Schaefer V33: elegant, energiek en excellent

De boottest van de Schaefer V33 is uitgevoerd in 2022 op de Belgische Maasplassen.

In België, net over de grens van Limburg, brengt Exclusive Sportsboats in Maaseik een bijzonder merk op de markt. Het gaat om Schaefer, het nr.1 boten-merk van Zuid-Amerika. Als je de Schaefer V33 bekijkt heb je maar weinig kennis van boten nodig om te zien dat dit een bijzonder exemplaar is.

Schaefer V33

Ultramodern

Schaefer brengt 14 modellen luxe motorjachten tussen 30 en 85 voet op de markt. De jachten worden in Brazilië op een ultramoderne werf met de meest geavanceerde bouwmethodes gemaakt. Zo zijn de rompen met de vacuüm infusiemethode super licht en toch sterk gebouwd en wordt bij de ontwikkeling en de productie gebruik gemaakt van de nieuwste software en de snelste computers. Schaefer heeft ook een eigen interieurfabriek voor de betimmering van de jachten. De meeste Schaefer’s worden naar de Verenigde Staten geëxporteerd, slechts een klein deel komt beschikbaar voor de Europese en Australische markt.

Beauty

Het geteste type, de V33 is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt. Vooral rond de Middellandse Zee zijn we dol op dag-boten, waarmee je snel een eind kunt varen, bijvoorbeeld naar een mooie baai. Daar kun je lekker in de zon liggen, wijntje drinken, even zwemmen, misschien barbecueën en dan weer lekker comfortabel door de golven terug naar de thuishaven. Het lijkt me dat deze Braziliaanse schone perfect heeft begrepen wat wij Europeanen willen. Het design is modern, strak en fantastisch afgewerkt, zoals je kunt zien bij het in de ankerkluis weggewerkte anker. De hoge kwaliteitsstandaard is ook aan de buitenkant duidelijk. Zo zijn op de belangrijke plekken rvs-schuurlijsten geplaatst. Bijvoorbeeld over hele lengte op de breedste punten van de rompen en extra strips bij de klapkikkers. Dat is echt topkwaliteit.

Schaefer V33

Degelijkheid

Het is een walkaround, een boot waar je rond de stuurstand kunt lopen. De indeling is heel praktisch. Je komt gemakkelijk aan boord via het zwemplateau. Mooi designdetail is het terugvallende boeisel, dat de boot een extra designaccent geeft. Achterop zijn de motoren heel dicht bij elkaar geplaatst. In de uitvoering met een inboard motor komt deze onder het zonnedek. In de outboard versie is daar de bergruimte en deze is gigantisch. Je opent het luik met een druk op de knop die een spindel aan het werk zet. In de ruimte is een kort rvs-trappetje en daar heb je zicht op de spanten en stringers, als treinbielzen zo dik. Degelijkheid staat bij de constructie van Schaefer jachten duidelijk voorop.  Aan de zijkant van de ruimte zijn de 2 x 2 x 350 liter rvs-brandstoftanks gemonteerd. De kunststof watertank bevindt zich onder in de boot.

Veiligheid

Achter in de kuip is een spiegelbank, tegenover de tafel vind je nog een dwarsbank. Van de banken en de elektrisch zakkende tafel is met een vulstuk een groot zonnebed te maken. Ook is de voorste bank om te klappen zodat je hier ook in de vaarrichting richting kunt zitten. Overal zijn goede handgrepen en dat is een belangrijk veiligheidsaspect op een boot waar je de zee mee op kunt. Onder de deksel van de solide buitenkeuken vind je een icebox met afvoer (voor smeltwater van ijsblokjes) en optioneel een compressor koelplaat. Er is ook nog een wasbakje en een normale koelkast met diepvriesvak. Als complete buitenbar mogen een grote glazenkast en een afvalbakje niet ontbreken. Er zijn meerdere transparante bekerhouders.

Compatibel

Achter de grote voorruit wordt de stuurman extra verwend met comfortabele stoelen en optionele navigatieschermen. Je wordt tegen de zon beschermd door een stevige, fraaie T-top, waarin het V-33 logo in de zijkant is geplaatst. In het dak zie je de boxen van de moderne audio-installatie en een paar verlichtingsspots. In eerste instantie lijkt de stuurbank vrij kort en vooral bedoeld als stasteun. Maar even later blijkt deze simpel uittrekbaar tot een comfortabele zitpositie. De stuurwielhoek is verstelbaar en er is gezorgd voor een soepel draaiend stuurwiel. Het Simrad scherm op de geteste boot is een optie, er is voor gekozen vanwege de compatibiliteit met de Mercury motorgegevens. Uiteraard heb je er ook de mogelijk om twee schermen te plaatsen.

Chique

Naast de stuurpositie is de toegangsdeur naar de verrassend lichte kajuit. Dit kleine zonnepaleis is van buitenaf nauwelijks zichtbaar en is ruimer dan je zou verwachten. Er zijn afdekcovers die je in het raam kunt zetten om te verduisteren. Voor het houtwerk is houtfineer gebruikt. Dit kan in kersenkleur, maar op deze boot is het houtwerk matzwart. Behalve de toiletdeur en de kastjes, die zijn optioneel in metallic lak in de kleur Montana Grey zoals de romp gespoten. Het geeft de V33 een chique, exclusieve uitstraling. Naast de trap is een klein dressoir met mooie sluitingen en goede laatjes. Het bed is riant en nodigt met een vulstuk uit tot een sfeervolle nacht. Er is beperkte opbergmogelijkheid, maar aan stuurboord is een mooie natte ruimte, overigens met een vrij kort toilet. In het grootste gedeelte van de kajuit en de natte cel heb je volledige stahoogte.

Bimini

Mooi is de extra ventilatiemogelijkheid door het grote luik aan de voorzijde. Dit is bedoeld als (CE-verplicht) ontsnappingsluik, maar door de uithouder ook uitstekend voor de ventilatie te gebruiken. Buiten is op het kajuitdak een groot comfortabel zonnebed met stevige armleuningen. Ook hier zijn bekerhouders in verwerkt, maar belangrijker is, dat de scharnierende armsteunen je gemakkelijk laten op- en afstappen. Dat de veiligheid van deze Schaefer V33 in orde is, merk je ook als je door de bewegende boot loopt aan de hoge verschansing. In de zijkanten zijn carbon palen weggewerkt, die je gebruikt voor een zonnescherm achterop. Je bevestigt het biminidoek aan de voorzijde tegen de achterkant van de T-top. Overigens is de boot ook zonder T-top in een open variant leverbaar.

Modern

De aandrijving kan met 1x 320pk inboard diesel of één 420 pk benzinemotor, maar moderner is het om te kiezen voor twee sterke buitenboordmotoren. Dan is het onderhoud gemakkelijker en kun je eenvoudiger manoeuvreren. Bij de buitenboordmotoren is er keuze uit 2 x 200 tot 2 x Mercury 300 pk. Ze zijn dicht bij elkaar geplaatst zodat je maximale ruimte op het zwemplateau hebt en de motoren in scherpe bochten niet gaan caviteren doordat ze boven het water uitkomen. Voordeel van deze Mercury V8 Verado 300 pk motoren is dat je ze optioneel kunt uitrusten met een joystick. Daarmee is het manoeuvreren in de haven kinderspel en kun je de boot zelfs virtueel afmeren op het midden van het water. De testboot had deze optie niet, maar was met een Maxpower boegschroef uitgerust.

Gentleman

Zodra we wegvaren valt op hoe gemakkelijk deze beauty vaart. De motoren fluisteren je voorwaarts en dat maakt rustig varen uitermate relaxed. Als je echter 600 pk achter een vijf ton zware boot hangt en het gas opengooit, kun je wel wat spektakel verwachten. Maar deze Schaefer V33 blijft opvallend relaxed, scheert als een gentleman door het water zonder als een dekhengst te steigeren. Je merkt dat het gaat om beschaafde power op een beschaafde boot. Ondertussen is de V33 goed voor een top van 43 knopen, ruim 80 km/u. Je hebt voortdurend controle en de boot brengt je strak als in een hogesnelheidstrein comfortabel over het water. Als stuurman ben je de baas en is het varen met zoveel kracht uiteindelijk verrassend eenvoudig.

Exclusief

Wie met een Schaefer V33 vaart neemt duidelijk alleen met het beste genoegen. Natuurlijk hangt er aan zo’n exclusieve boot ook een prijskaartje. De standaarduitvoering met inboard Mercruiser 380 pk benzine met Bravo 3 begint bij €263.128. In de geteste uitvoering met 2 x 300 pk Mercury Verado V8 en vrijwel alle opties kost de Schaefer V33 compleet €408.000.

Technische gegevens:

TECHSPECS
Lengte o.a. (m.)10,33
Breedte (m.)3,35
Diepgang (m.)0,45
Doorvaarhoogte (m.)3,70
CE-OntwerpcategorieB
Motor pk (kW)1 x 320- 430pk inboard, 2 x 200-2 x 300pk outboard
Waterverplaatsing: (kilo)4.950
Vanaf-prijs (incl. btw)
Meer info:
€ 263.128
sportsboats.be

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten