Qrafter e-Qruiser 800+: ruim, stabiel & duurzaam

spot_img

Het kan inmiddels niemand meer zijn ontgaan, het nieuwe varen is elektrisch varen. Dat doen we dit keer op de Qrafter e-Qruiser 800+. Die heeft alle pluspunten van elektrisch varen zoals duurzaamheid, stilte, onderhoudsvriendelijkheid lage gebruikskosten en het ontbreken van trillingen. Klik HIER om direct naar. de video te gaan.

Pionier

De 800 is de grote broer van de Qrafter e-Qruiser 600 die we vorig jaar voor Watersport-tv mocht testen. Die test leverde enthousiaste kritieken en de 800 + is in alle opzichten een nog ruimere tender. Die plus staat overigens voor de inboard versie. Je ziet op een afstand al dat deze fluistertender genoeg plek aan boord heeft om al je buren aan boord uit te kunnen nodigen. De romp is speciaal ontworpen voor elektrisch varen, dus heeft zo min mogelijk waterweerstand. De lijnen zijn duidelijk afgeleid van de Qrafter 600 en ook deze tender is relatief breed.

Het aluminiumwerk is professioneel uitgevoerd en de lasnaden zijn op het potdeksel gladgeslepen. Standaard wordt de Qrafter geleverd in blank aluminium, maar deze is gecoat met een tweecomponenten epoxy coating in de kleur zijde-grijs. Je kunt overigens elke RAL kleur kiezen en dan kussens uitzoeken in bijpassende of juist contrasterende kleuren. Qrafter wordt volledig in ons land gemaakt, net als de elektrische aandrijving.

Niks tekort

Door de modernste technische ontwikkelingen op het gebied van aandrijvingen, accu’s en regeltechniek kom je tegenwoordig op een boot met elektrische voortstuwing niks meer tekort. Qrafter werkt als pionier op het gebied van elektrische boten uitsluitend met de beproefde Waterworld motoren en ook dit model is dus alleen met een elektrische aandrijving te krijgen. In de Qrafter e-Qruiser 800+ ligt een luchtgekoelde, 10 kW elektromotor motor met vaste schroefas. Mocht je meer vermogen verlangen, dan kun je zelfs een 20kW Waterworld krijgen. Omdat deze elektromotor luchtgekoeld is, maakt deze wat meer geluid dan vloeistof-gekoelde elektromotoren. Maar omdat koeling ook vermogen kost, werkt deze motor heel efficiënt. De motor produceert vrijwel geen warmte en is zeer onderhoudsarm.

Geen poespas

In de e-Qruiser 800+ is gekozen voor een bijpassend Waterworld lithium accupakket, waardoor de communicatie tussen motor en accu’s perfect is geregeld. De geteste demo-versie heeft 13,5 kWh accu capaciteit in één grote accu onder de achterbank, maar je kunt ook de dubbele capaciteit krijgen. Dit soort accu’s kun je liefst 3000 keer opladen. Stel dat je per jaar 100 keer gaat laden, dat doen eigenlijk alleen verhuurders, dan gaat deze krachtbron 30 jaar mee. Mooi is dat je de boot ook als powerbank voor de energie van je zonnepanelen zou kunnen gebruiken.

Het opladen is echt super simpel, niet lastiger dan je telefoon opladen. Laden kan met een gewone stekker, die je in een gewoon stopcontact stopt. Met een krachtige lader kun je na een paar uurtjes laden weer een hele dag varen. Voor het varen hoeven we alleen de stekker los te maken, sleuteltje omdraaien en we kunnen weg. Geen poespas met tenten over de boot want deze is echt gemaakt voor simpel en onderhoudsvrij gebruik.

Praktisch

De kuip is zelflozend en de aluminium romp is vrijwel onderhoudsvrij. Een praktische rubberen stootrand beschermt de romp aan de buitenkant tegen beschadigingen. Standaard is deze tender rijk uitgerust met de elektromotor en het bijbehorende accupakket, maar bijvoorbeeld ook met buiskap en stereo. De indeling is goed doordacht. Voorin is een kleine, geheel afsluitbare, lage ruimte met twee langsbanken en de mogelijkheid voor een toiletje. Het kajuitje wordt afgesloten met twee deurtjes en een luik met een gasveer. De banken in het voorste deel van de kuip zijn comfortabel en je kunt daar ook een bed van maken. Dan overnacht je lekker droog onder de buiskap en heb je het toilet binnen handbereik.

Vouwfietsen

In het midden van de boot is een moderne, hoekige console met ervoor een lage motorruimte. Er is plek genoeg voor een groot touchscreen display. De gashendel is vrij lang en is in de doorloop aan de buitenkant van de console geplaatst. De hendel laat zich gemakkelijk bedienen. Verder vind je op het dashboard het boegschroefpaneel en de bediening van de radio. Achterop maakt de brede stuurbank deel uit van het zonnebed. Om achterop te zonnen kun je de ruggensteun van de stuurbank weghalen en het stevige kussen als sta-steun voor de stuurman gebruiken. Onder het zonnedek is een bergruimte waar een mega koelkast of zelfs vouwfietsen in passen. Door de breedte van bijna drie meter loop je lekker makkelijk naar het zwemplateau. Helemaal achterop vind je onder het zwemplateau een zwemtrap in een cassette.

Notoir

De afwerking is zoals je mag verwachten op een boot van dit niveau. Er zijn nette gasveren op de luiken. De luiken zijn af te sluiten met vlakke, praktische Perko sluitingen. Verder is deze tender zeer ruim, modern gelijnd en de techniek is heel netjes geïnstalleerd. Het vermogen van 10 kW is echt voldoende om lekker lang rustig te varen en af en toe even flink gas te kunnen geven.

Wij namen de proef op de som door een notoire plek als het Amsterdam Rijnkanaal te bevaren en over te steken. Voor deze Qrafter is dit geen enkel probleem. De breedte maakt deze tender ook heel stabiel en de boot is opvallend goed koersvast. De draaicirkel is nog wel wat ruim, maar in de volgende versie wordt het roer iets vergroot zodat je korter kunt keren zonder gebruik van de boegschroef. Met een waterlijn van bijna 8 meter zit je in een mum op de rompsnelheid van 12 km/u.

Fluistertender

Met een accupakket van 26 kilowattuur, kun je dagen achtereen varen met zo’n 8 km/u, een lekkere relaxte snelheid. Meestal vaar je maar op een kwart van het vermogen, 2- 2,5 kW: Als we 8 km/u varen is het verbruik ongeveer 2 kW. Op het display zie je direct hoe lang je met deze snelheid door kunt varen. Vaar je iets rustiger, dan zie je de resterende vaartijd snel verdubbelen. Mooi is ook dat alle motorgegevens zijn geïntegreerd met het Raymarine systeem, zodat je ze kunt combineren met de navigatiegegevens. Deze Qrafter e-Qruiser 800 plus is echt een product van deze tijd. De fluistertender is stil, duurzaam, onderhoudsarm en stijlvol. De prijs van de Qrafter e-Qruiser 800+ begint vaarklaar bij 67.900 euro. In deze super complete uitvoering met alle opties komt net onder de 100.000 uit. Meer informatie vind je op www.qrafter.nl en Qrafter schrijf je met een Q.

Disclaimer

Deze boottest is in samenwerking met Watersport-tv uitgevoerd in mei 2023. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

Technische Specificaties Qrafter e-Qruiser 800 +

Lengte:8.00 m.
Breedte:2,75 m.
Diepgang:0,70 m.
Doorvaarhoogte:1.35 meter
Waterverplaatsing:ca. 1750 kg
Motorisering elektrisch:10 – 20 kW
Accucapaciteit:13,5 of 26 kWh.
Prijs vanaf:€ 67.900
Meer info:www.qrafter.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten