Axopar 28 AC en OC: Adrenaline machines

spot_img

Op het eerste gezicht ziet de Axopar 28 serie er wat vreemd uit. Laag vrijboord, bijlboeg, hoekige opbouw, eigenlijk als een Rib zonder tubes, afkomstig uit een ander universum. Dat deze adrenaline machine fabelachtig vaart, zie je er in eerste instantie niet aan af.

x

Geleerd

Het Finse merk Axopar bestaat pas sinds 2014, maar heeft eind 2015 al ongeveer 200 boten gebouwd. Dat gebeurt in een hightech werf in Polen, waar de lonen 50% lager liggen dan in het Scandinavische botenmekka. De Finse baas van Axopar verdiende eerder zijn sporen bij Aquador, later bij XO Boats en ook bij Paragon. Vandaar de naam, Axopar. En belangrijker, hij leerde van de twee andere merken en deed er zijn voordeel mee.

Eenheidsromp

De Axopar 28 serie is er in vijf variaties op dezelfde romp. Het verschil tussen de modellen zit ‘m in het al dan niet hebben van een lage achterkajuit, een T-top of een stuurhuis. In alle versies wordt dezelfde romp gebruikt die onnavolgbaar geraffineerd is ontworpen. Want de kenmerken liegen er niet om: een scherpe bijlboeg met een intreehoek van 65 graden, een dubbele getrapte romp die de boot sneller laat planeren, een deadrise van 22 graden, een geïntegreerde plek waar de buitenboordmotor wordt gemonteerd en een stoere brede stootlijst.

Oerdegelijk

De mooi afgewerkte constructie is oerdegelijk opgebouwd uit handlay-up glasvezel en vinylesterhars. Overal zijn slimme afwerkdetails te vinden. Zoals een speciaal brandstoffilter, gasveren op alle (geventileerde) opbergplekken en een plek om de iPad op het dashboard in te kunnen schuiven. De indelingsvarianten zijn beperkt, maar allemaal hebben ze een zitplek voorop die tot zonnedek kan worden omgebouwd, een optionele beschutte toiletruimte voor de bestuurdersplaats en de mogelijkheid om rond het stuurhuis of de console te lopen.

Verado’s

De voortstuwing komt voor rekening van Mercury, die Verado’s tussen de 150 en 300 pk aan de spiegel kan leveren. Wij testten de Axopar 28 OC, de open versie met achter slaaphut annex zonnedek met 250 pk buitenboordmotor en de AC versie met 200 pk Verado. De werf hanteert nogal kale prijzen en dat betekent dat de basisprijs laag is. Voor simpele dingen als antifouling en toilet moet iets extra’s worden betaald, maar ook de prijzen daarvan zijn schappelijk. Al met al scoort Axopar bijzonder goed als het gaat om de prijs-kwaliteit verhouding.

Bijna een ton

De goedkoopste Axopar 28 OC kost zonder de motor €33.200 en de duurste AC met stuurhuis en achterhut €42.900. Tel daar tussen 18.000 (150 pk) en 28.000 (300 pk) bij op plus de extra’s voor de kunststof vloeren, het toilet en navigatieapparatuur en dan ben je voor de geteste OC-versie rond de €93.000 kwijt. Dat is beslist voor veel watersporters heel veel geld, maar niet voor wat wordt geboden. Want de Axopar 28 OC vaart onvergelijkbaar goed. De boeg snijdt als een scheermes door de golven en de boot blijft in alle fases van de acceleratie mooi vlak.

Gestileerd

De afwerking van de geweldige zitplekken en het uitzicht vanaf de bestuurdersplaats zijn geweldig. Maar bovenal laat de boot zich met speels gemak door snelle bochten en over hoge golven dirigeren. De topsnelheid ligt rond de 80 kilometer per uur, afhankelijk van de gekozen motorisering. En onder alle omstandigheden blijft de boot zich als een ‘heer van stand’ voor de bemanning gedragen. Het uiterlijk is niet wat we gewend zijn, maar past naadloos bij waar Axopar voor staat: modern gestileerd vaarplezier.

Disclaimer

De boottest van de Axopar 28 OC is uitgevoerd in 2015 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Cijfer: 8,7

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen*****
Prijs/ Kwaliteit****

Technische Specificaties Axopar 28 OC en AC

Lengte o.a.:8,99 m.
Breedte:2,85 m.
Diepgang:0,75 m.
Doorvaarhoogte:2,75 m.
Waterverplaatsing1790 kilo ex. motor
Motorisering:150 -300 pk Mercury Verado
Prijs:€ 42.900, excl. motor
Meer info:www.kemperswatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site