Nova Captain Electric 800: Toekomstbestendige klassieker

spot_img

Wanneer je aan een sloep denkt, zal het silhouet van een klassieke kapiteinssloep waarschijnlijk als eerste naar boven komen. Een overnaadse romp met veel zeeg, prominente stevenbalk en een bijna hartvormige spiegel maken er het mooiste van wat in dit scheepstype te verkrijgen is. De Captain Electric 800 van Nova Bootservice is een dergelijke sloep. Klassiek tot in de details maar dan met een state of te art E-Drive van Bellmarine op de plaats waar doorgaans een diesel staat te stampen.

Kennismaken met de Captain sloep is aangenaam. De boot is een plaatje om te zien. Hoewel het bouwmateriaal polyester is, maakt het mahonie lijstwerk en de betimmering dat bijna onzichtbaar. Je krijgt er een warm en sfeervol interieur voor terug. De romp is op het hoofdspant behoorlijk breed waarna het naar achteren eindigt in een slank achterschip. Het geeft de Captain een sierlijk voorkomen mee en voor de ruimte aan boord heeft het ook prettige consequenties. Op het brede punt van de boot ontstaat een rondzit van formaat of een zonneweide wanneer de loopruimte met een lattenbodem is opgevuld. Met een buiskap over de volle breedte die voldoende zithoogte biedt, is een weekendje weg met deze sloep ook een mogelijkheid. De optielijst voorziet in alles wat je daarvoor nodig hebt.

Comfort

Centraal staat de behuizing van de aandrijving. Daar past ook een diesel in. Omdat een elektromotor minder ruimte inneemt, is het bovenste deel opklapbaar om dienst te doen als kaartenlade. Verder fungeert het als tafel tussen de rondzit en de U vormige bank achter de stuurconsole. Aan de boorden zijn consoles voor een koeling en een pantry. En ook in een comfortabele instaptrede is voorzien. Alle loopvlakken, ook het verdiepte voor- en achterdek zijn afgewerkt met teak.

Nova Bootservice

Het casco van de Captain 800 wordt in Turkije gebouwd. Zowel het polyester als houtwerk komt voort uit het vakmanschap aldaar. De aandrijving en alle accessoires maken er bij Nova Bootservice een vaarklare boot van. Nova heeft in Alpen aan den Rijn een showroom en werkplaats aan de gemeentelijke sloepenhaven die momenteel volop in ontwikkeling is. Sinds 2012 richt Nova Bootservice zich op de bouw en verkoop van nieuwe boten met het liefst een elektrische aandrijving, naast de handel in gebruikte boten. Na vele boten te hebben omgebouwd in een elektrische versie was voor Nova Bootservice de tijd rijp een eigen sloepenlijn op te zetten met het beste wat de markt in elektrisch varen momenteel te bieden heeft.

Bellmarine aandrijving

In de beschikbare Captain Electric 800 is een Bellmarine 10kw Drivemaster met waterkoeling geplaatst. Mooi en overzichtelijk geïnstalleerd, alles extreem makkelijk bereikbaar. Indien nodig pompt het systeem wat water door de motor voor koeling, het wierpotje zal je misschien ooit eens moeten schoonmaken. Verder is dit een onderhoudsvrije aandrijving. De Bellmarine drivemaster staat in lijn met een conventionele schroefas in een watergesmeerd lager. Flexibele motorsteunen filteren het laatste beetje resonantie van de as er nog uit, wat rest is een fluisterstille motor waarmee je onder alle omstandigheden op de rompsnelheid kunt varen.

Bellmarine is een Nederlands bedrijf en al meerdere jaren marktleider in maritieme elektrische voortstuwingen. Met vele geïnstalleerde systemen in zowel de pleziervaart als de professionele sector een merknaam waar veel ervaring en innovatie in verwerkt is. Enkele jaren geleden is Bellmarine samengegaan met Transfluid S.p.A. Een Italiaanse specialist in aandrijvingstechniek.

Het samengaan van de twee bedrijven heeft het mogelijk gemaakt om elektrische en hybride plug & play sets aan te bieden die geschikt zijn voor elk type boot, jacht of beroepsvaartuig.

Volle Vaardag Accucapaciteit

In de Captain Electric is de installatie aangesloten op een 48V 21,2 kWh Battery Pack met een Lithium Charger. Goed voor een volle vaardag. Daarbij mag je een dergelijk accupakket ook tussendoor nog even bijladen. In vaarbeleving voegt de aandrijving alleen maar toe. De snelheid is gelijk en de acceleratie zelfs beter dan bij een diesel het geval is. De regelaar van de motor laat zich perfect doseren. Schakelen van voor naar achter mist het gedoe in een tandwielkast en verloopt ook ongekend vloeiend. Alle informatie over de status van de accu en de motor heeft de stuurman voor zijn neus op een Raymarine Axiom 7” display. De boot is verder uitgerust met een Vetus boegschroef die voor 8 meter sloep natuurlijk handig is, maar niet noodzakelijk. Ook met aardig wat wind blijkt de Captain niet snel te verwaaien wanneer je stilligt en vaart de boot koersvast. Zoals het hoort in een sloep, lekker relaxed genieten van een voorbijtrekkend landschap.

Nova Bootservice biedt de Captain Electric 800 aan voor een prijs vanaf € 59.950,- Daarvoor heb je een klassieke sloep op z’n mooist met een elektrische aandrijving waar je geruisloos de toekomst mee invaart.

Technische Specificaties 
Lengte o.a.:8 m.
Breedte:2,55 m.
Diepgang:1,05 m.
Waterverplaatsingnb
Motorisering:Bellmarine 10kw
Prijs:€ 59.950,-
Meer info:www.novawatersport.nlwww.bellmarine.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Laurens Koster
Laurens Kosterhttps://boottesten.nl
Vanuit zijn voorliefde voor watersport begon Laurens in 2000 met een webwinkel voor watersport-accessoires. Dat was in een tijd waarin E-Commerce nog in de kinderschoenen stond. Naast het pionieren in online verkoop ontwikkelde hij zich verder in het creëren van websites, zowel voor zichzelf als voor anderen. Rond die tijd begon hij ook met het maken van redactionele teksten voor Boten.nl Magazine, Boatshop24 Magazine en later BotenteKoop Magazine. Het schrijven van pakkende artikelen met excellent beeldmateriaal is zijn hoofdactiviteit geworden. Sindsdien heeft hij vele boten getest, bedrijven gerecenseerd en mooie watersport-merken beschreven.
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site