Elegant en supersnel: Four Winns H1 & Suzuki DF250 AUNX

spot_img

De Four Winns H1 is een elegante Amerikaanse bowrider die in inboard en met buitenboordmotor versie verkrijgbaar is. Ter gelegenheid van de Hiswa te Water 2023 was de outboard uitvoering door Boatland voorzien van een matzwarte 250 pk Suzuki Supersport.

f

Ondiep

Four WInns bestaat al meer dan 50 jaar maakt deel uit van de grootste bootbouwer ter wereld, de Franse Groupe Beneteau. Daardoor kunnen de boten goedkoop worden geproduceerd en over de hele wereld worden gedistribueerd. De Nederlandse Four Winns importeur Is Boatland. Als Suzuki dealer hebben zij gezorgd voor de bijzondere Suzuki buitenboordmotor achter de Four Winns H1. Deze motor is een aangepaste V6 in een exclusief design, en staat bekend als de AUNX Supersport motor. Deze is speciaal ontwikkeld voor boten met geringe diepgang. Die worden veel gebruikt op bass boats en andere boten waarmee op de binnenwateren snel grote afstanden moeten worden afgelegd.

f

Kuro

Deze Supersport motor heeft niet de normale glanzende zwarte Suzuki kleur, maar is matzwart gespoten. De kleur van dit exclusief gestylde model noemen ze in Japan Kuro. De oorsprong van deze Japanse naam ligt in het theater, waarbij de naam Kuro wordt gebruikt om gevoelens van mystiek en fascinatie uit te drukken. Het is door de kleur een motor die een mystiek voorgevoel van brute power in zich meedraagt.Het hart van de DF250AUNX wordt gevormd door het bekende 4.0 liter V6 blok van de DF 250 A modellen. Het blok is standaard voorzien van een staartstuk van 25 inch en dat is ideaal voor boten met een beperkte diepgang. Het motorgewicht is 289 kilogram. Dankzij de aangepaste kap met extra grote luchtinlaat en een nieuw, asymmetrisch staartstuk is deze motor 1 kilo lichter dan haar voorganger. Dat asymmetrische staartstuk vermindert de wielwerking van de schroef. Daardoor zal de boot minder ‘zoeken’, wordt meer koersvast en laat je iets harder varen.

Waterdetectie

Storingen in het brandstofsysteem zijn de belangrijkste reden voor motorpech. In dat opzicht is het Suzuki water-detectiesysteem een uitkomst. Bij de huidige E10 benzine wordt 10 % biobrandstof gemengd en samen met afkoelende lucht en condens in de tank kan dat leiden tot een ongewenste hoeveelheid water in de brandstof. Als daardoor je motor stopt ligt dat dus niet aan de motor maar aan de brandstof. Het Suzuki waterdetectiesysteem helpt dit soort veel voorkomende storingen voorkomen. Zo’n 4 liter V6 met twee rijen van drie cilinders in een hoek van 55 graden is best groot, maar deze motor is vrij compact. Dat komt doordat de aandrijfas uit het midden is geplaatst. Alle Suzuki motoren zijn uitgerust met een distributieketting in plaats van een riem, wat zo’n motor minder onderhoudsgevoelig maakt. Een andere Suzuki techniek is Lean Burn, wat aan de hand van de omstandigheden de brandstofbehoefte voorspelt. Met behulp van multipoint injectie levert dit het optimale lucht-brandstof mengsel en zorgt dat deze motor aan de modernste milieu eisen voldoet.

Drive by wire

In deze geteste combinatie schakel je en geef je elektronisch gas, dus via drive by wire. Dat gaat prachtig, licht en soepel. En dat Suzuki vertrouwen heeft in hun producten blijkt wel uit het feit dat je nu zes jaar garantie op de buitenboordmotoren krijgt. Nieuw zijn nog twee andere handige eigenschappen: je hebt optioneel een keyless startsysteem en dat is ook een anti-diefstalbeveiliging. Verder kun je gebruik maken van autotrim. Dan trimt de motor zich bij bepaalde toeren vanzelf. Dat maakt het snel varen weer een stuk gemakkelijker.

Ondiep

De Four WInns H1 is ook leverbaar met inboard motor, ongeveer 100 kilo zwaarder. De geteste boot in de outboard uitvoering was niet voorzien van een vaste beugel boven de kuip, maar van een bimini. Het is een typische bowrider, met een spitse boeg die hoog boven het water ligt. De diepe V voorin loopt uit in terugvallende kimmen en een deadrise van slechts 18 graden. Het onderwaterschip is dus tamelijk vlak en met 46 cm diepgang is dit het schoolvoorbeeld van een ondiepe boot. Er zijn twee sprayrails aan elke kant. Op de boeg is boven de trailerhaak een beschermende rvs strip geplaatst. Voorin is een V-vormige zitplek met polstering rondom en uitstekend geplaatste handgrepen. De voorruit verloopt rond, is laag en het middelste deel is gemakkelijk te openen.

c

Veiligheid

De stuurman heeft een draaibare flip up kuipstoel, de bijrijder een bank met omklapbare rugleuning. Zo maak je daar een perfecte plek voor de uitkijk bij waterskiën. Praktisch is dat je aan stuurboord de rugleuning van de achterbank kunt weghalen zodat je gemakkelijk naar het zwemplateau komt. Amerikanen zijn dol op comfort en je ziet al aan de kussens dat je op deze boot geweldig luxe kunt zitten. Alle gasten zitten op comfortabele banken met stevige, met vinyl beklede kussens. Op een snelle sportboot zijn goede handgrepen heel belangrijk. Dat is hier goed geregeld, net als de opbergruimte. Onder de vloer is een groot ski-luik en onder alle banken is voldoende overige opbergplek. Onder de achterbank kun je zelfs een standaard koelbox kwijt. En op een pure Amerikaan vind je natuurlijk overal bekerhouders.

Koersvast

Het belangrijkst van een boot is het vaargedrag. Direct merk je de koersvastheid van deze boot-motor combinatie met asymmetrisch staartstuk. Vanwege het vlakke onderwaterschip kun je verwachten dat de H1 snel accelereert en dat doet deze Four WInns dan ook. De pure power van deze 250 pk motor komt hier geweldig tot zijn recht. We snellen in no time naar een top van 94 km/u. Wel merk je dat dit echt een boot voor vlak water is en dus weinig trim nodig heeft. Op grotere golven is deze snelle sportboot wat lastiger te controleren. Maar de gasten voorin blijven kurkdroog en achter de brede voorruit heb je niks van spray te vrezen.

a

Supersnel

Deze Four Winns H1 is een moderne, compleet uitgevoerde bowrider met veel voorzieningen die bij andere merken op de optielijst staan. Het is een uitstekend gebouwde comfortabele sportboot die met de gestylde Suzuki DF250 AUNX een prachtige en supersnelle combinatie vormt. En met een prijs van €65.900 (maar dat is met de standaard 200 pk) is het een fijne combinatie voor sportieve families of snelle sportvissers.

p

Technische gegevens:

TECHSPECSFour Winns H1 met Suzuki DF250AUNX
Lengte o.a.:6,10 m.
Breedte:2,54 m.
Diepgang:0,46 m.
Motor200-250 pk Suzuki
Waterverplaatsing:1497 kg ex motor
Vanaf-prijs:€ 69.900 met 200 pk
Prijs geteste uitvoering:ca. € 75.000
Meer informatie:boatland.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site