Alfastreet 23 cabin electric: Elektrisch met hefdak

spot_img

De boottest van de Alfastreet 23 cabin electric is uitgevoerd in 2019. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Elektrisch varen is populair en dat gegeven leidt tot een hausse aan bijzondere stekkervaartuigen. De Sloveense Alfastreet 23 cabin electric is een klassiek gelijnde kajuittender met een opvallend praktisch hefdak en een buitengewoon verzorgde afwerking.

Alfastreet 23 Cabin Electric

Speelautomaten

Het verhaal achter Alfastreet is dat van de niet alledaagse Sloveense zakenman Istok Pockaj. Hij werd rijk met de bouw van speelautomaten en gaat in zijn vrije tijd graag varen. Samen met twee superjachtontwerpers van Venetian Design en een slimme ingenieur kwamen zij met een nieuw botenmerk, Alfastreet. Eerst kwam de elektrische 18 voet open, daarna gevolgd door de 23. Inmiddels staat er een 28 voeter op stapel en gaat het bedrijf door met het produceren van herkenbare boten met een mix van traditionele een moderne elementen. Epco Ongering ging op pad met de elektrische kajuitversie van de 23.

Alfastreet 23 Cabin Electric

Venetiaans

De romp van de 28 cabin electric heeft een Venetiaanse uitstraling. De boot is op afstand herkenbaar als een Alfastreet aan het hefdak boven de kuip. Met een druk op de afstandsbediening is het vlakke dak elektro-hydraulisch omhoog en omlaag te brengen. In de laagste stand is de boot afgesloten en beschermd tegen regen, wind en diefstal. Of het mooi is, mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar praktisch is het zeker. Achterop is een fijn zwemplateau. Een deel van de spiegel is te weg te klappen en zo te gebruiken als trap naar de kuip. Het bakboorddeel is bedoeld als bergruimte. In het midden is een opklapbaar deel waaronder de motor en de stuurinrichting zijn verborgen.

Alfastreet 23 Cabin Electric

Verschuifbaar

In de kuip is achterin een U-vormige bank. De langsscheepse zitdelen lijken smal, maar blijken simpel te verschuiven, zodat je rond de tafel prima kunt zitten. Voor de opstaptreden zijn aan weerszijden consoles voor koelkast en optionele voorzieningen als een wasbak of kooktoestel. De bestuurdersplek is aan de zijkant van de boot, misschien even wennen, maar wel praktisch. In het gangboord zijn ook middenbolders geplaatst.

Details

Aan stuurboord is een stuurbank bij een overzichtelijk dashboard. Je kunt er prettig zitten, maar de gashandle is te dicht naast het stuur geplaatst. De cabinversie verschilt van de open variant door de kleine kajuit onder het voordek. Daar is een tweepersoons V-bed en plek voor een chemisch toilet. De kajuit is afgesloten met twee mooie louvredeuren met simpele sluiting. Het houtwerk is schitterend, de afwerking is tot in de details verzorgd. Ook de constructie en het installatiewerk van de Alfastreet 23 cabin electric maken een degelijke indruk.

Ook hybride

De motor is een Piktronic, 10kW podmotor. Je stuurt dus met de draaibare aandrijfunit en dat betekent gemakkelijk manoeuvreren. De boot weegt 2200 kilo en een deel daarvan komt voor rekening van de 4 x 260Ah AGM-accu’s. Deze standaard stroomvoorraad is uit te breiden tot het dubbele. Daarnaast kunnen zonnepanelen op de hardtop worden geplaatst. In Hybride vorm wordt er een Paguro dieselgenerator bij de motor geplaatst. Wie per se niet elektrisch wil varen kan kiezen voor een traditionele 20-25pk buitenboordmotor in de bun. Voor wie het nog sneller moet is ook een sportversie met motoren tot 300pk op benzine of diesel verkrijgbaar.

Alfastreet 23 Cabin Electric

Beschermd gevoel

Deze Alfastreet 23 cabin electric vaart lekker. De motor is stil en het dak geeft een opvallend beschermd gevoel. Als je wil kun je door het ‘instapdeel’ toch in de zon zitten en een lage brug passeren we gemakkelijk door het dak elektrisch een halve meter lager te zetten. Dat de gashendel op de verkeerde plek zit merk je als je het stuur draait. Dan tik je onbedoeld het gas aan. Volgas haalt de boot 11 km/u. Met de accu’s heb je volgens het heldere display dan maar een half uurtje lol. Neem je iets gas terug, dan heb je met 10 km/u vijf uur om te genieten en bij 6 km/u heb je zelfs 8,5 uur actieradius, veel meer dan gemiddelde tenderschippers varen. De boot stuurt opvallend makkelijk en draait super kort. Achteruit is bijna net zo simpel als vooruit, want je vaart exact naar de gewenste plek. Fijn is de stilte tijdens het varen. Je hoort vooral de omgevingsgeluiden zoals het water tegen de romp.

Genieten

De Alfastreet 23 cabin electric is geen boot om hard te varen, wel een om van de omgeving te genieten. Het is geen goedkope boot. De uitvoering met hydraulisch dak begint bij €58.201. Daarvoor krijg je een bijzondere boot met een hoog afwerkingsniveau en prima vaareigenschappen.

Beoordeling:

Cijfer 7,4

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

Technische Specificaties

Lengte: 7,80 m.

Breedte: 2,42 m.

Diepgang: 0,40 m.

Waterverplaatsing: 1980 kg

Motorisering: 10 kW elektrisch

Prijs vanaf: € 58.201

Meer info: www.jansenyachts.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site