Maril 7 NXT Elektro: Stadse stekkersloep

spot_img

Deze boottest van de Maril 7 NXT Elektro is uitgevoerd in 2018.

Aquatec kondigde in 2018 aan ‘volgas’ in te zetten op elektrische aandrijving van haar sloepen. Dat het ze ernst is toonden de Friezen aan met de ‘elektro-uitvoering’ van de grote Maril 7 NXT met de nieuwste Waterworld 10 kW motor en 450 Ah stroomvoorraad.

Maril

Ronde kont

De Maril 7 NXT is ontworpen door de architecten van Gaastmeer. Belangrijk was dat het ontwerp veel van de karakteristieke Maril kenmerken zou hebben. Zoals een ronde kont, een wat bolle kop en ook een toilet voorin, zonder van buiten een kajuit in beeld te hebben. Het resultaat is een degelijke, zelfs een tikje zware sloep van 1800 kilo. Maar het gewicht hoeft voor een elektrische sloep met een goed onderwaterschip en een sterke elektromotor geen probleem te zijn. Belangrijk is dat de boot zich minimaal een dag lang kan bedruipen.

Maril

Paar euro per dag

Daarom is onder de zware motorkist gekozen voor de nieuwe 10 kW luchtgekoelde Waterworld elektro aandrijving en een 450 Ah Zenith AGM-accupakket. Dit levert een meerprijs van €7500 boven de standaarduitvoering van €49.000 met 27 pk Vetus diesel. Veel geld, maar je beperkt je vaarkosten tot een paar euro per vaardag. De sloep is degelijk gebouwd, ruim en comfortabel. Door de moderne vormgeving krijgt de sloep een stadse uitstraling en de elektrische aandrijving versterkt dat beeld. In het midden zijn twee consoles waar optioneel koelkast, wasbak en gaskomfoor kunnen worden geplaatst. Prachtig zijn de moderne pop-up lampjes in de consoles.

Maril

Goed comfort

Onder de kuipbanken zijn grote opbergruimtes, zonder gasveer maar mooi afgewerkt. De rugleuningen zijn hoog en er is een doorstap naar zwemplateau. Onder het voordek is het Porta potti toiletje standaard, optioneel (+ €1.095) is een spoeltoilet met vuilwatertank. Het comfort was op het dieselmodel van de 7 NXT al met vier sterren beoordeeld. Door het ontbreken van motorgeluid wordt dit alleen maar beter.

Maril

Actieradius

Belangrijk op een elektrosloep is de actieradius. Op kruissnelheid (9 km/u) kun je met de 7 NXT Elektro onder normale omstandigheden met de 450Ah AGM-accu’s meer dan 8 uur varen. Bij die snelheid heb je namelijk maximaal 55 A verbruik per uur. Bij heel veel stroom en wind tegen lopen de verbruikscijfers snel op. Dan kun je de actieradius vergroten door iets langzamer aan te doen. Vaar je 6 km/u, dan verbruik je slechts 30 A per uur, dus dat kun je theoretisch 15 uur volhouden. Stationair vaar je 4 km/u en verbruik je maar 10 A. De topsnelheid is 12 km/u, maar met 154 A/h stroomverbruik zijn de accu’s dan snel leeg.

Maril

Vogelherrie

Het is erg fijn varen zonder motor- of schroefgeluid. Je hoort alleen het klotsen van de golfjes tegen de romp. De sloep vaart erg gemakkelijk, maar reageert wat trager op het ‘gas’ dan gewend. Dat maakt achteruitvaren wat lastiger dan met een dieselaandrijving. Met de optionele boegschroef is dit nadeel te compenseren. De Maril 7 NXT is zo stil, dat je dan pas merkt hoeveel herrie de vogels en de andere watersporters maken. De goede actieradius maakt duidelijk: de toekomst van sloepen is elektrisch.

Maril

Beoordeling:

Cijfer 8,0

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Afwerking****
Ergonomie****
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***
Technische Specificaties
Lengte:7,50 m
Breedte:2,85 m
Diepgang:0,80 m
Waterverplaatsing:1800 kg
Motorisering:10 kW Waterworld met 450 Ah Zenith AGM
Prijs vanaf:€ 56.500
Meer info:www.maril.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site