Prestige P680: Briljant ingedeeld

De boottest van de Prestige P680 is uitgevoerd in 2018. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Het Franse merk Prestige is aan een opmerkelijke opmars bezig. Amper 10 jaar na de verzelfstandiging van het merk verlaat er gemiddeld een Prestige per werkdag de werf in Les Herbiers. Het geheim van dit succes? Een briljante indeling tegen een redelijke prijs.

Prestige P680

Luxe merk

Sinds de Jeanneau werf, onderdeel van ’s werelds grootste bootbouwer, de Groupe Beneteau, in 1989 het als luxe motorjachtmerk lanceerde, is het alleen maar bergopwaarts gegaan. Inmiddels is Prestige een zelfstandig opererende eenheid, die in de USA en Azië marktleider voor de luxe motorjachten tussen 50 en 80 voet is geworden. De imposante Prestige 680 is het een na grootste jacht van de modellenlijn die loopt van 42 tot 75 voet. De 21 meter lange en ruim 30 ton zware boot is opvallend hoog opgebouwd, ruim 6 meter. Dat komt vooral door de opvallende t-top boven de flybridge. Er zijn overigens twee versies van het jacht, naast de 680 is er ook een Sport versie. Deze heeft een onoverdekte flybridge en een schuifdak.

Prestige P680

Briljante indeling

Toch is het niet de buitenkant die het meest de aandacht trekt. Ontwerpers Garonni en J+J Design wisten de Prestige P680 met een briljante indeling modulair te laten bouwen. In Cannes won de 680 de prijs voor de beste indeling van boten tussen 50-80 voet en dat begrijp je direct als je binnen stapt. De boot is ruim, licht, sfeervol, modern en stijlvol. Mooi is dat je in de salon dankzij gigantische raampartijen 360 graden zicht hebt. Er is een moderne kombuis en in het midden van de salon een ruime zithoek. De betimmering is strak.

Prestige P680

Vijfsterren luxe

Er is een brede, comfortabele stuurbank achter een dashboard met drie enorme navigatieschermen. Naast het stuurgedeelte betreed je het domein van de eigenaar. Over de volle breedte is voorin een hut met vijfsterrenluxe, een inloopkast en een mega badkamer. Heel fijn is het ruime zicht op het water vanuit deze hut. Wie niet blij wordt van de luxe in deze ruimte, is misschien wel te erg verwend. Verder naar achter, midden in de salon, vind je de trap naar de gastenhutten. Het achterste deel is gereserveerd als VIP-hut. De ruimte aan de andere kant van het gangetje is zelf in te delen, bijvoorbeeld gespiegeld aan de viphut (driehutten) of met twee losse hutten (vierhuttenversie). In de drie huttenversie hebben alle vertrekken een eigen natte ruimte.

Joystick

Vanaf het achterdek voert een smalle trap naar de overdekte flybridge. Deze heeft verschillende zitjes, een buitenbar en natuurlijk de mogelijkheid om de boot vanaf hier te besturen. Helemaal achterop de boot is een tweepersoons crewhut en van daaruit betreed je de motorruimte. Daar staan twee Volvo-Penta IPS 1200 units met elk 900 pk sterke diesels. Deze aandrijving heeft veel voordelen: ze is stiller, zuiniger en efficiënter, bespaart ruimte in de motorkamer en je kunt de boot bij het afmeren kinderlijk eenvoudig met een joystick manoeuvreren.

Groot maar makkelijk

Wie denkt dat het lastig is om een jacht van dik 21 meter te manoeuvreren, heeft het mis. Ondanks het enorme volume, laat de Prestige zich verrassend gemakkelijk dirigeren. De joystick maakt onmiddellijk mogelijk dat je de boot op gevoel kunt afmeren. Ook op groot water bevalt de 680 uitstekend. We noteren een topsnelheid van 29,4 knopen. De nieuwe versie zal 1350 pk IPS units krijgen, waarmee een top van 33 knopen haalbaar is. Onder alle omstandigheden gedraagt de Prestige zich stoer en beheerst. Natuurlijk heeft de Prestige een stevige prijs. Die begint bij €1,651.900, excl. btw en excl. opties en dat betekent dat een complete uitvoering snel in de richting van 2 miljoen gaat. Veel geld, maar een koopje vergeleken met de meeste andere jachten van deze grootte.

Beoordeling:

Cijfer 8,0

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ***

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ****

Prijs/Kwaliteit             ****

Prestige P680

Technische Specificaties

Lengte: 21,46 m.

Breedte: 5,33 m.

Diepgang: 1,58 m.

Waterverplaatsing: 30.000 kg (leeg)

Motorisering: 2 x 900 pk diesel

Prijs vanaf: € 1.651.900 ex btw, ex opties

Meer info: www.lengersyachts.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten