Fountaine Pajot Astréa 42: Wereldwijd genieten

Deze boottest van de Fountaine Pajot Astréa 42 is uitgevoerd in 2019.

Waar catamarans vroeger vooral gezien werden als sportieve ruimtevreters, is dit tegenwoordig het type jacht waar maatschappelijk geslaagde zeilers hun wereldreis mee maken. De Fountaine Pajot Astréa 42 is zo’n zeilende villa met telkens wisselend uitzicht.

Fountaine Pajot Astréa 42
Ⓒ PHOTO GILLES MARTIN-RAGET

Burgemeester

De geschiedenis van de Franse Fountaine Pajot werf gaat terug tot 1976, toen Jean-Francois Fountaine en Yves Pajot besloten samen boten te bouwen. Fountaine was een succesvolle 470 zeiler en Pajot had op de Olympische Spelen in 1972 de zilveren medaille in de Flying Dutchman gewonnen. De mannen begonnen met het maken van 470’s. Later rolden er ook andere Olympische boten en verschillende surfzeilplanken van de band. Tegenwoordig maakt het bedrijf vooral catamarans. Het management is in handen van de familie Fountaine. Jean-Francois Fountaine werd in 2014 burgemeester van La Rochelle. In de bakermat van moderne multihulls worden ook concurrerende merken als Lagoon en Nautitech gebouwd en de eigenaren van die werven waren niet blij met de nieuwe burgemeester.

Fountaine Pajot Astréa 42
Ⓒ PHOTO GILLES MARTIN-RAGET

Dufour

Vorig jaar nam Fountaine Pajot (kortweg FP genoemd) de Dufour werf over. De FP-groep bouwt jaarlijks ongeveer 300 zeil en motocatamarans en biedt werk aan 1200 man. Op de werf gebeurt vrijwel alles in eigen beheer, waardoor aanpassing aan individuele klantenwensen goed mogelijk is. Dat maakt het verschil met veel andere werven, die vooral standaardproducten leveren voor de chartermarkt. Wie een appartement op het water zoekt, zich zeilend door de wereld wil verplaatsen, doet altijd goed onderzoek. Prijzen, maar ook de indeling en de indelingssuggesties worden vergeleken. Deze zeilers willen snelheid op zee, maar ook de stabiliteit en veiligheid van een multihull. De Fountaine Pajot Astréa 42 straalt stijl en doordachtheid uit. Dat ligt deels aan de moderne combinatie van zwart, grijs en wit, maar ook door de rechte lijnen. Een FP herken je van afstand, want de boten onderscheiden zich direct van de boten uit de chartermarkt.

interieur FP 42

Geen charterboot

Die hebben zo veel mogelijk slaapplekken en daarop zijn de natte ruimtes gemaakt om na de verhuur met een hogedrukspuit schoon te kunnen maken. FP is meer een eigenaren boot, gedistingeerder en eleganter dan een charterboot. De Nederlandse dealer, Newpoint Moverbo speelt bij de gedetailleerde klantenwensen een grote rol. Zo veranderden ze op de geteste boot de zeilvoering met extra klemmen en blokken, maakten voetschakelaars voor de elektrische lieren, dimmers op de verlichting, installeerden extra zonnepanelen en wateraansluitingen.

Fountaine Pajot Astréa 42
Ⓒ PHOTO GILLES MARTIN-RAGET

Geen keerfok

In tegenstelling tot andere cat’s heeft de Fountaine Pajot Astréa 42 een mast die vrij ver naar voren staat. Er is geen keerfok, als je lange afstanden zeilt, ga je niet veel kort opkruisen en is het juist fijn om wat met de zeilen te kunnen spelen. Er is een enkele verstaging van dyform, geen achterstag en een squarehead grootzeil. Optioneel kun je kiezen voor een gennaker, dan krijg je een boom voorop. Verder is de geteste boot voorzien van opties als elektrische lieren, airco, verwarming en een elektrisch zakkend zwemplateau waarmee je de tender te water kunt laten.

Fountaine Pajot Astréa 42
Ⓒ PHOTO GILLES MARTIN-RAGET

Praktische deuren

De indeling is praktisch. Achter in de ruime kuip is een rechte zitbank en naast de trap naar de stuurplek is een klein loungebankje. Op de kuipoverkapping is een groot lounge- of zonnebed geplaatst. De kombuis aan bakboord is modern en vrijwel helemaal open te gebruiken. Binnen heb je een moderne navigatiehoek, diagonaal geplaatst en ernaast een lekkere L-vormige bank. De verblijfsruimtes zijn in de drijvers. De fijne eigenaarshut heeft een inloopdouche en een aparte toiletruimte. Alles oogt ruim en fris. De andere drijver is ingedeeld voor twee tweepersoons gastenhutten. Ze hebben beide een eigen toilet en In het midden delen ze met een praktisch deurensysteem de doucheruimte. De bedden zijn prettig en ruim.

Interieur FP 42
Ⓒ PHOTO GILLES MARTIN-RAGET

Alle ruimte benut

In het interieur zijn relatief weinig handgrepen en dat is jammer. Wel is er plenty opbergruimte en lijkt elk hoekje benut. Op de stuurpositie buiten zit je hoog en droog, beschut in een U vormige plak met prima zicht rondom. Fijn is dat je voor de stuurpositie langs naar het voren kunt lopen. Daar is ook de trimtafel waar alle schoten en lijnen zich verenigen. Voorop is in het midden een enorme zitbank achter de trampoline, een heerlijke plek tijdens het zeilen in de zon.

Ⓒ PHOTO GILLES MARTIN-RAGET

Onafhankelijkheid

De constructie is degelijk, de Fountaine Pajot Astréa 42 zit mooi in elkaar, de betimmering is modern, hoekig, maar oogt verzorgd. Fijn is dat het interieur zo licht is en prima ventilatiemogelijkheden heeft. Alle verlichting is dimbaar en de elektrische systemen zijn mooi weggewerkt. De geteste boot heeft verder alle denkbare opties voor een oceaanoversteek, zoals extra zonnepanelen, een watermaker en een generator. Onafhankelijkheid is voor wereldzeilers een groot goed.

Fountaine Pajot Astréa 42

Hoog en droog

Op de testdag teistert een dikke windkracht zes het IJsselmeer. Met de zachtjes grommende Volvo’s is de boot simpel te manoeuvreren en moeiteloos klieft de cat door de golven. We besluiten het grootzeil in de lazybag te laten en alleen de genua uit te rollen. Ook de gennaker komt niet bovendeks. Met alleen de genua pakken we al 6,5 knopen vaart, simpel, zonder moeite. Bij deze boten zal er nooit een drijver uit het water komen. Ondertussen genieten we hoog en droog van de wind, het uitzicht en de rust die deze catamaran uitstraalt. Dit is een zeiljacht om wereldwijd te genieten van het uitzicht dat elk ogenblik verandert. De Fountaine Pajot Astréa 42 is modern, snel en comfortabel en in de basis goed geprijsd vanaf €351.210.

Fountaine Pajot Astréa 42

Beoordeling:

Cijfer 7,9

Constructie ✭✭✭✭

Comfort & ruimte ✭✭✭✭✭

Afwerking ✭✭✭

Ergonomie ✭✭✭

Vaareigenschappen ✭✭✭✭

Prijs/kwaliteit ✭✭✭✭

Volvo Penta
Ⓒ PHOTO GILLES MARTIN-RAGET

Technische Specificaties

Lengte: 12,58 m.

Breedte: 7,20 m.

Diepgang: 1,25 m.

Waterverplaatsing: 11.580kg

Motorisering: 2 x 30pk diesel saildrive

Prijs vanaf: € 351.210

Meer info: newpointmoverbo.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten