Buster XL: no-nonsense Viking

spot_img

Deze Buster XL boottest is uitgevoerd in 2017.

Scandinavische boten zijn in ons land bijzonder in trek. Eigenschappen die in het hoge noorden handig zijn, komen ook hier van pas: onderhoudsvriendelijkheid, scherp stuurgedrag en waardevastheid, kenmerken van de combinatie Buster XL met Yamaha F100.

Buster XL

Professionals

Buster is een Fins merk dat al lang grote populariteit geniet bij professionele watersporters. Politie, brandweer en watersport-fotografen maken graag gebruik van deze aluminium boten. De geteste Finse Buster XL is een al langer bestaand model dat een breed scala van watersporters aanspreekt. De XL is licht en dus gemakkelijk trailerbaar en stabiel, wat handig is voor gezinnen. Ook is de XL snel zodat je er gemakkelijk achter kunt wakeboarden of waterskiën. De zelf-lozende kuip, de aluminium romp en de moderne motor beperken het onderhoud tot het absolute minimum.

Buster XL

Traanplaat

De boeg van deze Bowrider gebruik je niet om er te zitten, maar vooral om gemakkelijk op- en af te kunnen stappen of om te vissen. De hoge beugel bij de boeg maakt dat je onder alle omstandigheden veilig aan boord kunt komen. Onder de opstap voorop is een grote met slot afsluitbare opbergruimte. De opstaptreden zijn bekleed met traanplaat, op de vloer is slijtvast kunststof geplaatst.

Buster XL

Vederlicht

De constructie met deels geklonken vederlichte aluminium platen is even degelijk als doelmatig. Overal zijn prima handgrepen geplaatst. De voorruit bestaat uit drie delen, waarvan het middelste weg te klappen is. Er onder is een stevige plexiglas deur, waarmee de vaarwind volledig uit de boot kan worden gebannen. Voor de bestuurder en een bijrijder zijn er twee mooie, comfortabele kuipstoelen. Onder twee consoles is nette opbergruimte, bereikbaar via deurtjes met gasveren. Het dashboard is simpel, maar alles zit op de juiste plek. In de stoeltjes zit je ook in snelle bochten stevig.

Buster XL

Yamaha F100

Achterop is een spiegel-brede bank waaronder een goed bereikbare plek voor de accu’s, het brandstoffilter en de ondergrondse brandstoftank. Achterop zijn naast de motor twee bescheiden aluminium zwemplateaus. De motor aan de spiegel is de nieuwe Yamaha F 100, een viertakt die lichter (166 kilo) en wat ronder dan de voorganger uit 2013 is, maar ook allerhande nieuwe techniek aan boord heeft. De 1832cc viercilinder heeft elektronische brandstofinspuiting, zestien kleppen en een hydraulisch trim- en tilt-systeem. Ook bijzonder is het optionele variabele sleeptoerental, waar vooral de hengelsporters blij mee zullen zijn. Bij deze motor zijn het Y-Cop antidiefstal-systeem en de 35A dynamo standaard.

Buster XL

Waardevast

De motor loopt stationair (800 rpm) fluisterstil. Dan is het brandstofverbruik te verwaarlozen en glijdt de Buster als een slang door het water. Maar als het gas wordt opengedraaid, verandert deze sympathieke Fin in een no-nonsense Viking waarmee je met speels gemak haakse bochten op dikke golven met volle snelheid kunt nemen. De prijs van de Buster XL inclusief Yamaha F 100 motor bedraagt €41.590. Een fors bedrag voor een nog geen zes meter lange boot van maar 600 kilo. Maar de boten blijven hun waarde behouden en wie ermee heeft gevaren, loopt de kans er verslaafd aan te raken.

Buster XL

Beoordeling:

Cijfer 7,7

Constructie ****

Comfort & ruimte ***

Afwerking ***

Ergonomie ***

Varen *****

Prijs / kwaliteit ***

Technische Specificaties

Lengte: 5, 94 m.

Breedte: 2,17 m.

Diepgang: 0,40 m.

Gewicht ca: 625 kg

Motorisering: 80-130pk

Prijs boot vanaf: €29.195

Prijs motor vanaf: €12.395.

Meer info: yamaha-motor.eu

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site