Admiralstender: tijdloze trendsetter

spot_img

Deze boottest is uitgevoerd in 2017.

In de tijd dat sloepen trendy waren en niemand nog van tenders had gehoord, kwam de Admiralstender op de markt. Een Nederlands ontwerp, in Thailand geproduceerd, maar gelanceerd toen Nederland nog niet toe was aan snel varende dagboten. Nu de markt met tenders wordt overspoeld krijgt het geüpdate model een nieuwe kans.

Model klopt

Het ontwerp van Kees van Tongeren (Van De Stadt Design) is zonder meer oogstrelend. Iedereen die de boot bekijkt, zal beamen dat het een model is dat ‘klopt’. De boeg is vrij scherp, het model is rank, de lijnen verlopen traag gebogen en met de juiste combinatie van afwerkmaterialen levert dat een schitterend plaatje op. Wat betreft design en indeling is de Admiralstender trendsettend geweest.

Classic versie

Inmiddels wordt de tender boot onder Nederlandse supervisie in Polen gebouwd en zijn de kinderziektes eruit gehaald. Naast de Classic (C.) en de Sport (S.) komt ook een crossover met de toevoeging ‘X’ op de markt.  Wij testten de Classic versie, die een iets andere indeling heeft dan de Sport. Ondanks het kajuitje onder het voordek is dit een dagboot. De lage plek voorin zal vooral dienstdoen als toilet- en opslagruimte. Er is een centrale stuurconsole met een prettige stuurstoel en in deze versie zijn er rondom banken waar opbergruimte onder gemaakt is. In de nieuwe X-versie krijgt de boot een groot zonnedek voorop zoals op de Sport. Door de relatief geringe breedte (2,50m op 8,50 m lengte) en het beperkte gewicht van 2100 kilo is de boot trailerbaar.

Geen massief teak

Het polyesterwerk en de afwerking van vloer en dekken is uitstekend gedaan. Vroeger werd massief teak toegepast, maar de werf prefereert nu de kunststof bekleding van Dek-king, die 30% minder warm schijnt te worden en op deze gecurvde boot niet kromtrekt. Onder de motorkist passen motoren van 40-220 pk. De testboot werd aangedreven door een Volvo Penta D3-170pk dieselmotor met vaste schroefas. Het technische werk is goed uitgevoerd. Er kunnen nog wat kleine details verbeterd worden, zoals de motorkist opening en uithouders op sommige luiken.

Feestelijk varen

Varen met de Admiralstender is een feest, want de boot vaart even elegant als deze er uit ziet. Bij het accelereren ga je geleidelijk sneller, zonder veel te steigeren en zonder te hoeven trimmen. In snelle bochten houd je altijd controle en in de haven of achteruit varend heb je een rustige boegschroef die je kan assisteren. De zit aan het stuur is prima en de medepassagiers kunnen goed beschut zitten. Die hebben sowieso weinig te klagen, want het comfort is met o.a. uitstekende kussens en een koelkist prima verzorgd. De topsnelheid met de 170pk diesel klokten we op 36 knopen, ruim 66 km/u. In de standaarduitvoering, die vanaf €77.500 op de markt komt, is een 40 pk Volvo Diesel geplaatst. Daarmee is de topsnelheid 20km/u. De geteste versie kost ca €100.000 en daar krijg je een prachtige tijdloze boot voor met uitstekend comfort en prima vaareigenschappen.

Beoordeling:

Cijfer: 8,4

Constructie                 ***

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ***

Ergonomie                  ****

Vaareigenschappen   ****

Prijs / Kwaliteit           ***

Technische Specificaties Admiralstender

Lengte: 8,50 m.

Breedte 2,50 m.

Diepgang 0,65 m.

Gewicht ca. 2100 kg

Doorvaarthoogte: 1,20 m.

Motorisering: 40– 220pk diesel

Prijs vanaf € 77.500

Meer info: www.admiralstender.com   

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site