Sacs 13 Strider: Superluxe terreinvaartuig

spot_img

Deze boottest van de Sacs 13 Strider is uitgevoerd in 2017.

In Italië is een RIB met kajuit geen bijzonderheid meer, maar in ons land zien we ze niet zo vaak. Toch voorspellen kenners dit boottype een grote toekomst. Je hebt het beste van twee werelden: onnavolgbaar vaareigenschappen met maximaal comfort. Epco Ongering testte de Sacs 13 Strider. Geen simpel opblaasbootje, maar een superluxe terreinvaartuig.

Sacs 13 Strider

Christian Grande

Net als vrijwel alle andere topklasse RIB’s is het merk Sacs Italiaans. De boten worden in tussen Milaan en Bergamo gebouwd, op een exclusieve werf die per jaar ongeveer 100 opblaasboten met harde bodem maakt. De Strider range loopt van 8-20 meter, zonder uitzondering exclusieve, naar wensen van de klant aangepaste boten. Daarnaast bouwt Sacs samen met designer Christian Grande, die ook voor automerken als Lancia, Abarth en Jaguar ontwerpt, speciale, nog exclusievere RIBversies. Veel Sacs RIB’s krijgen een plek als bijboot bij een superjacht of worden als luxe speeltje van mensen met smaak en geld aangeschaft.

Sacs 13 Strider

Buitencomfort

De Strider 13 is een werkelijk enorm grote RIB, maar in tegenstelling tot veel andere kajuitRib’s is bij deze boot de nadruk gelegd op buitencomfort en niet op superluxe overnachtingsplekken. Opvallend zijn de enorme dekken voor- en achterop, de luxe afwerking met leer en teakhout en de opvallende gebogen T-top. Deze is optioneel ook helemaal af te sluiten om je te wapenen tegen slechte weersomstandigheden. De constructie van de romp is uiterst degelijk. De 68 cm diameter tubes liggen voorop mooi hoog, zodat je er in de golven geen last van hebt, maar achterop laag, wat voor de stabiliteit prettig is. Ze zijn gemaakt van hypalon, het meest duurzame materiaal voor opblaasboten.

Sacs 13 Strider

Tweepersoonsbed

Voorop vind je een onder de boeg geplaatst anker, een enorm zonnedek met kajuitluik en de opvallende T-top. Onder het voordek is een compacte kajuit met een ruim, maar deels laag tweepersoonsbed. Aan de stuurboordkant is een fijne toiletruimte. Achter de voorruit en het imposante dashboard zijn twee prettige, als stasteun te gebruiken, stoelen opgesteld.

Sacs 13 Strider

Buitenkeuken

Aan de achterzijde van de T-top biedt een groot keukenblok met luxe keukenfaciliteiten, de koelkasten en de wasbak. Daarachter is een ruime U-vormige zit rond een tafel en achterop is een megagroot zonnedek, waar in de reclamefilmpjes gemakkelijk vier dames in bikini op passen. De achterste anderhalve meter van deze Sacs wordt in zijn geheel gebruikt als mega zwemplateau met de afmetingen van een wedstrijd tafeltennistafel.

Sacs 13 Strider

Out- of in-board

Optioneel is de mogelijkheid om het zwemplateau hydraulisch te laten zakken. Voor de prijs van een middenklasse auto kun je dan achterop gemakkelijk een jetski of ander speeltje meenemen en in het water laten. De Strider 13 is in zowel outboardversie (2 x 300 tot 2 x 400pk) of in inboard (2 x 370 diesel tot 2 x 430pk benzine) uitvoering verkrijgbaar. In de geteste boot was gekozen voor 2 x Volvo Penta D6-370pk diesel inboards met duoprop hekdrive aandrijvingen. Ze zijn prachtig in een enorme motorkamer gehuisvest en de technische ruimte verraadt dat er veel in oerdegelijke techniek is geïnvesteerd. Je kunt 1000 liter brandstof meenemen en met de twee zuinige turbodiesels heb je op kruissnelheid van 2400 toeren een actieradius van 500 mijl. Ga je naar 3000 toeren, dan halveer je daarmee de afstand.

Sacs 13 Strider

Fabelachtig

Goedkoop is deze Sacs niet. De prijs in deze dieselversie begint bij €355.000 euro, ex btw. Tel daar voor €75.000 aan opties bij en dan heb je een Rib van rond de 5 ton. De prestaties zijn dan ook fabelachtig goed. De boot is uiterst stil en laat zich in de haven gemakkelijk manoeuvreren. Als je op open water flink gas geeft, hoor je de turbo’s inschakelen, maar voel je geen abrupte verandering in trekkracht. Die is namelijk al fenomenaal. Met speels gemak bereik je de top van 44,1 knopen, ruim 80 km/uur. De boot vaart zo stabiel dat het bijna saai wordt.

Sacs 13 Strider

Woestijn

Bijna, want zo snel varen met een open, 13 meter lang monster blijft natuurlijk een geweldige kick geven. De boot veert soepel door de golven en blijft ook tijdens dit soort escapades helemaal droog. Vooral de opvarenden op de banken achterin is het fijn dat de Strider zo soepel vaart. Alsof je in een Range Rover door de woestijn rijdt: je weet dat het buiten ruig moet zijn, maar je merkt er niets van. Dit is echt een superluxe ruig waterboot.

Sacs 13 Strider

Beoordeling:

Cijfer: 8,6

Constructie     *****

Comfort & Ruimte****

Afwerking ****

Ergonomie *****

Vaareigenschappen *****

Prijs / Kwaliteit ***

Technische Specificaties Sacs Strider 13

Lengte: 13,35 m.

Breedte: 3,83 m.

Diepgang: 0,80 m.

Diameter tubes: 0,68 m

Gewicht 6.500 kg

Motorisering: 2 x Volvo Penta D6-370pk met sterndrives

Prijs vanaf €355.000 ex btw

Meer info: www.lengersyachts.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site