Maxi 1200: Poolse Gentleman

spot_img

Nadat het Poolse Delphia, onderdeel van de Franse Groupe Beneteau, de overname van het Zweedse kwaliteitsmerk Maxi rond had, werd het stil rond de spraakmakende ontwerpen van de legendarische Pelle Petterson. Maar anno 2015 is er een nieuwe 38 voeter van de hand van de oude meester zelf, de Maxi 1200, gebouwd in Polen.

x

P1800

De Maxi zeiljachten s vielen vaak in de prijzen, want het ontwerpen van een snel en comfortabel zeiljacht kun je wel aan Petterson overlaten. De tweevoudig Olympisch medaillewinnaar in de Starklasse (zilver en brons) werd ook een aantal malen wereldkampioen in de 6 meter klasse en de Star. Ook was hij de schipper tijdens twee Zweedse America’s Cup campagnes. Daarnaast ontwierp deze alleskunner de iconische Volvo P1800, bekend van de televisie serie The Saint (met Roger Moore). Inmiddels heeft de hoogbejaarde Petterson (geboren in 1932) een eigen kledinglijn met voornamelijk ontwerpen van zijn dochter Cecilia. En tekent hij nog steeds Maxi’s, zoals de Maxi 1200.

Modern

Voor Maxi-Delphia ontwierp de vitale Zweed dus deze Maxi 1200, met alle kenmerken van de andere Zweedse modellen. Dit jacht werd genomineerd voor de Hiswa zeilboot van het jaar 2016 prijs. Een Poolse Maxi dus, gunstig geprijsd, maar gebouwd naar Scandinavische kwaliteitsnormen. Petterson noemt het zelf een gentleman’s cruiser. Met de steile neus en de opvallende knik in de romp is de 1200 een modern jacht. Ook de brede kuip met twee stuurwielen, de flush luiken en de carbon boegspriet ondersteunen het moderne karakter. In de romp is een frame gelamineerd met speciale carbon versterkingen voor de mastvoet en de 2,5 ton wegende kiel (34 % ballastaandeel). De doorgestoken mast is 9/10e getuigd en voert aan de winds 84 m2 zeil.

x

Tony Castro

Opvallend is de streng doorgevoerde ‘clean deck policy’ met bijvoorbeeld een doorvoer voor de genuaschoten onder de uitstapplek. Voor de bediening van de grootschoot is er een centrale lier op de console tegen de kuiptafel.  Het interieur, verkrijgbaar in een 2 en 3 hutten versie, is ontworpen door Tony Castro. Hij heeft getracht om aan de Maxi 1200 een Scandinavische opgeruimdheid mee te geven. En dat is gelukt. Het is een stijlvol en mooi afgewerkt jacht, waarvan je alleen het nut van de navigatiehoek kunt betwijfelen.  Maar ook daarvoor heeft Castro met een omklapbare leuning een oplossing gevonden.

Comfortabel

Op de winderige dag blijkt de Maxi1200 een sterk, betrouwbaar jacht. Door de grote breedte achterin is het zaak om de helling te beperken tot de hoek waarin de boot prettig vaart. Het is geen licht jacht, maar pakt desondanks gemakkelijk snelheid op. Daarnaast blijkt de kuip heel comfortabel voor zowel stuurman als bemanning. Doordat alle zeilvoering centraal in de ruime kuip plaats vindt, is het jacht goed geschikt voor solo of short-handed zeilen.

Concurrent

Heel bijzonder is de zeer complete standaarduitrusting met teakdek, intrekbare boegschroef, twee koelkasten en goede North Sails zeilen.  De prijs begint bij € 170.000 ex btw.  Dus met een paar opties ben je voor rond € 200.000 klaar. Dat is nog altijd een flinke prijs voor een 12 meter zeiljacht, maar vanwege de zeileigenschappen en het doordachte interieur zullen liefhebbers zich niet door de prijs laten weerhouden. Want ten opzichte van de oude Maxi’s heeft de Poolse Maxi nauwelijks aan kwaliteit ingeboet. En door de gunstiger prijs is de Maxi 1200 een geduchte concurrent geworden voor de massaal geproduceerde Franse en Duitse zeiljachten.

Disclaimer

De boottest van de Maxi 1200 is uitgevoerd in 2015 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Cijfer 8,3

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit****

Technische Specificaties Maxi 1200

Lengte o.a.:12,16 m.
Lengte waterlijn:10,60 m.
Breedte:3,75 m.
Diepgang:2,00 m. (optie 1,75 of 2,32)
Waterverplaatsing7.300 kilo
Zeiloppervlak aan de wind:84 m2
Motorisering:Volvo Penta D1-30 (28 pk met tweeblad klapschroef)
CE-Ontwerpcategorie:A
Prijs:€170.000 ex btw.
Meer info: https://maxiowners.net/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site