Baaiman 650: Tender voor het leven

De boottest van de Baaiman 650 is in 2021 uitgevoerd met een Evinrude 140 pk.

Aan sommige boten zie je dat ze met veel ervaring zijn gebouwd. Meestal zijn ze afkomstig van al langer bestaande merken. Baaiman Jachtbouw, maar is sinds 1999 vooral bekend van grote custom built aluminium jachten. Totdat Harry Baaiman een boot voor zichzelf bouwde, die bij vrienden in de smaak viel. Het was het begin van een nieuwe tenderlijn.

Baaiman 650

Profi’s

Baaiman bouwt in Espel, tussen Urk en Emmeloord, al jaren aluminium jachten, voornamelijk voor de beroepsvaart, de echte waterprofi’s. Dat bouwen doet hij zo goed, dat hij regelmatig ook bij de constructie van superjachten wordt betrokken. Hij beheerst zijn vak en sinds kort bouwt hij ook een lijn aluminium Baaiman tenders.

Baaiman 650

Eigen gezicht

In 2017 bouwde Harry Baaiman een bootje voor zichzelf, naar een ontwerp van Michiel van Vossen. Deze tender kreeg een heel eigen gezicht, met de buitenboordmotor aan een verlengde spiegel en een extreem brede stuurconsole. Hij kreeg zoveel positieve feedback, dat hij besloot een eigen tenderlijn te beginnen. De serie begint bij de Baaiman Sport 550 en loopt via de 601 fishing, een speciaal zeevissers model naar de Sport 650. Vervolgens is er de Baaiman Slim, en de Luxury modellen van 7, 9 en 11 meter.

Baaiman 650

Geen plamuur

De geteste aluminium Baaiman sport 650 is trailerbaar, zelflozend en aan de buitenkant met een bijzondere, veelkleurige folie gewrapt, waarmee het blanke, 5 mm dikke aluminium wordt bedekt. Bij strak gewrapte boten zijn de lasnaden vaak extra goed door de folie heen te zien, maar opvallend genoeg was dat bij deze Baaiman niet het geval. Op de vraag of de boot geplamuurd was, vertelde de bouwer dat er geen grammetje plamuur op de boot zit. Deze tender is gewoon extreem goed gelast, waarna de naden zelfs niet eens zijn geslepen. Dat is in het segment van superjachten normaal, maar uniek in de kleinere watersportmarkt. Dit is goed zichtbaar bij de strakke naden op het potdeksel en bij de motorophanging. Ook daar spat de kwaliteit vanaf. De boot is op de vloer voorzien van een kunststof teakvervanger die het moderne lijnenspel extra accentueert.

Stijlaccenten

De tender heeft een kenmerkende stompe neus met een hoog beginnende sprayrail. Het boeisel is terugvallend, een mooi stijlaccent. De Baaiman tender is aan de zijkanten voorzien van een brede knaloranje (optionele) stootlijst over de hele lengte. Voorop is een ankerluik met opliggende scharnieren. Pal daarachter begint de kuip, waarvan direct duidelijk is dat comfort voorop staat. De kussens zijn feloranje gekleurd, hebben goede ruggensteun en armleuningen. Ze zijn gevuld met een waterdoorlatende quick dry binnenkant. In het midden prijkt een stevige (optionele) tafel, die met een gasveer omhoog en omlaag te zetten is om deze plek ook als bed of zonnebed te kunnen gebruiken. Onder de banken zijn grote, goed afgewerkte opbergruimtes. De kussens zijn met degelijk klittenband vastgezet, zodat deze niet kunnen wegwaaien. Wat mist is een vulkussen in het voorste deel van deze U-bank. Ook is er nog geen opstaptrede in de diepe, veilige en zelflozende kuip

Baaiman 650

Hijsogen

Op het potdeksel zijn zes kikkers gelast. Baaiman wil bewust gaten in het potdeksel, dus zijn de kikkers ultra degelijk gelast. Ze worden bij het hijsen zelfs als hijsoog gebruikt. Leuk detail is dat ze net als de kussens, het schakelpaneeltje en nog op een andere plekken zijn voorzien van de opvallende B uit het Baaiman logo. De stuurconsole is lekker breed, maar laat voldoende ruimte om deze gemakkelijk in de diepe kuip te kunnen passeren. Onder bank is aan de ene kant een koellade gemaakt en aan de andere kant een waterdichte opbergplek. Op het dashboard is lekker veel plek voor klokken, een mooi audiosysteem en een fijn Raymarone Axiom navigatiescherm. Het stuur is aan de bakboordkant.

Baaiman 650

Agressief

Aan de andere zijde is een afsluitbaar handschoenenvakje dat de hoofdschakelaars en een USB laadpunt bevat. Het stuur heeft net als het dashboard een carbon look. Fijn is dat de tweepersoons stuurbank is voorzien van armleuningen. Achterop is een driezitsbank over de hele breedte van de boot, ook voorzien van armsteunen. Het zwemplateau bevat een geïntegreerde zwemtrap. Aan de spiegel van de geteste boot hangt een Evinrude 140pk, moderne G2 driecilinder tweetaktmotor. Dit is een fijne lichte en agressieve motor, die helaas niet meer in de handel is. In de volgende Baaiman boten kan de klant zelf kiezen uit viertaktmotoren tussen 100 en 250pk van een merk naar keuze. Meestal zullen deze wel wat meer kilo’s aan de spiegel meebrengen. Als we de motor starten horen we zachtjes het tintelende tweetakt geluid.

Baaiman 650

Genieten

Geven we gas, dan merk je dat er weinig gaat boven de sprintkracht van moderne tweetakts. Bovendien lijkt de Baaiman te genieten van de power, want vrijwel zonder trim snellen we naar een top van 64 km/u. Dankzij de bekrachtiging van de interne motorbesturing kun je met je pink sturen en de tender volgt gedwee de ingezette route. De boot vaart droog, snijdt super strak door de golven en is extreem stabiel op hoge snelheid. Bovendien is de boot ook op lage snelheid gemakkelijk te manoeuvreren. Dankzij de brede console zit je als een DJ achter het paneel, genietend van het schouwspel van de dansende golven om je heen.

Eyecatcher

Nergens voel je iets rammelen of trillen, dit is echt een degelijk gebouwde tender die bovendien prachtig is afgewerkt. Door het hoge kwaliteitsniveau is Baaiman een aanwinst voor de markt. Door de hoge kwaliteit is de prijs alleszins redelijk. De complete tender, gewrapt in de kleur naar keuzen, voorzien van kussenset en teaklook vloer begint bij €43.500. Tel daar de belangrijkste opties bij op, zoals de stootlijst, de tafel, de radio, de skipaal en de koellade, dan kom je uit rond de €48.000. Dan is er nog de motor. De Mercury 150 pk viercilinder kost compleet geïnstalleerd €17.736. In totaal heb je voor rond de 65.000 een super degelijke, onderhoudsarme en exclusieve eyecatcher, waarmee je goed voor de dag kunt komen. Bovendien is de boot zo degelijk gebouwd, dat deze de meeste gebruikers zal overleven. Het is echt een tender voor het leven.

Baaiman 650

Technische Specificaties Baaiman Sport 650

Lengte over alles: 6.50 m.

Breedte: 2.36 m.

Diepgang: 0,31 m.

Gewicht casco: 550 kilo

Waterverplaatsing compleet: 900 kilo

Motorisering: 100- 250 pk.

Prijs standaard vanaf: €43.500

Meer informatie: www.baaimanjachtbouw.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman