Lounge Tender T6X: speelse variant

spot_img

De boottest van de Lounge Tender T6X is uitgevoerd in 2018. De prijzen zijn uit dat jaar.

Aan nieuwe boten herken je de trends van de tijd, want succesvolle modellen krijgen navolging. Zo is de Lounge Tender T6X duidelijk onderdeel van een trendy familie. De aluminium tender is snelvarend, rondom gewrapt en voorzien van elegante details.

Van Vossen design

Aan de Lounge Tender T6X is de hand van ontwerper Michiel van Vossen te herkennen. Het verschil met de andere, succesvolle tenders zit ‘m in de afwijkende maatvoering en het terugvallende boeisel. Dat maakt deze tender net iets eleganter dan rechttoe-rechtaan boten. Toch blijft het een no-nonsense boot, gemaakt van blank aluminium waarin de inktprint op de platen zichtbaar is. De testboot is zwart gewrapt en aan de binnenzijde van antislip voorzien, een optie die rond de 2000 euro aan de basisprijs van €21.500 toevoegt. Standaard is de Lounge Tender T6X voorzien van een forse kunststof stootrand en een stuurwiel.

Lounge Tender T6X

Degelijk

Het casco, gemaakt van 4 mm dik zeewaterbestendig aluminium zit degelijk in elkaar en alle lasnaden zijn gladgeslepen. Dat maakt het een elegante boot, die goed met wrapfolie te beplakken is. Langs de bun kom je gemakkelijk naar het ruime zwemplateau. Alle zittingen hebben afsluitbare luiken met verzonken sluitingen. De kuip is zelflozend en biedt ruimte aan een man of acht. De kuip heeft goede hoge rugleuningen, maar de zit is vrij laag. Dat is met kussens op te lossen. Voorin de romp is een traileroog aangebracht.

Vaarbewijsvrij

De Lounge Tender T6X is verkrijgbaar met motoren van 20, 40 en 60 pk. Met de kleinste motor (+ €5.415) blijf je onder de vaarbewijsgrens van 20 km/u. Met de 60 pk haal je met gemak 43 km/u. De Yamaha 60pk (+€9765) in de testboot is een stille 1000cc viercilinder met elektronische brandstofinspuiting en standaard diefstalbeveiliging.

Lounge Tender T6X

Klankkast

Stationair hoor je alleen het water tegen de romp van de Lounge Tender T6X klotsen en niet de motor. Als je gas geeft, hoor je de aluminium romp als klankkast meezingen. Dat geluid verdwijnt zodra je planeert, rond de 4000 toeren. Op kruissnelheid (5000 toeren vaar je 30 km/u en is het verbruik 11 liter/uur. De tender ligt stabiel en draait soepele bochten, waarvoor je ongeveer 15 meter ruimte nodig hebt. Ook op topsnelheid (6100 toeren, 22 l/u, 43 km/u) bevalt het onderwaterschip uitstekend en is er nauwelijks trim nodig. Langzaam varend moet je rekening houden met wat windvang van de lichte boot. Een voordeel is dat deze stoere Lounge Tender T6X als speelse variant op alle bestaande aluminium tenders extra goed tegen een stootje kan.

Lounge Tender T6X

Beoordeling:

Cijfer 7,4

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ***

Afwerking                   ****

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ****

Prijs/Kwaliteit             ***

Technische Specificaties

Lengte: 6,76   m.

Breedte: 2,27   m.

Diepgang: 0,72   m.

Waterverplaatsing: 750 kg

Motorisering: 20- 60pk outboard in bun

Prijs vanaf: € 21.500 ex motor

Meer info: www.franszaalwatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site