Lillebror 60, elektrische designtender

spot_img

De boottest van de Lillebror 60 is uitgevoerd in 2017.

Na zijn succesvolle Lillebror 78, genomineerd als HISWA Motorboot van het Jaar 2016, heeft Christiaan Smulders nu een kleinere elektrische tender gebouwd. De aluminium Lillebror 60 heeft een elektrische pod aandrijving en de modernste Lithium-Ion accu’s.

Moderne anti-fouling

Smulders, in het dagelijks leven piloot, heeft een zogenaamde ‘netwerk werf’. Daarin leidt hij als regisseur het ontwerp, de constructie van het casco en de installatie van alle onderdelen. Ook het afwerken van de romp wordt uitbesteed. De 650 kilo wegende Lillebror wordt in Friesland gemaakt van 4 en 5 mm dik aluminium. Er is gekozen om de aluminium lasnaden te slijpen en de boot geheel met een keiharde, industriële lak te spuiten. De ruwe afwerking van het laswerk blijft zo duidelijk zichtbaar. Beter zou het zijn om de boot kaal te houden of te bekleden met een zogenaamde foliewrap. Op het onderwaterschip is gekozen voor beplakken met NFS-folie, een effectieve en moderne manier om aangroei te weren.

Fixed pod

In deze Lillebror 60 is gekozen voor een vaste Torqeedo Cruise FP (Fixed Pod) motor, die beschermd door een skeg onder de boot hangt. Standaard is een 2 kW podmotor, maar in de testboot was een 4 kW pod geplaatst. Er is keuze uit diverse accupakketten. Goedkoopst zijn de loodzuur accu’s. Smulders koos de duurste optie, met vier 2,7 kWh Lithium ion accu’s en een eigen lader voor elke accu. Het 11,2 kWh accupakket in de testboot vertegenwoordigt alleen al een waarde van meer dan 10.000 euro. Tel daar vier 350 W Torqeedo laders en de podmotor bij op. In totaal kost deze aandrijflijn dik 15.000 euro.

Schoot-klemmen

Dit kostbare systeem heeft grote voordelen. Je kunt lithium accu’s geheel ontladen, of gewoon tussendoor een beetje bijladen zonder dat dit de levensduur beïnvloedt. De batterijen gaan ongeveer de helft langer mee en Lithium accu’s zijn een factor drie lichter dan traditionele loodzuur of AGM-accu’s. Zeker bij elektrisch varen zijn dit voordelen die enorm meetellen. Kenmerkend voor Lillebror is de rechte, mooi geprofileerde boeg en de vele designdetails. Zo is de merknaam in de boorden van de boot uitgesneden, wordt gebruik gemaakt van schoot-klemmen voor de fender-lijntjes (ei van Columbus) en is de stuurconsole slank en elegant.

Wijn

De bijzonder fraai vormgegeven banken in de kuip zijn onder een hoek geplaatst en bieden uitstekend zitcomfort. Met tussenstukken is er een zonnebed van te maken. Onder het voordek is een grote opbergruimte. Ook onder het achterdek en de achterbank vind je verrassend veel opbergruimte naast de prachtige installatie voor accu’s en laders. Onder de opstap-treden is plek voor flessen wijn of voor fenders.

Onbekommerd

Belangrijk op een elektrische boot is altijd de actieradius. Nu kun je deze accu’s op elk stopcontact bijladen, zodat je nooit helemaal zonder stroom hoeft te komen, maar buiten dat is de actieradius groot genoeg voor meer dan een dag onbekommerd varen. Volgas verbruikt de motor 4,5 kW. Met de gashandle helemaal open varen heeft echter niet zo veel zin. De top ligt op iets meer dan 12 km/u maar de rompsnelheid is 10,8 km/u en op die snelheid verbruik je maar 2kW. Dan kun je vijfeneenhalf uur, 55 kilometer lang onafgebroken varen. Niemand zal de hele dag 10 km/u hard willen gaan. Reëler is een gemiddelde snelheid van 7-8 km/u. Dan verbruik je 700W en kun je met 11,2 kWh stroomvoorraad 16 uur lang varen. Dat betekent dat je nooit actieradius stress hoeft te hebben. Het geheel opladen van de accu’s duurt ongeveer 8 uur.

Draaicirkel

De prijs van de Lillebror 60 met 2kW motor en AGM loodaccu’s begint bij €26.700. In de standaarduitvoering zijn de kussens en de hydraulische besturing opgenomen. Optioneel is de nette kunststof teakvervanger op de vloer, de instaptreden en het zwemplateau. Sommige afwerkingsdetails kunnen beter, maar wat vaart de boot fijn. Dankzij de efficiënte rompvorm is de Lillebror stabiel en glijdt als een zwaan door het water. De pod is vrijwel onhoorbaar doordat deze geheel onder water. Je stuurt heel direct met een hydraulisch stuursysteem dat een vrijhangend plaatroer bedient. Daardoor is de draaicirkel compact en heb je zonder aandrijving nog altijd wat mogelijkheid tot bijsturen. Je hoort bijna geen lawaai en zelfs in krappe ruimtes stuurt de Lillebror goed. Deze goed doordachte tender biedt een heerlijke zit en is opvallend ruim. Dat het elektrisch varen volwassen is geworden, blijkt uit deze boot met uitstekende vaareigenschappen en een overcapaciteit in actieradius.

Beoordeling:

Cijfer 7,8

Constructie     ****

Comfort & Ruimte****

Afwerking **

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ****

Prijs / Kwaliteit ***

Technische Specificaties Lillebror 60

Lengte: 5,90 m.

Breedte 2,30 m.

Diepgang 0,60 m.

Doorvaarhoogte: 0,95 m

Gewicht 650 kg

Motorisering vanaf 2kW Torqeedo pod en 5,2 kWh accu’s

Prijs vanaf €26.900

Meer info: www.lillebrormarine.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site