Deze boottest van de Sargo 36 Explorer is uitgevoerd in 2018
De Sargo 36 Explorer is al in 2013 geïntroduceerd als topmodel van de kleine, exclusieve Finse werf. Het is een tijdloos model dat nog altijd als een van de best geteste snelle motorjachten uit de bus komt. Geschikt voor alle seizoenen en voor elk denkbaar vaarwater.

4 x 4 van de zee
Het verhaal van Sargo begint in Kokkola, Finland. Daar werkte Edy Sarin als timmerman bij de luxe Swan werf. Vijftig jaar geleden, in 1967, verliet hij de zeiljachtenbouwer voor een eigen merk motorboot. Hij noemde ze ‘Minor’ en deze 4 x 4’s van de zee werden bekend om hun zeewaardigheid. Als je grotere boten bouwt, is Minor geen handige aanduiding, dus werd de nieuwe naam: Sargo. De werf wordt nu geleid door drie kinderen van Edy. Voor de productie van ruim 60 boten per jaar tussen 25 en 36 voet gebruikt de werf dezelfde toeleveranciers als Swan. Sargo bouwt veel voor diverse Internationale overheden, de Duitse politie heeft er wel 20 van rondvaren. De Nederlandse dealer Nova Yachting spreekt over een relaxed bedrijf dat meedenkt en waar bijna alles kan.

Ambachtelijk
Omdat een kleine werf niet tegen massaproducenten kan concurreren, is gekozen voor beproefde ontwerpen die op een ambachtelijke manier worden gebouwd en aan de wensen van de klant worden aangepast. De opbouw is van sandwich polyester, de romp van volglas en volgeschuimd onder de gangboorden. Elk detail van de geteste Sargo 36 Explorer ademt zeewaardigheid. Er is een hoog vrijboord, kleine ramen en een negatieve voorruit in de karakteristieke Scandinavische opbouw. Achterop is boven het zwemplateau een rek voor de fenders. In de kuip is een L-vormige bank tegen de spiegel en een kleine bank tegen de kajuit. Onder de kuip is de motorruimte met plek voor Volvo Penta diesels van 2 x D4 van 260pk – 2 x D6, van 400pk, met Z-drives. De geteste boot had D4-300 motoren.

Geïsoleerd
De extra geïsoleerde opbouw is standaard voorzien van verwarming en dubbele beglazing. Om het stoere karakter te benadrukken zijn er rubberen stootranden en schijnwerpers als op het dak van een Landrover. Er zijn twee uitvoeringen, de standaardversie en de Explorer, die 16 mille extra kost. Die heeft geplakte ramen en zwart gepoedercoate onderdelen die anders in rvs zouden zijn uitgevoerd, zoals de zeereling en de zwemtrap. De gangboorden zijn breed en in de opbouw zijn aan weerszijden schuifdeuren.

In de salon valt eerst het met hout afgewerkte paneel boven de stuurstand op. Er is aan stuurboord een comfortabele verhoogde zit rond een hydraulisch verstelbare tafel en aan bakboord de praktische kombuis. De stuurpositie is zowel zittend als staand uitstekend. Overal is slim gebruik gemaakt van de ruimte. Als je de achterkant van de salonbank opklapt, betreed je de gastenhut met ruimte voor drie personen en een eigen toilet. De eigenaarshut is voorin. Deze nette hut met een eigen douche en toilet bereik je door de ingang naast de stuurpositie. De betimmering is met gevlamd teakhout dat er echt ‘scheeps’, maar niet erg modern uitziet. Ook bij de afwerking staat de degelijkheid voorop.

Klimmen
Varen met de Sargo is bijzonder. Met de joystick kun je kruipdoor-sluipdoor door nauwe havens manoeuvreren. Zodra je het gas opentrekt gebeurt er echt wat. De Sargo klimt omhoog om hoog boven het water de golven elegant te doorklieven. Daarbij word je uitgedaagd om de boot op zijn kant door de bochten te jagen. Ook in spiraalbochten heb je volledige controle. De Sargo vaart kurkdroog en het voelt aan alsof je met een F16 aan het spelen bent. De topsnelheid is 38 knopen, ruim 70 km/u.

De prijs begint bij €376.045 incl. btw, af werf Finland. Veel geld, maar niet voor een van de allerbeste vierseizoenen boten op de markt.

Beoordeling:
Cijfer 9,0
Constructie *****
Comfort & Ruimte ***
Afwerking ****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen *****
Prijs/Kwaliteit ****

Technische Specificaties
Lengte: 11,80 m.
Breedte: 3,60 m.
Diepgang: 1,10 m.
Waterverplaatsing: 9000 kg
Motorisering: 2 x 260- 400pk diesel
Prijs vanaf: € 375.000
Meer info: www.nova-yachting.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.