Roughneck Marine is nog niet zo lang geleden opgericht door twee fanatieke watersportliefhebbers. Dat heeft zijn weerslag op de boten die er gemaakt worden. Super sportieve RIB’s die vele prijzen in de wacht slepen. Toch kunnen gezinnen met kinderen ook terecht, er is zelfs voorzien in een cabinversie met slaap- en kookgelegenheid. Maar de sportieve modellen springen het meest in het oog met de 808 als rallytopper.
Het hoofdkantoor van Roughneck is gevestigd in Wieringerwerf. Ook de twee productielocaties vind je in dit Noord-Hollandse dorp. Sinds enige tijd worden de boten geheel in eigen beheer gebouwd. De polyester romp wordt met de hand-lay-up methode opgebouwd uit zware en dicht geweven glasmatten. Door gebruik te maken van vinylester en een premium gelcoat ontstaat een laminaat waarin ook op de lange termijn geen vochtproblemen kunnen optreden. De romp is voorzien van een overbemeten centrale stringer vanaf de spiegel naar de boeg. Niet voorzien van hout als kernmateriaal maar wel dik opgebouwd voor voldoende stijfheid. Een web van dwarsspanten vervolmaakt de basis en maakt het klaar om het geweld te trotseren wat het maximale motorvermogen van 300PK teweeg kan brengen.
Stepped hull.
Onder water heeft de romp van voor tot achter een diepstekende V romp met een dubbele step. Voorin snijdt de boot hiermee de golven goed aan, achterin houdt de rompvorm de boot in het spoor bij snel genomen bochten. De forse airintakes zitten wat hoger dan de kuipvloer en zijn in de boot zichtbaar, het lijken een stel voetsteunen om je schrap te kunnen zetten maar dat blijkt slechts een bijkomende functie. De dubbele step verzorgt een luchtlaag tussen de romp en het wateroppervlak met minder nat vlak en weerstand en dus een hogere snelheid tot gevolg. Ook zorgt het voor een brandstofbesparing doordat de boot makkelijker of sneller in plané gaat. De tank is centraal in de vloer opgenomen en heeft een inhoud van 220L. Voorin is het dek verhoogd en vindt je opbergruimte net zoals rond de console en onder de achterbank.
Slanke tubes
De tubes rondom maken van de polyester romp een RIB. Hier haalt dit type boot zijn onovertroffen vaareigenschappen op ruig water vandaan. Rechtuit op een vlakke zee zou je bijna zonder kunnen. Ook in rust raken de tubes het water maar nauwelijks. Pas wanneer je ermee gaat gooien en smijten geven de tubes in snelle bochten en bij de landing vanaf een golf zoveel extra drijfvermogen dat je zo’n beetje alles met deze boot kunt uithalen zonder afgestraft te worden.
Hypalon
De tubes worden gemaakt uit Hypalon. Dat is iets anders dan het PVC van een doorsnee opblaasboot. Dit kan niet goed tegen zonlicht, verouderd relatief snel en scheurt door bij schade. Hypalon is een synthetisch rubber wat vrijwel ongevoelig is voor zonlicht en ook voor chemicaliën. Ook bij een lage temperatuur blijft het materiaal soepel en elastisch.
Tour of rally
Een Roughneck RIB vaar je om zijn vaareigenschappen. Maar de boot heeft ook een zekere uitstraling die je verder kunt uitbouwen naar eigen smaak. Vloerverlichting, een teak alternatief op de kuipvloer, diverse kleuren voor de romp of tubes, Ullman jockeyseats of een rolbeugel, het kan allemaal wel of niet, uiteraard ook afhankelijk van het budget. Shoppen op de optielijst kan overigens wel in de papieren lopen. Bijvoorbeeld de stoelen. Denk niet dat dit slechts een detail is. Gebruik je de RIB waarvoor ze is bedoeld dan krijgt niet alleen de boot maar ook je ruggengraat forse klappen te verwerken. Het verschil tussen een met composiet geveerde en hydraulisch gedempte Ullman stoel a € 4500.- en een exemplaar uit de watersportwinkel om de hoek is een hernia. Vaar je echter met een gezin een relaxed herentochtje dan is een zonnedek en een comfortabele bank achter de console weer een beter idee dan de agressief ogende layout van deze 808 VFI in commando-uitvoering. Het loont om vooraf goed te bepalen hoe en waar de boot gebruikt gaat worden.
Suzuki Marine
Roughneck RIB’s worden uitsluitend met een Suzuki Outboard geleverd. Twee maal 150 of een enkele DF300 mogen aan de spiegel gemonteerd worden als maximaal vermogen. De slechts 1000kg wegende Roughneck 808 VFI haalt daarmee een top van over de 100 km/u. Met een maximale Suzuki, vier Ullman stoelen, een flink navigatiescherm, Esthec als afwerking van de vloer en nog wat snuisterijen naar keuze, staat er voor zo’n € 100.000,- een toprib op een trailer. Dat lijkt een fors bedrag voor een boot zonder koelkast of toilet. Je krijgt er echter onvergelijkbare vaareigenschappen voor terug waar geen enkel ander type vaartuig ook maar aan kan tippen.
Het water op
Ter introductie van de Suzuki DF300 organiseerde Suzuki Marine Nederland een evenement waarbij de Roughneck boten, motoren en opvarenden tot het uiterste gedreven werden. Even naar Texel zal nooit meer hetzelfde zijn. Regen en veel wind, west 8 met uitschieters luidde het weerbericht voor de dag in november waarop we als opstapper kennis mochten maken met het vlaggenschip van Suzuki, de voor seizoen 2011 verfijnde DF300. Een viertal 8-meter Roughneck RIB’s lagen voor dit doel klaar voor de strijd in de haven van Willemsoord te Den Helder. Twee boten van www.ribsensation.nl naast een tweetal van www.viprib.nl Deze evenementenbureaus zijn geheel gespecialiseerd om landrotten de adrenalineboost te geven die ribvaren al genereert onder normale omstandigheden, laat staan met veel wind in het rafelige stroomgat tussen Den Helder en Texel.
Stroomgat
Als zeiler zit in de oren geknoopt dat bij veel wind waar iets van west of noord inzit, je beter niet tussen de eilanden kan gaan spelevaren. Zodra golven vanaf IJsland vrij spel hebben en tegen onze ondiepe kust omhoog gaan lopen, ontstaat er een warrige zee waarin je gemakkelijk platslaat. Doe er nog wat tijstroom tegen bij en diep respect voor deze no-go area is geheel op zijn plaats.
Vliegen en varen
We kiezen voor een boot van Viprib, geeft tenslotte de beste kans om op waarde ingeschat te worden. Daarbij is de piloot opgevoed met de Marine op de achtergrond en is de man naast hem in het dagelijks leven visser op een Noordzee trawler. Dat schept vertrouwen, dit zijn kerels die de nukken van de zee op waarde weten in te schatten. Met een laatste check van buienradar varen we onder een druilerige hemel af, de sluis in. Daarna is het rap gedaan met de rust. Niks even wennen, meteen vol erin. Met een ingetogen maar daarom niet minder agressieve brul zet de Suzuki in een nanoseconde de boot op de gewenste snelheid en hoppen met de wind in de rug van de ene golftop naar de volgende. Vliegen en varen strijden om de eer. Na iedere afzet vanaf de golftop gaat het gas er direct even af om doordraaien in de lucht te voorkomen en er direct weer op zodra er geland is. Werk aan de hendel dus waarbij het fly by wire systeem van de Suzuki geheel tot zijn recht komt. Juist onder deze omstandigheden is een soepele werking en exacte controle van groot belang.
Werk aan de gashendel
Met het naderbij komen van Texel worden de golven en bijbehorende jumps navenant hoger en langer. De juiste snelheid wordt hiermee steeds belangrijker. Te langzaam duikt de boot in een golfdal en wordt ze in een dikke spray zeewater bruut afgestopt. Te snel doet de rib doorzeilen en belanden in het volgende dal met eenzelfde effect. Maar 1-0 voor de mannen van Viprib, we bereiken veilig de haven van Oudeschild en duiken de kroeg in waar het warm en gezellig is.
Terugtocht
Terug moeten we uiteraard ook nog. Door de beslagen ramen van het restaurant zien we de vlaggen buiten nog een puntje strakker gaan staan. Naar Den Helder gaat de route tegen de wind in wat een dimensie extra is. Dat blijkt eenmaal buitengaats een juiste inschatting. Wat een geweld en wat een enorme klappen krijgt zo’n rib voor z’n kiezen. Vrijwel iedere golf fungeert als springschans. Onder een hoek van 45graden is het dan even surrealistisch stil in de boot voor ze met een harde beng door de volgende heen wil. Schuin tegen de golven in geeft een soort tweetrapslanding waarbij je naar beneden, naar voren en naar de zijkant geworpen wordt. Heel blij zijn we met de RVS beugels waar we de handjes stevig omheen kunnen knuisten, krijgen we ze ooit nog los is een vraag die we in Den Helder wel beantwoorden.
In de luwte van de vaste wal kunnen we even op adem komen, die was ons namelijk toch echt ontnomen. Niet voor lang want voor wat fotomomenten wordt nog even alles uit de kast gehaald. Volgas, voor een Roughneck 808 VFI met een Suzuki DF300 betekent dat ruim 100km/u. Niet in een bocht maar de hoek om. De grens van wat hydrodynamisch nog mogelijk is wordt dan bereikt, een vergelijking met handbrake parking voor een vol terras dringt zich op. Toch geven boot en motor geen krimp. Nergens is het angstaanjagend of gevaarlijk. Je vraag je eerder af wat zo’n rib eigenlijk niet kan.
Technische Specificaties | |
Lengte o.a.: | 8,08 m. |
Breedte: | 2,80 m. |
Diepgang: | 0,50 m. |
Waterverplaatsing: | 1000 kg. |
Motorisering: | 300 PK Suzuki |
Prijs: | € 100.000,- |
Meer info: | www.roughneckmarine.com |