Hermes Speedster: Vintage cabrio

spot_img

Deze Hermes Speedster boottest is uitgevoerd in 2018.

Er zijn gewone boten en bijzondere boten. De Hermes Speedster valt met haar slanke lijnen, strak lederen interieur met Porsche accenten duidelijk in de laatste categorie. Het is een jet-aangedreven cultboot, de ultieme speelboot, een vintage cabrio in vaarverpakking.

Hermes Speedster

Porsche replica

Het verhaal van de Hermes (Griekse god van de handel) begon in Groot-Brittannië, waar de Griekse ontwerper Nikolas Politis aan boten met een weerstandsarme romp werkte. In zijn thuisland wilde hij met zijn verworven inzichten een plezierboot voor zichzelf bouwen. Daar kwam hij een kennis tegen die Porsche 356 Speedster replica’s bouwde. Het rompontwerp en het design van de auto’s bleken prachtig te mixen en zo ontstond de Hermes Speedster.

Iedereen die er een blik op werpt, zal de link met Porsche zien. De twee luchtroosters achterop, de lage gebogen voorruit in chromen omlijsting, alles ademt het vijftiger jaren design van de iconische sportauto. Maar vergis je niet, dit is een splinternieuwe boot met moderne techniek en de ‘look en feel’ van een klassieker.

Hermes Speedster

Constructie

De romp is degelijk vervaardigd van zeven lagen polyester, met honingraat karton als tussenlaag. De trailerbare Speedster weegt vaarklaar slechts 675 kilo. De buitenste laag is van vinylester, dat het laminaat beschermt tegen indringend vocht. Eventueel kan de boot worden gespoten in een zelfgekozen kleur autolak. Onder het achterdek is de motorkamer met daarin een 150pk Weber-Textron TC-155 benzinemotor met jet aandrijving. Het tweecilinder, 846cc motorblok weegt 100 kilo en wordt ook gebruikt in jet tenders, waterscooters en zelfs ultralight vliegtuigen.

Hermes Speedster

Retro

De boot is ingericht als een auto, met twee prachtige lage kuipstoeltjes voorin en een tweepersoonsbank achter. Dashboard, stoeltjes en de zijkanten van de cabine zijn schitterend afgewerkt met echt leer, een optie van €5.295 boven de basisprijs van €107.500. Het dashboard is fenomenaal vormgegeven met ronde klokken en zelfs de knopjes zien er retro uit. Ook luidsprekers, ruitomlijsting, verlichting en kussens zijn in Speedster stijl ontworpen. Handig is dat de boot een achteruitkijkspiegel aan de voorruit heeft. In deze boot heb je echt het gevoel in een schitterende klassieke cabrio op stap te zijn. De kap is simpel achterop in een hoes weg te bergen.

Hermes Speedster

Jetaandrijving

Het voordeel van jet-aandrijving is, dat er geen draaiende delen onder de boot zijn en je een geringe (26 cm) diepgang hebt. Het onderwaterschip is uitstekend en dat merk je doordat de boot snel planeert en accelererend niet steigert. Een jet aandrijving vaart heel anders dan conventionele aandrijving. Je hebt een klein, met leer bekleed sportstuur en voelt direct de power van een sportauto. Als de kap dicht is, hoor je een diepe brom, net als in oude sportwagens. Liefhebbers vinden het prachtig, anderen kunnen zich er misschien aan storen. Als de kap omlaag is, wordt het geluid beduidend minder.

Hermes Speedster

Varen

Op het open water jagen we de motor op tot 7500 toeren en noteren een top van 64 km/u. Op vlak water is met gemak 70 km haalbaar. Als je gewend bent aan het stuurgedrag, merk je dat de boot om de as kan draaien en simpel af te meren is. Ergonomisch klopt het allemaal, de zit is goed, de voetensteun bevalt en de voorruit met rvs lijst beschermt prima tegen kou en regen. Deze Speedster heeft alleen geen ruitenwissers en die zouden op de grauwe testdag prima van pas komen. Gelukkig is de verlichting prima met standaard docking lights en onderwater verlichting bij het zwemplateau. Over het brandstofverbruik zijn er niet veel zorgen. Bij 5000 toeren vaar je 25 km/u en verbruik je 5,7 liter per uur.

Hermes Speedster

Conclusie

De Hermes Speedster is een prachtige boot die uitstekend is gebouwd met oog voor details. Het vaargedrag is na een korte gewenningsperiode prima en de prijs klopt met het niveau van constructie en afwerking. Kortom, een stijlvolle verschijning met moderne techniek in oogstrelend retrodesign.

Hermes Speedster

Beoordeling:

Rapportcijfer 8,1

Constructie ****

Comfort & Ruimte ***

Afwerking ****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ****

Hermes Speedster

Technische Specificaties

Lengte: 6,75 m.

Breedte: 1,80 m.

Diepgang: 0,26 m.

Waterverplaatsing: 675 kg

Motorisering: 150pk Weber Textron benzine

Prijs vanaf: € 107.500

Meer info: www.thehermesspeedster.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site