Maril 7NXT: degelijkheid troef

spot_img

De boottest van de Maril 7 NXT is uitgevoerd in 2018. De genoemde prijzen zijn van dat jaar.

Twee jaar geleden werd de Maril 6NXT geïntroduceerd als upgrade van de oude, populaire Maril 625. Het succes van deze NXT leidde tot de ontwikkeling van de Maril 7 NXT met dezelfde ronde lijnen en stoere uitstraling, maar allemaal even een slag ruimer uitgevoerd.

Maril 7 NXT

Karakteristiek

De sloepenmarkt is het grootst in het segment van de zesmeter sloepen, dus het succes van de 6 NXT kwam niet helemaal onverwacht. Inmiddels is ook de markt voor grotere sloepen groot. Van de Maril 725 en 730 zijn wel 1000 stuks gebouwd, succesvol, maar toe aan een opvolger. Deze Maril 7 NXT is opnieuw ontworpen door de architecten van Gaastmeer. Belangrijke wens was dat het ontwerp veel van de karakteristieke Maril kenmerken zou hebben. Zoals een ronde kont, een wat bolle kop en in dit geval ook een toilet voorin, zonder de kajuit van buiten in beeld te hebben.

Gelukt

Wie de Maril 7 NXT bekijkt, ziet dat het ontwerp uitstekend is gelukt. Het is een degelijke sloep met een beproefde bouw en een zware romp van 1800 kilo. De dikke kabelaring loopt door de boegbalk heen. Achterop is een doorstap naar het zwemplateau. In het interieur is een tweetal consoles in het midden, met mogelijkheden om er een wasbak, een koelkast of een gaskomfoor te plaatsen. Maar je kunt ze ook gebruiken om er de stootwillen in op te bergen. Naast de consoles zijn in de diepe kuip mooie brede opstaptreden.

Megabed

Voorin is een grote zit met hoge rugleuningen en dankzij de grote breedte is hier een mega bed van 2.06 m. bij 1.80 m te maken. Voordeel is dat je gebruik kunt maken van het toiletje voorin als je het bed hebt uitgespreid. Onder de banken is volop nette bergruimte. Alles is degelijk, maar nog niet altijd praktisch uitgevoerd. Zo is het lastig om de brede ruimte onder de bestuurdersbank te openen. Onder het voordek is de zithoogte boven het toiletje voldoende voor mensen van gemiddelde lengte. Door de kajuithoogte te beperken is de doorvaarhoogte maar 1,18 m, handig rond plaatsen met veel lage bruggen zoals Leiden.

Compleet

De prijslijst van de Maril 7 NXT is overzichtelijk. Belangrijke zaken zoals buiskap kussens, kabelaring, kunststof teak op potdeksel en zwemplateau, waterlijn, antifouling, chemisch toilet en verlichting zijn allemaal standaard. De boot wordt door verschillende dealers compleet geleverd, maar elk vaargebied heeft de eigen specifieke wensen. Deze sloep is verregaand aan te passen en kan bijvoorbeeld vanaf deze zomer worden geleverd met een draadloos laadstation voor de mobiele telefoon, rvs stoot-strips of een verlengde buiskap.

Maril 7 NXT

Tot 110 pk

Standaard wordt de Maril 7 NXT geleverd met een 27 pk Vetus dieselmotor. Vaak bestellen klanten de boot met een viercilinder 52 pk (+€6.525), want die loopt rustiger en daar kun je semi planerend mee varen. De grootste motor is de Yanmar 110 pk (+ €21.000), een moderne common rail diesel die een snelheid van boven de 40 km/u en wakeboarden achter de boot mogelijk maakt. Fijn is dat de zware motorkist door een paar nette scharnieren gemakkelijk te openen is.

Breed publiek

Bij het opstappen blijkt het ook een stabiele sloep die gemakkelijk vaart. De draaicirkel is met 3,5 stuuromwentelingen binnen de gebruikelijke 2,5 bootlengtes en bij het accelereren blijft de sloep vlak. Het geluidsniveau is laag en dankzij de 52 pk haalt de 7NXT een top van 24,6 km/u. Met een basisprijs van vanaf €49.000 is het een degelijke sloep voor een breed publiek, een Fries product van een werf die weet wat watersporters belangrijk vinden, namelijk rust, betrouwbaarheid en comfort.

Klik HIER om naar onze test van de elektroversie van de Maril 7 NXT te gaan.

Maril 7 NXT

Beoordeling:

Cijfer 7,9

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ****

Ergonomie                  ****

Vaareigenschappen   ****

Prijs/Kwaliteit             ***

Technische Specificaties

Lengte: 7,50 m.

Breedte: 2,85 m.

Diepgang: 0,80 m.

Waterverplaatsing: 1800 kg

Motorisering: 27-110 pk diesel

Prijs vanaf: €49.000

Meer info: maril.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site