A-sloep 650: Praktisch en koersvast

spot_img

Elk jaar worden er nieuwe merken sloepen op de markt aangeboden. Maar niet alles dat nieuw lijkt, is dat ook. Zo werd de A-sloep 650 eerder als Seagull sloep geleverd. Bij de A-sloepen gaat het om no-nonsense sloepen van 6,5 en 7,7 meter met duidelijke wortels in de wereld van de reddingsboten. Modellen dus, die de tand des tijds hebben doorstaan. En die graag een A merk willen zijn.

2

Pikzwart

De geteste A-sloep 650 is zwart. Pikzwart. A-sloepen zijn stoere sloepen met een dikke rubberen stootrand om het boeisel, een fraai uitwaaierende boeg en een ronde kont. De twee priemende docking-lights in de boeg herbergen de navigatieverlichting en geven de sloep een elegante oogopslag. Voordek en achterdek zijn gesloten en onder het spitsgat is een forse rvs-trimplaat geplaatst. Die zorgt dat de boot bij het accelereren niet steigert. Dat het bij de boot om een doorontwikkeld model gaat, zie je aan de mooi vormgegeven kiel en het op een stevige rvs hak geplaatste visstaartroer. Deze details voorspellen goede manoeuvreerbaarheid en uitstekende koersvastheid.

Noodhelmstok

De A-sloep 650 wordt in Polen gelamineerd en de constructie is degelijk, al is de gelcoat, de beschermende buitenste polyester-laag, niet op alle plekken dik aangebracht. De besturing gebeurt hydraulisch en bijzonder is dat er een noodhelmstok bij de boot wordt geleverd. Deze is onder de bestuurderszitting te vinden, de plek waar ook de accu en de brandstoftank zijn geplaatst. De luiken hebben een simpele voorziening tegen het doorklappen en sluiten goed door de simpele knevels en de rubberen randen onder de deksels.

Verdiept

Het interieur van de A-sloep 650 is praktisch ingedeeld. Achterin is een rondzit om de modern vormgegeven stuurplek en voor de motorkist vind je een verdiept kuip-gedeelte waar de banken tot riant zonnedek kunnen worden omgebouwd. De zelf-lozende kuip is lekker diep en heeft vrij lage opstap-treden, zodat kinderen er niet gemakkelijk uit kunnen klauteren. De zitting achter het stuur is net iets te krap. Ook zijn sluitingen van de luiken aan de buitenzijde –en dus in de weg – geplaatst. Daarentegen zijn voor de veiligheid de beugels rond het stuur weer positief. Bij het afmeren is het prettig dat je voorop een kikker en aan elke zijde verder nog vier kikkers hebt. Vooral bij het passeren van sluizen zijn de kikkers in het midden van de sloep heel handig.

4

Standaard

Op de A-sloep 650 is de motor een keurig geïnstalleerde Craftsman 16 pk tweecilinder diesel, maar voor wie dat niet genoeg is, staat een 27 pk driecilinder als optie op de prijslijst. De basisprijs is laag, begint bij €19.995, maar net als bij veel andere budgetmerken worden veel zaken die standaard horen te zijn, als optie opgevoerd. Zoals antifouling, vaarklaar maken of de buiskap met dekzeil. De meeste A-sloepen gaan voor een bedrag van rond de 23.000 euro weg. En dat is nog altijd een lage prijs voor heel veel sloep.

Streep

De A-sloep 650 vaart zonder meer goed. Vooruit varend is de A-sloep goed koersvast en desondanks is de draaicirkel klein. Achteruit varend kost het niet veel moeite om als een streep te varen of om een bocht naar de gewenste kant te maken. De topsnelheid ligt rond de 12 kilometer per uur, maar de boot blijft ook bij het accelereren mooi vlak. Als de snelheid onder de 8 kilometer blijft, is de golfhoogte achter de boot te verwaarlozen. Samen met de aantrekkelijke prijs en de degelijke constructie maakt dat de A-sloep tot een prettige en betaalbare instapsloep.

5

Disclaimer

De test van de A-sloep 650 is uitgevoerd in 2015. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Check daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen eerst de website van de producent of dealer in het info-blok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Cijfer: 7,3

Scorebord:

Constructie***
Comfort & Ruimte***
Ergonomie**
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****

Technische Specificaties A-sloep 650

Lengte:6,50 m
Breedte:2,40 m
Diepgang:0,65 m
Gewicht (droog):1.200 kg
Capaciteit:8 personen
Motorisering:Craftsman 16 pk 2 cilinder diesel
Meer info:www.achterbos.com 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site