Pescador 35: vriendelijk en verzorgd

spot_img

Deze test van de Pescador 35 is uitgevoerd in 2019.

Als je in alle rust en met aangenaam comfort over het vaderlandse vaarwater wil trekken, is er enorm veel keus. Veel motorboten zijn van staal, maar polyester is in opkomst. Het lichte materiaal is onderhoudsarm en geeft je de mogelijkheid tot snel-varen. Epco Ongering testte in 2019 de Pescador 35, een vriendelijk semi-planerend jacht met open kuip.

Geen visser

Soms word je door een naam op het verkeerde been gezet. Pescador is het Spaanse woord voor visser, maar de Pescador 35 komt niet uit Spanje en is ook niet speciaal bedoeld voor vissers. Toch is de associatie van het compacte jacht met het stoere vissersbestaan duidelijk. Het model oogt als een modern Open Kuip jacht met een uitwaaierende boeg, een strakke romp met vrij rechte opbouw en een deels overkapte open kuip. Door de rompvorm lijkt het wat op een moderne versie van de elegante vissersscheepjes uit de Spaanse provincie Andalusië. De kleurstelling met blauwe romp, witte opbouw en donker dak is stilistisch fraai.

Accent

Een lang rompraam accentueert de lijn van de boot en aan de rechte spiegel is een vrij-hangend zwemplateau bevestigd. Achterop is een mooie ruime kuip met een riante L-vormige bank en een doorloop naar het zwemplateau. Om de ruimte in het interieur te optimaliseren zijn de gangboorden vrij smal gehouden. Dankzij de stevige zeereling en de handrails op het dak kun je toch goed naar het voordek komen. Voorop is een diepe ankerkluis. De plek op het kajuitdak voor de voorruit is groot genoeg om er een loungebed te maken.

Bouw

De Pescador wordt in Turkije gebouwd op een ervaren werf. Dat wordt duidelijk als het polyesterwerk aan een nadere inspectie wordt onderworpen. Dat is strak, met een dikke gelcoatlaag en geheel uitgevoerd in volglas laminaat met vinylester voor de buitenste glasvezellagen. In de bodem is een solide webframe vastgezet en ook de romp-dek-verbinding is gelamineerd. Dit zijn allemaal tekenen van een op-degelijkheid-gerichte-bouw. Fraai is het uitgebreide rvs werk buiten, met nette schuurlijsten bij de zware bolders en prima stevige verhaalklampen. De afwerking is op de meeste plekken uitstekend, met afgeronde hoeken en mooi gebruik van houtwerk.

Salon

Vanuit de kuip stap je de salon in door een degelijke schuifdeur. Binnen is een zee van ruimte en licht, zonder overdadige luxe. De Pescador heeft rondom grote ramen en aan weerszijden schuiframen om samen met de schuifpui de salon te kunnen ventileren. Jammer is dat er niet is gekozen voor een groot standaard open dak. Volgens de importeur is dit wel een optie. Als je binnen stuurt is het fijn ook af en toe de zon direct te kunnen voelen. De indeling is simpel en doeltreffend. Aan stuurboord is een kombuis met grote spoelbak, koelkast en tweepits gasstel. Aan bakboord is een gezellige verhoogde dinette waar je met vier man aan kunt eten. De stuurpositie is comfortabel. Het dashboard is overzichtelijk en de instrumenten zijn op de logische plek geplaatst. Ergonomisch is nog wel iets te verbeteren. Zo is het elektrische schakelbord vrij laag en deels naast de stuurstoel geplaatst. De stuurbank heeft een opklapbaar deel, maar is beperkt verstelbaar en de stuurpomp zou kantelbaar kunnen. Toch blijft het een prettige en overzichtelijke boot, waar de meeste mensen zich uitstekend in thuis zullen voelen.

Onderdeks

In de amper 11 meter lange Pescador is onderdeks optimaal met ruimte omgegaan. Voorin is een mooie eigenaarshut met Frans bed. De ruimte is mooi bekleed en licht, mede dankzij een dakluik en de rompramen. Iets meer achter in de boot vind je de gastenhut onder de salonvloer. Bij de ingang is goede ruimte om te staan, de ruimte boven het bed is beperkt. Toch oogt het niet benauwd, ook weer vanwege de rompramen met patrijspoorten voor de ventilatie. Ook de natte ruimte is prima, al kan het voor sommigen bezwaarlijk zijn om met een handdouche boven het toilet te poedelen. Bergruimte is er volop, onder de bedden en in nette kasten.

Techniek

Voor de techniek zijn uitsluitend beproefde merken gebruikt. De motor is standaard een 80 pk Yanmar diesel met een V-drive geplaatst op de oversized spanten. De motorisering is zelfs uit te breiden tot tweemaal 300 pk Yanmar diesels. In de testboot was gekozen voor een 180 pk Yanmar, waarmee de boot soepel net boven rompsnelheid uit kan komen. De boegschroef is een optie. In de motorkamer heb je een zee van ruimte. Het motorluik gaat vrij zwaar open, daar zou een extra gasveer op horen. In de motorruimte is zoveel ruimte, dat daar ook de zwemtrap is opgeborgen. Die hoort vanwege de veiligheid eigenlijk permanent paraat te zijn. 

Varen

De Pescador 35 vaart soepel en rustig. Op de stuurplek bevalt het uitstekende zicht rondom goed. De motor bromt met 72 dB(A) stilletjes. Je merkt in golven dat het zwaartepunt mooi laag ligt, want de schommelingen doven snel weer uit. De draaicirkel is wat je van een dergelijk jacht kunt verwachten, ongeveer tweemaal scheepslengte. Bij het achteruitvaren blijkt de wielwerking van de schroef groot, zodat een boegschroef voor het manoeuvreergemak een welkome optie is. Op lagere toerentallen trekt de boot nauwelijks golven. Dat verandert als je de gashendel in een keer helemaal openzet. Dan steigert de Pescador even, maar dat kan door een modern trimsysteem gemakkelijk worden opgelost. Met de 180 pk Yanmar is de top 25 km/u, maar deze is teruggeschroefd tot net onder 20 km per uur, zodat je geen vaarbewijs en snel-vaarregistratie nodig hebt. Ook op topsnelheid blijft het geproduceerde geluid ruimschoots onder de 80 decibel en dat is fijn.

Prima indeling

De Pescador is een elegant, compact jacht met een prima indeling van de verschillende ruimtes buiten, in de salon en onderdeks. De prijs is marktconform. Deze begint met de kleinste motoroptie en zonder opties als teak op de kuipvloer, verwarming en een boegschroef bij €174.300. Het jacht is dankzij de uitgekiende indeling uitstekend geschikt voor langere vaartochten. Mooi meegenomen is dat de Pescador zich door de prima rompvorm en de degelijke constructie ook goed thuis voelt op het ruimere water.

Technische Specificaties

Lengte o.a.:                            9,80 m.

Breedte:                                 3,40 m.

Diepgang:                               1,10 m.

Waterverplaatsing:                7500 kg

Motorisering:                         80- 2 x 300 pk diesel

Prijs vanaf:                              € 174.300

Meer info:                              www.jachtmakelaardijkappers.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site