Swan 115: Zeilvilla met prijs van een landgoed

spot_img

Deze beschrijving van de Swan 115 is uitgevoerd in 2019

Groot, heel groot is de 115 voet Swan Solleone. Epco Ongering mocht zeilen op het jacht van de eigenaar van Nautor Swan, de Italiaan Salvatore Ferragamo. Aan boord is een vaste crew van drie man, een aantal dat in de zomer en op langere reizen wordt uitgebreid tot vijf. De drie zeilers en twee stewardessen zijn op en top getraind in het omgaan met gasten, dus extreem gastvrij.

Foto Nautor’s Swan

Espresso

Zodra ik opstap wordt me door de extreem slanke Italiaanse crew-dames in koor gevraagd: wilt u espresso? Nog geen minuut later zit ik in de salon met een overheerlijk, echt Italiaans kopje koffie, muffin erbij en geserveerd met een glimlach. Ik voel me op mijn gemak. We varen naar buiten, de baai van Palma de Mallorca in en om ons heen liggen tal van andere superjachten. Ik kan hier wel aan wennen.

Ventilator

Geen enkele boot zeilt. Het is vroeg en de wind moet nog de slaap uit de ogen wrijven. Rond een uur wordt de knop van de ventilator gevonden en begint het zachtjes te blazen. Een tijdje later teistert een vriendelijk drietje het water. Links en rechts schieten de zeilen omhoog.

Opgemaakt bed

Ik neem plaats op de sofa’s in de kuip, met de luxe van een villa op zee. Een collega neemt plaats op een van de enorme carbon lieren die voor de eveneens carbon stuurstanden staan opgesteld. Slechts weinig zaken herinneren eraan dat je op een zeilboot bent, want alle lijnen lopen onderdeks, het dek is schoon als een pas opgemaakt bed in het een vijfsterrenhotel.

Twee meter boven ons zweeft de Park Avenue Boom, een holle giek in de vorm van een enorme kano. Het is de bergplaats van het grootzeil. Verder is er extreem sterke kunststof verstaging aan de carbon mast met vier paar zalingen.

Niet overdone

Onderdeks is hoogglans gebruikt, je verdrinkt bijna in de glans. Dankzij – onder andere – dek prisma’s is het er licht, gezellig en schoon, heel schoon. Aan de wand prijken actiefoto’s van de vorige jachten van de Swan eigenaar, zoals de 95, die werd verkocht toen deze 115 voet Solleone in 2015 werd afgeleverd. De eigenaarshut is achterin over de hele breedte, mooi, maar niet overdreven luxe. Er is een kingsize bed en er zijn een zitje en een make-uphoek, maar het is nooit ‘overdone’.

Walk-in closet

Er is een mooie badkamer met bidet, een inloopkast en alles is ook hier hoogglans afgewerkt. Dichtbij de eigenaarshut zijn twee gespiegelde hutten, een met twee bedden. De tweede heeft nog een extra opklapbed. Achter de enorme salon met zitgelegenheid aan twee kanten en een enorme eettafel.

Restaurantkeuken

Op een iets lager niveau is de navigatiehoek en aan de andere kant is de keuken geplaatst. Deze is kleiner dan een restaurantkeuken, maar groter dan de kombuis die de meeste bootbezitters hebben. Voorin zijn de crewruimtes. Om de privacy van de eigenaren te respecteren kunnen ze alleen via een trap bij de mast naar buiten.

Legendarisch

Deze Swan 115 is in Pietarsaari, Finland, uit twee helften gebouwd. Het is een ontwerp van de legendarische Argentijnse ontwerper Germán Frèrs. Deze Swan 115 heeft de afmetingen van een villa maar de prijs van een landgoed. Alles klopt aan dit jacht, wat direct blijkt als we naar buiten varen.

De motor, een 450 pk Volvo is onhoorbaar, maar supersterk en trekt de 100 ton moeiteloos tegen de golven van de Iberische zee in. Twee mannen klimmen handig via de stepjes de mast in. Ze ritsen de lazy bag open, zodat het grootzeil kan worden gehesen.

Swan 115

Alles klopt

En woesh, daar siddert de boot van plezier als we direct met acht knopen vaart wegsperen. Als de rolgenua erbij komt zeilen we dik 13 knopen, zonder moeite, zonder trimmen, dus puur op brute bootkracht. Het mooie van dit soort jachten is dat alles klopt. Alles zit op exact de goede plek, nergens heb je superpower nodig. Als een samoeraizwaard klieft de boot de golven en met speels gemak gaan we overstag. De boot stuurt als een dinghy, is gevoelig maar vriendelijk.

Push Button

Trimmen is een kwestie van op een paar knoppen duwen, want zo wordt de achterstag aangespannen of de onderlijkstrekker gevierd. Op de lange golven heeft het jacht exact de prettige cadans, met zacht in de golven veren zonder te klappen of geluid te maken. Halve wind zeilend pakken we 12 knopen, bijna de snelheid van de ware wind. De mylar lijnen knarsen, het carbon schittert en de golven sissen als we door het water suizen. Luxe is een van de meest overbodige zaken op aarde, maar kan soms wel erg mooie vormen aannemen.

Technische gegevens Swan 115 Solleone

Lengte (m.)35,20
Breedte (m.)8,12
Diepgang (m.)4,70
Gewicht (kg.)92.500
Ballast (kg.)32.000
OntwerpGerman Frers
Motor pk (kW)450
Zeiloppervlak upwind659,8 m2
Zeiloppervlak downwind986 m2
Slaapplaatsen14 (10+4 crew)
Vanaf-prijs (incl. btw)Op aanvraag
De Swan 115 is te charteren vanaf ca €100.000 per week
Meer informatiehttps://www.seaportsailingyachts.nl/

Dit artikel kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

Over Nautor’s Swan is op deze site ook een artikel uit 2015 te vinden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site