua rond de kotterstag te trekken, maar deze handeling komt op ruim water gelukkig niet zo heel veel voor. Bij meer wind kun je de genua verruilen voor de kotterfok op de boom en dan is laveren weer kinderspel. Bij terugkomst in de haven laat het schip zich ook achteruit goed de box in manoeuvreren. Pas als een lijn wordt misgegooid, komt de boegschroef even in werking. Toch wel gemakkelijk, zo’n schip waar alle opties al op zitten.

Conclusie

De naam van Island Packet als onverwoestbaar kwaliteitsproduct is bij deze gebruikte 380 onomstotelijk aangetoond. Het jacht verkeert van buiten en van binnen in nieuwstaat en slechts het teakhout, de matrassen en de buiskap verraden de echte leeftijd. Het schip is goed onderhouden en met zorg behandeld. Dit is geen gebruikte Island Packet 380 maar een met liefde verzorgd jacht. Het lijkt dan ook een goede keus voor mensen met grote avontuurlijke reisplannen.

Pluspunten

  • Perfecte conditie
  • Praktisch en ruim ingedeeld
  • Onverwoestbare kwaliteit

Minpunten

  • Buiskap en matrassen aan revisie toe
  • Blussers zijn toe aan een servicebeurt

Meer informatie: https://ipy.com/

Download hieronder de technische gegevens

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site