Admiral 575 XL: Goedkoper sloepvaren

spot_img

Sloepvaren is normaal gesproken geen goedkope hobby. Een beetje sloep begint bij € 25.000 en dan heb je het over een sober instapmodel. Toch zijn er nu goedkopere alternatieven. Waarom begint de prijs van een Admiral 575 XL onder de €10.000 en zijn andere merken veel duurder? De test moet het uitwijzen.

x

Haarkloverij

De geteste Admiral 575 XL is een van de grootste modellen die het Poolse sloepenmerk op de markt brengt. Hun kleinste 4.40 m lange ‘sloep’ begint bij €3.500, al is in die prijs de buitenboordmotor aan de spiegel nog niet inbegrepen. Met een elektrisch startende 9,9 pk, vaar je al voor 5.000 euro in een spiksplinternieuwe sloep met heus stuurwiel en zitplek voor een man of zes. Critici zullen beweren dat sloepen eigenlijk geen buitenboordmotor aan een rechte spiegel horen te hebben. Dat klopt, want bij deze boot doet alleen de kabelaring enigszins ‘sloepig’ aan. Maar budgetbewuste watersporters hebben maling aan haarkloverij over de benaming. Zij gaan voor een goedkope en ruime boot met een betrouwbare, onderhoudsvriendelijke motor. Bij Admiral heb je naast de 575 XL ook keuze uit een 585 tender in dezelfde lengtemaat.

Spitsgat

De Admiral 575 XL oogt met de spitsgat achterzijde meer als een echte sloep. Maar het grootste voordeel zit toch in de prijs. Die begint bij €9.250, zonder buiskap, dekkleed en aandrijving. Want een deel van het prijsraadsel zit ‘m in het gegeven dat deze sloepen met een buitenboordmotor in een bun worden geleverd. Dat heeft een aantal voordelen en er zit natuurlijk ook een keerzijde aan. Een outboard is veel goedkoper in aanschaf en installatiekosten dan een inboard diesel. Daarnaast is het onderhoud van een buitenboord benzinemotor goedkoper dan dat van een diesel en heb je geen ruimtevretende motorkist in de kuip meer. Bovendien kun je door met de motor te sturen een roerinstallatie weglaten. De beperkte standaarduitvoering en de outboard-aandrijving maken de Admiral 575 XL een stuk goedkoper dan een vergelijkbare dieselsloep.

Binnenruimte

De constructie van de overnaadse Admiral 575 XL is voldoende netjes. De gelcoat is strak aangebracht en lijkt voldoende dikte te hebben. Ook de dekken en luiken van de boot zijn voldoende stevig om er met een gerust hart overheen te kunnen lopen. De banken zijn hoog genoeg en ook de rugleuningen voldoen aan de normale comfort-wensen. De binnenruimte is riant, maar de opbergruimte onder de banken is beperkt. Wel zijn er nette, kleine opstap-treden in het midden van de boot. Door het ontbreken van een motorkist is er volop ruime, die met een losse tafel kan worden ingevuld. De stuurconsole is slank maar biedt weinig plek voor het opbergen van de telefoon of de autosleutels. Wel kun je de voorbank omtoveren tot een zonnebed.

Serieus

Dankzij het sturen met de motor lukt het om de boot om de eigen as laten draaien. Ook achteruit varend is de Admiral 575 XL uitstekend te manoeuvreren. Nadelen zijn er ook. Vaar je op stationair niveau, dan is de 15pk Suzuki in de bun fluisterstil, maar als je gas geeft maakt de outboard veel meer lawaai dan een dieseltje. En door het grote gewicht achterin heeft de sloep de neiging om achterover te hangen, met een grote hekgolf als gevolg.  Toch vaart de Admiral 575 XL als een serieuze sloep. Voor een relatief bescheiden bedrag heb je een prettig ogende, nette sloep waarmee je prima rond kunt toeren. Met voldoende zitcomfort, goed uitzicht en uitstekende manoeuvreerbaarheid.

Disclaimer

Deze impressie van de Admiral 575 XL is uitgevoerd in 2012. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Scorebord:

Constructie***
Comfort en Ruimte***
Ergonomie**
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****

Technische Specificaties

Lengte:5.75 m
Breedte:2.30 m
Diepgang:0,35 m
Doorvaarthoogte:0,90 – 1,60 m
Waterverplaatsing:600 kg
Motor:  9,9 – 30 pk
Meer informatie:www.admiralboats.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site