Sacs Strider 900: Excellent en exclusief

spot_img

De boottest van de Sacs Strider 900 is uitgevoerd in 2020 met een 350 pk Mercury Verado buitenboordmotor. Genoemde prijzen en technische specificaties zijn ook uit dat jaar.

Wie op de betere botenbeurzen naar een grote, luxe Rib op zoek gaat, kan bijna niet om het Italiaanse Sacs heen. Dit bedrijf bouwt chique luxe Ribs voor een exclusief publiek in lengtes tussen 7 en 20 meter. In Nederland is het jubilerende Lengers Yachts de importeur.

Sacs Strider 900

Christian Grande

Sacs ribs worden in de Italiaanse stad Roncello in de buurt van Monza op de eigen werf gebouwd. Alle modellen zijn van de hand van de befaamde Christian Grande Design Works, dat naast voor Sacs, ook opvallende ontwerpen voor bekende Italiaanse werven als Invictus, Sessa en Cranchi maakte.

Parel

Het merk Sacs bestaat al sinds 1989 en is sinds 2006 de parel in de kroon van de Laserline groep, een consortium met onder andere toeleverende bedrijven voor de automobielindustrie. In het superluxe segment is het belangrijk dat je als bedrijf je kunt onderscheiden. Dat houdt voor de Sacs rib’s in dat deze verregaand kunnen worden aangepast aan de klantenwensen. De bedrijfsfilosofie van Sacs is dan ook: uitblinken in een excellent segment door permanente innovatie, exclusief design en optimalisatie van de kwaliteit. Vandaar dat de befaamde Christian Grande huisontwerper werd. De Sacs Strider lijn loopt van zeven tot 20 meter. De geteste Sacs Strider 900 is uitgevoerd als Lengers Custom in de opvallende kleuren oranje, zwart en grijs. Doordat ook de Mercury Verado 350pk buitenboordmotor een feloranje-zwarte kap heeft, is het op zijn zachtst gezegd opvallende, maar ontegenzeggelijk stijlvolle Rib.

Sacs Strider 900

Oerdegelijk

De polyester romp heeft een scherp oplopende boeg en op het onderwaterschip terugvallende kimmen en een set dubbele sprayrails. De hypalon tubes met een diameter van 60 cm bevatten in totaal zes luchtkamers. Ze zijn stevig en mooi geïntegreerd in de polyester romp. De boeg is breed en oplopend zodat je droog vaart en voorin een groot kussen past en je er met gemak met twee man kunt liggen. Ook is dit zonnedek met een vulstuk tot de voorzijde van de centrale stuurconsole nog te vergroten. De boot is oerdegelijk gebouwd en afgewerkt op een hoog niveau. Onder het voordek vind je een grote opbergplek, die deels wordt ingenomen door de vuilwatertank. Die is aangesloten op het fraaie toilet dat je aan de voorkant van de stuurconsole kunt betreden in een ruimte die onverwacht ruim blijkt. Opvallend is de moderne stijl met carbon beugels rond het imposante carbon look dashboard van de machtige console.

Buitenkeuken

Achter de in rubber gehangen gebogen voorruit zit je als een vorst met controle over de boot en al het vaarwater om je heen. Als je de zitting van de stuurbank omhoog klapt ontstaat daar een fijne sta-steun. Ook is er een prima voetensteun. De vloer is helemaal belegd met massief teakhout dat er prachtig in ligt. Achter de stuurbank is een buitenkeukentje met snijplank en spoelbak. Er onder vind je een koelkast en aan de andere kant een kleine opbergkast. Achterop is een zitgedeelte in U-vorm en ook hier is met de tafel en een opvulkussen een fijne zonneplek van te maken. Boven de boot kun je nog een bimini met carbon palen plaatsen.

Agressief maar muisstil

De oranje-zwarte Strider 900 ziet er agressief uit, maar dat gevoel verdwijnt als de motor wordt gestart. De Mercury Verado 350 pk is namelijk een muisstil lopende zescilinder in lijn motor met een cilinderinhoud van 2,6 liter, 24 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De 303 kilo wegende Verado heeft een turbo, intercooler en sequentiële multipoort injectie voor betere brandstofefficiency en fijn is dat deze krachtbron vrijwel trillingsvrij draait. Andere motoropties zijn 1 x 300pk, 2 x 150, of 2 x 200pk. Stationair vaar je met de 350pk al acht km/u, maar met de elektronische gashandle kun je ook langzamer trollen. Nodig is dat niet, want de boot trekt nauwelijks een hekgolf.

Driften

Manoeuvreren is simpel, de boot draait in beide richtingen om de as. Als we vanuit Muiden langs het Muiderslot het Markermeer op glijden, merk je dat het moeilijk is om langzaam te blijven varen. Deze boot daagt je uit, schreeuwt om aandacht, wil laten zien wat voor vuurwerk er onder de motorkap huist. Met een klein beetje trim sprinten we naar Pampus, ons verbazend over het gemak waarmee de Strider 900 accelereert en soepel door de golven snijdt. In snelle bochten kun je beheerst driften, waardoor je het gevoel krijgt Parijs-Dakar in een Bentley te rijden. De boot is lekker agressief, maar tegelijkertijd ook comfortabel, snel en stijlvol. Deze luxe rib combineert plezier en veiligheid, een mix waar je als botenliefhebber blij van wordt. De maximale snelheid is met deze motorconfiguratie 44 knopen, dik 80 km/u.

Sacs Strider 900

Uitstraling

De prijs van de Sacs Strider 900 met vrijwel alle denkbare opties begint bij €129.000, een bedrag dat in lijn is met de uitstraling en de geboden kwaliteit van deze luxe rib uit het hogere segment.

Technische gegevens Sacs Strider 900

Lengte (m.)9,00
Breedte (m.)3,14
Waterverplaatsing (kg.)1.700 incl. motor
Motor pk (kW)Getest: 1x 350 pk Mercury Verado
Andere opties: 2 x 150 pk- 2 x 200 of 1 x 300
CE- Ontwerp categorieB
Totaalprijs (incl. btw)€156.090
Meer informatie:www.lengersyachts.com

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site