Seahorse HDR 12LR: omdat ‘t kan

spot_img

Deze boottest van de Seahorse HDR 12LR is uitgevoerd in 2017.

Sommige boten zijn ontworpen vanuit de drang om avonturen te beleven en trips te maken die je je leven lang blijft herinneren. Zoals de bijzondere Seahorse HDR 12LR, een supersnelle Arctische RIB, die op Urk wordt gebouwd.

Redder

Het idee voor de Seahorse 12m LR ontstond tijdens een tocht naar Londen over de Noordzee met een dikke RIB. Op televisie had avonturier Bear Grylls zijn reis door de Noordwestpassage laten zien. Hij ging in een 11 meter RIB door het smeltende poolijs boven Canada. Zo’n tocht maken wilde de opdrachtgever van deze RIB ook maken. Bij het zoeken naar een geschikte boot kwam hij uit bij Klaas Post. Deze markante Urker staat bekend om het redden van vele watersporters uit benarde situaties in de zwaarst denkbare omstandigheden.

Geveerde cabine

Post voert zijn reddingsoperaties uit op een van zijn Tornado RIB’s en draait zijn hand niet om voor een speciale RIB van 12 meter met geveerde cabine en 900 pk aan de spiegel. Ook al was dit de eerste keer dat hij een opdracht kreeg voor zo’n speciale boot. Bij het ontwerp van deze Seahorse is gekozen voor een aluminium romp met een deadrise van 25 graden. Dat maakt de boot geschikt voor ruige tochten door wild water. Om enig vaarcomfort toe te voegen is de hele stuurcabine met stoelen en al, door middel van schokdempers verend gemaakt.

Stringernetwerk

Achter de voorruit zijn vier stoelen die met de console mee veren en daarachter nog twee die zelfstandig zijn geveerd. Voor de voorruit is een kajuitje voor een toilet en om wat spullen kwijt te kunnen. Deze is met een schuifdeur vanuit de zijkant bereikbaar. De vloer is speciaal ontdreund en net als de ijzersterke bodem met het verfijnde spanten en stringernetwerk daaronder ademt alles de degelijkheid die je voor een loodzware poolijstocht nodig hebt.

Long Range

De dikke Italiaanse hypalon tubes zijn speciaal op maat vervaardigd. Aan de spiegel prijken drie Yamaha F 300 viertakt buitenboordmotoren, gekozen omdat ze zuinig en extreem betrouwbaar zijn gebleken. Ze hebben elektrische stuurbekrachtiging waarmee je afhankelijk van de snelheid altijd dezelfde stuurweerstand hebt. Met 1800 liter brandstof kan bij een economische snelheid van 60 km/u een actieradius van 1080 kilometer worden gehaald. Dat verklaart ook de toevoeging LR (Long Range) aan de naam. Het simpele dashboard biedt twee Lowrance schermen die ook vanwege hun betrouwbaarheid zijn gekozen. Om het 12 meter lange gevaarte ook in krappe ruimtes te kunnen manoeuvreren is er een 90 kgf boegschroef geïnstalleerd.

Poolzee

Op de testdag maakte een dikke windkracht 6 uit het Zuidwesten de vaaromstandigheden onvriendelijk. Dan geeft het een kick als je met dik 50 km/u van golf naar golf springt en de cabine alle klappen opvangt. De Seahorse 12m stuurt strak als een scheermes en toont zich op de golven een volleerd hordeloper.  Op een ruige dag als dit is het onmogelijk om de top van 104 km/u te halen, maar dat is niet zo belangrijk. Het gaat er om dat je met deze boot de Poolzee kunt bedwingen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Beoordeling:

Cijfer: 8,8

Constructie                 *****

Comfort & Ruimte      ***

Afwerking                   ****

Ergonomie                  ****

Vaareigenschappen   ****

Prijs / Kwaliteit           ***

Technische Specificaties

Lengte: 12,00 m.

Breedte 3,56 m.

Diepgang 0,50 -1,00 m.

Gewicht ca. 5000 kg

Motorisering: 3 x Yamaha F300

Prijs op aanvraag

Meer info: www.postworkboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site