Rand 24 Play: Milieuvriendelijke mix

De boottest van de Rand 24 Play is uitgevoerd in 2020 met een Mercruiser 4,5 liter, 250 pk benzinemotor. Genoemde prijzen zijn uit 2020

Tenders zijn er in alle soorten en maten. Inmiddels is duidelijk dat de markt vooral behoefte heeft aan tenders tussen 20 en 25 voet. Het Deense Rand heeft twee modellen in deze grootte, de 23 Mana en de 24 Play. Epco Ongering testte de oogstrelende 24 Play op een zonnige dag rond de Kager Plassen.

Rand 24 Play

Niet voor de massa

Rand bouwt strak gelijnde boten volgens het Scandinavische principe dat vorm voortkomt uit de functie. In tegenstelling tot IKEA maakt Rand geen boten voor de massa, maar ligt de nadruk op bouwkwaliteit en exclusiviteit. Het zijn modellen zonder poespas, strak gelijnd en toch voorzien van alles wat het leven aangenamer maakt.

Rand 24 Play

Milieuvriendelijk

De Rand boten worden milieuvriendelijk geproduceerd. Eigenaar Carl Kai Rand is van huis uit architect en denkt meerdere keren na over elk detail. Hij wil de boten laten uitstralen dat ze een mix vormen van functionaliteit, moderne Deense esthetiek en duurzaamheid. Gebruiksvriendelijkheid komt op de eerste plaats, belangrijk is vooral dat de boot functioneel is. Duurzaamheid komt tot uitdrukking in het aanbieden van elektrische aandrijvingen, maar misschien nog wel meer in het productieproces. Volgens de werf wordt bij de bouw maar de helft van het aantal (nieuwe) materialen gebruikt, dat producenten van vergelijkbare boten verbruiken. Zo is de schuimkern in de sandwich polyester romp gemaakt van gerecyclede plastic flessen en zijn dek en tafels gemaakt van duurzaam gekweekt hout. In totaal weegt de romp slechts 1100 kilo, exclusief de motor en dat is op deze lengte tamelijk licht.

Moderne lijnen

Het scala aan Rand boten loopt van de 18 voet Picnic tot en met de 28 voet Leisure die we eerder aan de tand mochten voelen. Opvallend is de voorkeur voor de kleur grijs voor de romp. Dit is zeker niet de enige kleurenoptie, maar de meeste Rand boten die in Nederland rondvaren zijn nu eenmaal grijs, onopvallend en toch opvallend door de moderne lijnen. Zoals bij veel Deense ontwerpen is het complete plaatje hier mooi in balans. Subtiele rvs-accenten zoals klapkikkers en tankdop harmoniëren mooi met de strakke lijnen van de hoekige voorruit en de modern gelijnde romp. Leuk is ook de samenwerking met een ander befaamd Deens merk, Bang & Olufsen. Mooi design kan ook fraai klinken, dat bewijzen B&O systemen al decennialang in woonhuizen, maar nu dus ook op boten. De Deense audioproducenten verzorgden op deze 24 Play het fraai gestileerde muzieksysteem.

Rand 24 Play

Overzichtelijk

In het design valt op dat geen detail overbodig is. Dat maakt de Rand overzichtelijk. De indeling is die van een modern tender, met een open achterzijde, een groot zonnebed achterop met daaronder de motorruimte. In de outboard versies is hier een grote opbergplek. De driepersoons stuurbank is heeft een verplaatsbaar rugkussen. De stuurconsole is centraal geplaatst, zodat je er omheen kunt lopen. Het heeft een iets excentrisch geplaatst stuurwiel achter de licht gehoekte voorruit, die in hoogte verstelbaar is. In de console kun je de koelkast plaatsen en vind je opbergplek en onder de banken voorin vind je mooi afgewerkte opbergbakken.

Elektrische opties

Voorin is de rondzit rond een tafel de plek voor een man of zeven. Daar kun je ook een tweede zonnebed maken. De nette Macadamia bekleding is standaard. Helemaal voorop is een ankerluik. Alles is mooi en functioneel afgewerkt. De grote breedte maakt samen met de open indeling en het hoge vrijboord dat de boot veilig en ruimer aanvoelt dan 24 voet. Bijzonder is het grote aantal motoropties. We noemden al de elektrische aandrijving die perfect past in het duurzaamheidsplaatje. In de basis is bestaat de elektrische aandrijving uit een 50 kW buitenboordmotor van Torqeedo met de befaamde BMW 13 batterij als voeding voor deze krachtbron. Esthetisch fraaier is een onder het zonnebed weggewerkte motor. Dat kan met verschillende elektrische Torqeedo Deep Blue motoren van 80 tot 115kW. In de 100kW versie met BMW 13 batterij wordt een top rond 30 knopen en een range van 40 zeemijl geclaimd.

Verbrandingsmotoren

Naast elektrische motoren zijn er ook verbrandingsmotoren in het gamma. Benzine buitenboordmotoren zijn er tussen 150 en 250 pk en deze worden geleverd door Mercury. Deze fabrikant is ook de leverancier van inboard motoren. Daarbij is keuze tussen een Mercruiser 170 pk dieselmotor of een Mercruiser 4,5 liter, 250 pk benzinemotor. Deze twee inboard opties hebben een Bravo-1 staartstuk. De testboot was voorzien van de 250 pk benzinemotor, een V-6 motor met computergestuurde multipoort elektrische brandstof inspuiting en een maximaal toerental van rond de 5000.

Capriolen

De Rand 24 play is een boot die gemakkelijk uitdaagt tot het uithalen van speelse capriolen. De Bravo 1 hekdrive maakt dat je langzaam varend regelmatig moet corrigeren, maar laat planerend zien dat je kunt boetseren met de hekgolf. De Rand vaart onder alle omstandigheden gemakkelijk en is simpel te sturen. Het is een boot die soepel aanvoelt en het geweld van sommige steile golven laat absorberen door de romp. Op vlak water trek je een mooie golf, waarvan je bij het wakeboarden veel plezier kunt hebben. Het V-6 benzinemotor geluidsniveau zwelt bij het accelereren aan van zacht snorrend naar aangenaam brommend. De neus en het voorste deel van het onderwaterschip blijven dan boven het water, zonder dat je extra hoeft te trimmen.

Rand 24 Play

Exclusief

Razendsnel bereiken we de top van 75 km/u. Ook dan stuurt de boot opvallend direct, zonder nerveus aan te voelen. De Rand is niet bedoeld voor de grote massa, want de prijs begint bij €76.900, voor de 150 pk outboardversie, excl. btw en transport naar Nederland. De geteste uitvoering met 250 pk Mercruiser met Bravo 3 begint bij €82.900, excl. btw en transport. Inclusief heb je het over prijzen vanaf ongeveer een ton. Dat maakt de Rand 24 Play tot een tamelijk exclusieve, maar goed gebouwde moderne tender met fijne vaareigenschappen. De oogstrelende lijnen maken dat deze compacte tender zich toch in een grote populariteit mag verheugen.

Rand 24 Play

Technische Specificaties Rand 24 Play

Lengte o.a.: 7,44 m.

Breedte: 2,55 m.

Diepgang: 0,34 m.

Waterverplaatsing: 1100 kg zonder motor

Motorisering:

Elektrisch: Torqeedo Deep Blue 100kW met 40kW BMW i3 accu

Diesel, Mercruiser 270pk,

Benzine Mercruiser 250 pk inboard of Mercury 150-250 pk outboard.  

Prijs vanaf: € 76.900 ex btw (115 pk Outboard)

Meer info: www.randboats.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten