Bege Allrounder 42: Een charmante alleskunner

spot_img

De door Willem Nieland ontworpen Bege Allrounder 42 is een motorkruiser die door de bijzondere belijning duidelijk opvalt tussen het aanbod in hedendaagse motorjachten. Design, zeewaardigheid en bijzondere details zijn verenigd in een aantrekkelijke verschijning die zich thuis voelt op zowel binnenwater als open zee.

De bouwer van de Bege Allrounder is de in het Friese Grou gevestigde Bootcentrum Geertsma, die zich op haar website als een klein, maar traditioneel en professioneel familiebedrijf presenteert. Werfeigenaar Govert Parmentier (55) leidt, samen met zijn zoon Erwin (26), een uit 5 medewerkers bestaand team, dat in staat is rond de zes boten per jaar te bouwen. Het actuele Bege-programma omvat qua stijl zeer verschillende modellen, die praktisch altijd in nauw overleg met de opdrachtgever worden ingericht.

Maatwerk

Ofschoon de in de vroege jaren zestig door Wiebe Geertsma opgerichte werf eigenlijk alleen locale bekendheid genoot, kunnen de Parmentiers op 175 tot nu toe afgeleverde boten terugzien. Een aantal daarvan is naar Duitsland en naar Zwitserland verkocht. De bouw van de romp, en de smetteloze installatie van alle techniek naast hoogwaardig schilderwerk vindt plaats op traditionele wijze in de eigen montagehal. Het interieur en de betimmering wordt wel uitbesteed aan een regionale specialist, waarbij de toekomstige eigenaar van tevoren bepaalt, welke houtsoorten daarvoor gebruikt zullen worden en hoe de indeling het best past. In het geval van het nader bekeken bouwnummer 1 van de Bege Allrounder 42 bestaat het interieur uit massief licht eikenhout, dat in combinatie met een chique, lichtgrijze bekleding een harmonieus geheel vormt.

Overzichtelijke bouwtijd

De bouwtijd vanaf de kiellegging van het 12,60 m lange en 4,08 m brede schip met een multiknikspant rompvorm, tot aan de overdracht van de boot aan de nieuwe eigenaar, is ongeveer twaalf maanden. De afzonderlijke onderdelen van het bouwproces worden nauwgezet gedocumenteerd. En wat Govert Parmentier krachtig formuleert “wij bouwen een boot samen met de klant” staat garant voor een eindresultaat wat geheel in overeenstemming is met de specifieke wensen van de klant.

Aan dek

Aan boord van dit 14,5 ton wegende “zwaargewicht” kom je of door de aan beide zijden aanwezige openingen in de reling, of door het 46 cm brede zwemplateau. Een centrale, open doorgang, die, indien gewenst, ook door een naar binnen openende, metalen deur kan worden gesloten, vormt de doorgang naar de zelflozende en van slijtvaste Flexiteek dekbekleding voorziene cockpit, die, net zoals de ruim bemeten onderdekse opbergruimte, in XL-formaat is uitgevoerd. Uiterst praktisch bedacht is ook, dat de rondom lopende gangboorden tot aan de achtersteven doorlopen en zich daar verbreden tot een ruime 45cm. Daardoor ontstaan, letterlijk een etage hoger, extra zitplaatsen. Wat de kussens op de bank betreft biedt Bege de klant een uitgebreide keuze. Maar de bekende losse kussens, zoals je die in tuin- en campingstoelen vindt, voldoen eigenlijk ook prima. Toch staat maatwerk de boot natuurlijk wel beter.

Aan dek vallen een aantal dingen op. De kajuitopbouw is sterk afgerond wat niet gemakkelijk is om te bouwen. Maar het is wel een design feature die de boot een geheel eigen gezicht geeft. Ook de dubbele vlaggenmasten op het salondak met een bijpassende dubbele geus op de boeg dragen daaraan bij.

Het interieur

We wandelen de salon met zijn heldere lichtinval binnen, die een in deze scheepsklasse gebruikelijke plafondhoogte van 201 cm heeft. Bijzonder goed vinden we een aantal even ongewone als tot voorbeeld dienende details. Zo kan de 185 x 120 cm grote ingang op halve hoogte worden geopend, resp. gesloten. Echt zinvol is ook de aan stuurboordzijde aangebrachte “Media-Hoek”, die je vroeger kaarten- of navigatietafel genoemd zou hebben. Tegenwoordig, in het internettijdperk, is het een fijne plaats om in alle rust met notebook of tablet werken.

Heel geslaagd is ook de op een verhoging geplaatste dinette met daar tegenover een soepel te verschuiven bank. Hiermee is er bewegingsruimte wanneer er bijvoorbeeld gekookt wordt, of genoeg zitplaatsen wanneer het resultaat daarvan op tafel staat. Onder alle banken en in alle schappen is veel plaats voor losse voorwerpen en persoonlijke bezittingen van de bemanning.

De pantry is een volwaardige keuken zoals thuis maar door de juiste materialen toe te passen gaat deze naadloos op in het interieur van de salon. Een 180L Vitrifrigo koelkast met een dubbele lade, een vierpits-inductiekookplaat met magnetron, een grote Nivo-afwasmachine en een wasmachine vinden er allemaal een plaats zonder je in een witgoedwinkel te wanen. Wat allemaal aan serviesgoed en vooral aan proviand in de zelfsluitende laden past, is genoeg voor lange vaartochten zonder schaarste.

Formidabele stuurstand

De stuurstand bevindt zich aan bakboord, zodat je de handel van de elektronische motorbediening, en de joysticks van de boeg- en hekschroef logischerwijze met de linker hand bedient. Wie deze opstelling niet bevalt, bestelt de boot gewoon met een naar stuurboord verplaatst besturingspaneel, wat net zo eenvoudig met een multifunctioneel flatscreen opgewaardeerd kan worden. Het voordeel van maatwerk door een flexibele werf. Het uitzicht vanachter de stuurstand is met de ramen rondom vrijwel onbelemmerd. De stijlen op de hoek zijn redelijk fors wat bijdraagt aan het zeewaardige voorkomen van de boot. Werkelijk fantastisch zijn echter de met gasdrukveren uitgeruste skylights waarmee het dak wijd open kan. Samen met de middelste voorruit en de neerlaatbare salonramen, is bij een hoge buitentemperatuur een uitstekende ventilatie gegarandeerd.

Onderdeks

Drie traptreden of 73 cm onder het niveau van de salonvloer bevindt zich het via een korte gang bereikbare onderdekse. Aan bakboord een 196 cm hoge toiletruimte, waarin zich een slim opgesteld elektrisch Vetustoilet bevindt. Daarnaast een ronde wastafel met designkraan en een gescheiden douchecel met een 85 cm lange zitbank.

Tegenover de doucheruimte is de midscheepse gastencabine te vinden met een tweepersoons bed en voldoende loopruimte om daar gemakkelijk in te kruipen. De ramen in het vrijboord zorgen voor daglicht. In kastruimte is riant voorzien. In de eigenaarscabine vind je een 200 x 150 cm metende, door een rechthoekige wandspiegel en twee kleerkasten geflankeerd dubbel bed met een lattenbodem en een 16 cm dik comfortmatras.

Onberispelijke vaareigenschappen

Hoe de Bege Allrounder 42 zich tijdens de vaart gedraagt? Onberispelijk! De vijftig PK sterkere motor als de 81 kW (110 PK) basismotor maakt een prettig gecultiveerd geluid. De samen met BMW ontwikkelde zescilinder Yanmar-Turbodiesel, type 6BY3-160, brengt 118 kW op de aandrijving over. Slenterend met 3,2 kn is de geluidsproductie een nauwelijks waarneembare 50 dB(A). Uitermate ontspannen en vooral economisch vaar je met 1.300 rpm, exact 5,9 knoop en een brandstofverbruik van 3,6 l/h. Deze waarde stijgt bij 1.900 rpm naar 9,4 l/h, waarbij dan al 7,7 knoop bereikt wordt. Wanneer je het toerental verhoogd naar 2.500 omwentelingen per minuut zet het perfect rechtuit varende 42-voet grote jacht 9,2 knoop op de meter. Onder volle belasting is bij 2.800 toeren 9,8 kn of 18 km/h realiseerbaar. Een uitstekende prestatie voor een motorjacht in deze klasse.

Al bij al kunnen wij deze overcompleet uitgeruste Bege Allrounder 42 beschouwen als een uitermate goed doordacht kwaliteitsjacht met een origineel en aantrekkelijk design. Veelzijdigheid is een andere kernwaarde die zowel de ontwerper als bouwer hebben gerealiseerd. In de prijs zie je zoveel moois echter niet terug. Die bedraagt een alleszins redelijke € 391.420,- voor een compleet ingericht en vaarklaar schip. Een snellere aluminium versie van de Allrounder, die ook met een fly bridge leverbaar wordt, staat in de planning.

Technische Specificaties 
Lengte o.a.:12,60 m.
Breedte:4,08 m.
Diepgang:1,13 m.
Waterverplaatsing14.500 kg
Motorisering:160 pk Yanmar
Prijs bij introductie€ 391.420,-
Meer info:www.bootcentrum-geertsma.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Laurens Koster
Laurens Kosterhttps://boottesten.nl
Vanuit zijn voorliefde voor watersport begon Laurens in 2000 met een webwinkel voor watersport-accessoires. Dat was in een tijd waarin E-Commerce nog in de kinderschoenen stond. Naast het pionieren in online verkoop ontwikkelde hij zich verder in het creëren van websites, zowel voor zichzelf als voor anderen. Rond die tijd begon hij ook met het maken van redactionele teksten voor Boten.nl Magazine, Boatshop24 Magazine en later BotenteKoop Magazine. Het schrijven van pakkende artikelen met excellent beeldmateriaal is zijn hoofdactiviteit geworden. Sindsdien heeft hij vele boten getest, bedrijven gerecenseerd en mooie watersport-merken beschreven.

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman