Jeanneau Sun Odyssey 380: Verrassend veelzijdig

Elk jaar valt bij de verkiezingen voor de Boot van het Jaar prijzen wel een keer de naam Jeanneau. De Franse werf lijkt patent te hebben op moderne, goed zeilende modellen met tal van slimme vindingen. Dit jaar werd de Jeanneau Sun Odyssey 380 genomineerd voor de Zeilboot van het Jaar Innovatieprijs.

2

Lombard

Wie oppervlakkig kijkt heeft nauwelijks door wat er zo bijzonder is aan deze nieuwe Jeanneau in het populaire 38 voet segment.  Met deze lengte past deze Jeanneau Sun Odyssey 380 tussen de prijswinnende kleinere 349 en de grotere 410, beide ontworpen door Marc Lombard. Ook de 380 komt rechtstreeks van zijn tekentafel. Er zijn dan ook een aantal kenmerkende Lombard lijnen die dit jacht extra aantrekkelijk maken.

3

Knik

De negatieve boeg en de laag geplaatste boegspriet verbeteren de boat handling op de ruimwindse rakken. Door het oplopende walk around dek loop je eenvoudig naar en van het voordek, want vanaf de spiegel loop je via een licht hellend vlak zo naar voren. De boot is erg breed aan de achterzijde en heeft de kenmerkende knik over de hele lengte in de romp. Door twee stuurwielen heb je als stuurman altijd een goed uitzicht naar voren. De besturing werkt trouwens met een systeem van katrollen en kunststof lijnen. Vanaf de stuurpositie is de trim van de boot gemakkelijk aan te passen, want de belangrijkste lier is vlak voor het stuurwiel geplaatst. Alle belangrijke lijnen lopen naar die plek.

Zeilgarderobe

De zeilvoering is tamelijk conventioneel met een standaard grootzeil en een kleinere genua, maar uiteraard zijn er andere zeilvoeringen mogelijk met bijvoorbeeld een groter grootzeil en verschillende voorzeilen. De aluminium mast met dubbele zalingen rust op het kajuitdak. Onmiddellijk valt op dat de achterstag op deze 380 ontbreekt, een eigenschap die ook al de 349 kenmerkte. Door deze tuigage kun je een uitgebouwd grootzeil met squaretop voeren. Maar ook een in-mast furling grootzeil is mogelijk, net als een zelf-kerende fok of een grotere genua en bijvoorbeeld een Code Zero voorzeil. Zelfs een verwijderbare kotterstag behoort tot de mogelijkheden. De zeilgarderobe is gemakkelijk aan te passen aan de gewenste zeileigenschappen.

Shorthanded

Zoals gezegd lopen de belangrijke trimlijnen naar de lier voor de stuurwielen. Daardoor is de boot meestal singlehanded en in ieder geval shorthanded te zeilen. Ander voordeel is dat de kuip gevrijwaard blijft van zeilactiviteiten zodat de bemanning niet bij elke handeling hoeft te worden gestoord. De kuip is als op de meeste moderne boten ruim, met banken waar je languit op kunt liggen en veel voetenruimte. Een kuiptafel is een optie, dus Jeanneau biedt daar een paar opties voor aan. Belangrijk in de kuip is dat de spiegel omlaag kan worden geklapt en er zo een goed toegankelijk zwemplateau ontstaat met uittrekbare zwemtrap.

8

Ruim

Onderdeks is het ruim en lekker licht door de grote hoeveelheid rompramen en luiken. Ook helpt de lichte bekleding van de ruimte daaraan mee. Maar het lijkt niet alleen licht en ruim, het is ook ruim. De stahoogte in de salon is meer dan 2 meter en in de voorste hut altijd nog 1,92 m. De standaard configuratie bestaat uit twee hutten en één natte ruimte, maar wel met een ruime, afgescheiden doucheruimte aan stuurboord. Vanuit de doucheruimte kun je gemakkelijk bij de diepe garage. Daardoor kun je natte spullen in de douche uithangen zonder de kajuit nat te maken. Andere indelingsopties zijn met twee hutten die elk een eigen natte ruimte hebben of de drie hutten versie met één of twee natte cellen. De eigenaarshut is voor en heeft een megafijn, schuin geplaatst en groot rechthoekig bed. Zo’n groot bed voorin is echt bijzonder op een 38 voeter.

Kielopties

De salon is ruim en heeft meer dan 2 meter stahoogte. Fijn is de loungebank aan stuurboord. Maar het grootste pluspunt van deze 380 is onder de salontafel te vinden. Daar zie je de kast van de hefkiel, een van de drie kielopties van deze Sun Odyssey. De optionele hefkiel maakte het mogelijk om de kiel de diepgang van Friese Merendiepte (1,29 m.) naar wedstrijdwaardige 2,70 m. te veranderen. Het benadrukt de veelzijdigheid van dit model. Andere kielopties zijn de ondiepe (1,80 m) en de standaard variant (2,20 m). Het systeem voor het laten zakken en heffen van de kiel werkt redelijk vlot. Jammer is alleen dat de exacte stand van de kiel vanaf de stuurstand lastig te bepalen is.

Varen

Op de testdag in Leystad was het fantastisch zeilweer: 15-18 knopen wind, stralende zon en af en toe wat wolken. Door de dubbele roeren is het manoeuvreren op de motor even wennen. Je hebt minder druk van de schroef op de roerbladen, een fenomeen dat achteruit varend bij alle zeiljachten met dubbele roeren optreedt. Op het ruime water toont de Jeanneau zich een vlotte zeiler die maar weinig wind nodig heeft om in beweging te komen. Bij weinig wind komt de negatieve boeg uit het water waardoor de waterweerstand vermindert en als de boot op één oor ligt vergroot deze boegvorm juist de waterlijnlengte, dus de rompsnelheid.

Voordeel

Nu bieden de dubbele roeren veel voordeel, want je kunt zelfs onder flinke helling uitstekend sturen. Dat gaat fantastisch, je zeilt deze boot intuïtief. De 380 is mooi stabiel, maar stuurt als een dinghy. Als de felrode Code Zero wordt gehesen verandert deze Sun Odyssey in een Italiaanse supercar. Je voelt dat de 56 m2 voorzeil de slechts 3000 kilo wegende zeiler naar de dubbele cijfers op de snelheidsmeter sleurt. Ook bij meer dan 10 knopen vaart, luistert deze Jeanneau uitstekend naar de opdrachten van de schipper. Trimmen is gemakkelijk en het kost weinig moeite om het maximale uit de boot te halen.

Veelzijdig

De Jeanneau Sun Odyssey 380 is een veelzijdig cruising jacht in een populaire lengte met een aantrekkelijke prijs. Bijzonder zijn de praktische indeling en het slim geplaatste bed in de eigenaarshut. Met alle opties en lay-outversies is het als een Zwitsers zakmes, praktisch en slim zodat iedereen er wat aan heeft.

Disclaimer

De boottest van de Jeanneau Sun Odyssey 380 is uitgevoerd in augustus 2022. Genoemde prijzen en specificaties zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op

www.nautischkwartier.nl

Technische Specificaties Jeanneau Sun Odyssey 380

Lengte:11,22 m.
Romplengte:10,77 m
Breedte:3,76 m.
Diepgang standaard:2,00 m.
Diepgang ondiepe kiel:1,56 m
Diepgang hefkiel:1,32 – 2,70 m.
Kruiphoogte:16,60 m.
Waterverplaatsing:6.896 kg
Ballast:1.810 kg (s), 1972kg (o), 1607 (hefkiel)
Zeiloppervlak a/w63,4 m2
Code Zero:56,2 m2
Zeilmaten:P: 13,40, E: 4,50 en J: 4,20 m.
Motorisering:40 pk Yanmar diesel
Prijs vanaf:€ 224.697
Meer informatie:www.nautischkwartier.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman