Atender 72E: Strakke stekkertender

spot_img

De boottest van de Atender 72E is uitgevoerd in 2020 met een 5,5 kW elektrische Stil Pod E-drive. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Toen jachthaven Achterbos in 2015 de Atender 72 introduceerde, kon zelfs de bouwer niet vermoeden dat deze strakke tender zo’n groot succes zou worden. Nog altijd gaan de tenders als warme broodjes over de toonbank van het Vinkeveense bedrijf. Nu is er een elektrische versie met een geavanceerde pod-aandrijving.

Atender 72E

Strak

Bij de test van de Atender 72 met brandstofmotor werd deze beschreven als een strak gelijnde, vriendelijk geprijsde tender met een hoop glimmende accenten. Het design met de rechte lijnen en weinig zeeg is zeker opvallend. De Atender toonde zich opvallend stabiel, degelijk geconstrueerd en dankzij een hoog vrijboord ook veilig voor het varen met kinderen.

Onberispelijk

Klanten zijn dol op de simpel weg te klappen bestuurdersbank, waardoor een groot zonnebed achterop ontstaat. Verder is het een boot met veel zit- en ligruimte. In de afgelopen jaren is de tender verder verbeterd, maar niet alle aanpassingen zijn gemakkelijk zichtbaar. Zo is het onderwaterschip aangepast, zodat je nu ook zonder spray kunt snel-varen. De boten komen uit Polen, van de werf waar ook Axopar boten worden gebouwd. Het afwerkingsniveau is verder verhoogd en nu ziet de Atender er van binnen en buiten onberispelijk uit. Voor de aandrijving zijn dieselmotoren van 27 tot 150pk mogelijk.

Nu ook elektrisch

Inmiddels is het motorengamma uitgebreid met de 5,5 kW elektrische Pod aandrijving van Stil Propulsion. Die aandrijving is een van de meest doorontwikkelde en stilste elektrische pods van dit moment. De torpedo zelf is relatief klein en slank. Net als de stuurbuis is deze gemaakt van duplex roestvast staal. De permanent magneetmotor biedt veel koppel in de lage toerentallen, waardoor er een grotere schroef kan worden gemonteerd. Bij de motor komt een Ampèremeter met allerlei functies zoals het aflezen van het stroomverbruik, de resterende capaciteit en de actieradius.

Toppod

Omdat de permanent magneetmotor 25% efficiënter is dan een draaistroom motor, kan er worden volstaan met een kleiner accupakket voor dezelfde actieradius. De controller (de gashendel) is net als de rest van de installatie absoluut waterdicht. Door uitsluitend de beste materialen en onderdelen te kiezen is de Stil Propulsion van Klaas Goos relatief kostbaar, maar je koopt zo’n elektrische aandrijving voor het leven. Voor de Atender 72 wordt voor de elektrische aandrijving (pod en accupakket, regelaars e.d). een kleine tienduizend euro extra gerekend.

Atender 72E

Enthousiast

Bij jachthaven Achterbos is de Atender 72 de eerste boot met een elektrische aandrijving, maar eigenaar Bob Brouwer is zo enthousiast, dat hij ook de A-sloepen 550 en 770 elektrisch wil aanbieden. Sloepen en tenders zijn boten voor dagrecreatie. Dan wil je lekker met elkaar kunnen kletsen en daarin zijn de elektrische boten uniek. Angst voor een tekort aan stroom hoef je niet te hebben. Standaard wordt een 352 Ah AGM accupakket meegeleverd, goed voor acht uur varen met een snelheid van 8 km/u.

In toom

Sloom is deze tender allerminst. Met twee man aan boord haal je fluisterend 11 km/u. Dan verbruik je 6kW, bij 48 volt komt dat neer op 125A. Dat is onverstandig, want dan is je actieradius maar ongeveer 2 uur. Vaar je met een snelheid van 8 km/u en hou je dus de gashendel in toom, dan verbruik je slechts 1,5 kW, 32 Ampère en dat kun je met het standaard accupakket theoretisch 10 uur volhouden. Dan leg je muisstil, elektrisch en emissievrij een afstand van 75 kilometer af voor een laadbedrag van enkele euro’s.

Atender 72E

Populair

De Atender 72E met Stil Pod E-Drive draait gemakkelijk en is koersstabiel. Achteruit varend komt de draaicirkel zelfs binnen de eigen scheepslengte. De boot is stabiel, comfortabel en uitgevoerd met een van de stilste aandrijvingen op de markt. Opgeteld met de hoeveelheid ruimte, de populaire moderne lijnen en de uitstekende constructie lijkt de Atender in de elektrische versie opnieuw op een verkoopsucces af te stevenen. De prijs begint bij €41.994 en is in lijn met de kwaliteit van deze moderne gelijnde fluistertender met state-of-the-art aandrijving.

Atender 72E

Technische gegevens: Atender 72 Stil Pod E-Drive

Lengte (m.)7,40
Breedte (m.)2,44
Diepgang (m.)65 cm
Doorvaarhoogte (m.)1.10 m
Waterverplaatsing (kg.)1.750
Motor pk (kW)5,5 kW
CE-ontwerpcategorieC
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 41.994
Meer informatie:www.jachthavenachterbos.nl
Atender 72E

HIER is op deze site de boottest van de ‘gewone Atender 72 te vinden. Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site