Rodman Spirit 31 HT OB: Flitsende famlie-cruiser

spot_img

De boottest van de Rodman Spirit 31 HT OB is uitgevoerd in 2021 met 2 x 225 pk Mercury . Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Onlangs werd de outboardversie (OB) van de Rodman Spirit 31 HT (HardTop) gelanceerd, een familie-cruiser die comfort en snelheid koppelt aan een aantrekkelijk uiterlijk en een ruimtelijke indeling. Een fijne boot voor alle omstandigheden.

Rodman Spirit 31 HT OB
Foto(c) Guy Fleury, Jachtwerf de Boarnstream

Manuel Rodriguez

In 1974 begon Manuel Rodríguez Vázquez vlak bij het Noord Spaanse Vigo met het bouwen van boten. Door de eerste drie letters van zijn achter- en voornaam te gebruiken, ontstond Rodman, een lekker internationale kinkende naam voor zijn werf. Na dik 45 jaar is Rodman een van de belangrijkste spelers op de Zuid Europese markt. De werf bouwt in het vlak bij bedevaartplaats Santiago de Compostella aan zee gelegen Meira behalve beroepsschepen ook een ruim assortiment polyester plezierjachten van 8 tot 30 meter. De Atlantische Oceaan van noordwest Spanje is de bakermat van Rodman. De zee kan daar genadeloos zijn met metershoge golven, dus boten uit die hoek zullen uitstekend moeten zijn gebouwd. Sinds dit jaar wordt Rodman in Nederland vertegenwoordigd door de Boarnstream Yachting, dat in het Spaanse merk een uitstekende aanvulling ziet op Marex en de eigen Boarnstream jachten.

Foto(c) Guy Fleury, Jachtwerf de Boarnstream

Ook inboard

De Rodman Spirit 31 is een model dat in de basis al een decennium bestaat. Door de veranderde wensen van de consumenten is de 31 ingrijpend aangepast. Tegenwoordig is de Spirit serie in drie versies verkrijgbaar: de Open, de Inboard en sinds kort ook de outboard versie. Net als de meeste Amerikaanse topwerven maakt het Zuid-Europese merk een transformatie van inboard naar outboard door. De voordelen van buitenboordmotoren zijn legio. Ze zijn goedkoper, gemakkelijker te installeren, ruimtebesparend en sneller dan de inboard diesels die in het verleden standaard waren. Bovendien is het manoeuvreren met buitenboordmotoren kinderspel en kun je een computergestuurde joystick gebruiken voor het manoeuvreren in de haven. Natuurlijk zijn er ook kleine nadelen: de outboards aan de spiegel maken de boot wat kwetsbaarder. Het belangrijkste argument tegen aandrijving met buitenboordmotoren is dat nogal wat consumenten gewoon liever met een diesel varen.

Rodman Spirit 31 HT OB
Foto(c) Guy Fleury, Jachtwerf de Boarnstream

Extra veiligheid

Deze Rodman heeft twee Mercury V6 motoren van 225 pk aan de spiegel. Je kunt deze zes ton zware Spirit uitvoeren met een enkele Yamaha van 300-350 pk, maar vaker wordt er op een zeegaande boot vanwege de veiligheid gekozen voor dubbele motorisering. Dat is mogelijk met Mercury motoren van 2 x 150 – 2 x 250 pk. De gekozen 225 pk Mercury V6 weegt 216 kilo per stuk, heeft 24 kleppen en 3,4 liter cilinderinhoud. De twee rijen van drie cilinders staan in een hoek van 64 graden en hebben dubbele bovenliggende nokkenassen. Het is een modern blok met een fijne elektronische gashendel met mogelijkheden als ‘single handle’ gasgeven voor beide motoren. Misschien nog wel het prettigst is het fluisterende geluid als je rustig wegvaart. Op de 31 Spirit HT zijn de motoren op afstand van de spiegel bevestigd aan speciale stalen brackets.

Tienerkamer

Tegen de spiegel staat een bank, die je kunt opklappen als je de motoren boven het water uit tilt. De twee halfronde banken aan de zijkant van de spiegel zijn op een rail geplaatst, om een diagonale doorloop naar het zwemplateau mogelijk te maken. Onder de kuipvloer vind je normaal gesproken de motorkamer. Nu is deze ruimte, ter grootte van een gemiddelde tienerkamer, beschikbaar als opbergruimte, In de inboard versie kun je in deze riante motorkamer kiezen voor twee 220 pk diesels. Plaats genoeg dus. Het polyesterwerk is overal degelijk uitgevoerd.

Schuifdak

Vanuit de kuip kun je via smalle gangboorden, maar dankzij prima handgrepen gemakkelijk naar het voordek. Daar is een groot zonnedek en vind je een ankervoorziening. Vanuit de kuip kom je door schuifdeuren in de kajuit. Aan bakboord is een L-vormige zit rond een kunststof tafel. Aan stuurboord is een houten kast met kombuisfaciliteiten als een spoelbak, kooktoestel en volop koelgelegenheid. De kajuit is licht dankzij ramen rondom en het enorme optionele elektrische glazen schuifdak. Ventilatie kan ook via kleine schuiframen aan de zijkant.

Foto(c) Guy Fleury, Jachtwerf de Boarnstream

Asymmetrisch

Aan stuurboord is ook de stuurplek met een prettig zittende kuipstoel, die niet helemaal recht voor het stuur is geplaatst. Op zee vaar je namelijk altijd met een hand aan het stuur en een hand aan de gashandle en dan is zo’n asymmetrische opstelling handiger. Twee treden lager kom je in een kleine open ruimte, ideaal om je er onbespied om te kunnen kleden. Onder de kajuitvloer is een groot tweepersoonsbed. De natte ruimte biedt een compacte douchevoorziening, een wasbak en een toilet. Voorin is een ruime, lichte eigenaarshut met een diagonaal geplaatst bed en een fijne hangkast. De afwerking is op het niveau van andere boten in deze categorie, niet heel verfijnd maar gericht op degelijkheid.

Tefal

Bij een eerdere test van de inboard versie van deze Rodman noteerden we een top van 55 km/u. Deze outboardversie is goedkoper, maar is deze ook sneller? Duidelijk is dat de boot met twee motoren gemakkelijk manoeuvreert. Door de hoge opbouw is de HT wat windgevoelig en het zicht vanaf de stuurstand naar de zijkanten is wat beperkt, dus een boegschroef is een welkome optie bij het afmeren. Bij het accelereren klimt de Spirit snel over de boeggolf en snelt uitgetrimd razendsnel door naar een top van 73 km/u bij 6000 toeren. Je merkt dat dit een boot is voor op zee. De romp lijkt met tefal behandeld, zo gemakkelijk glijden de golven ervan af.

Rodman Spirit 31 HT OB

Energie absorptie

Wel voel je de boot bij het doorklieven van de golven wat schudden, omdat een klein deel van de energie door de soepele romp wordt geabsorbeerd. Fijn is dat de 31 Spirit ook met buitenboordmotoren goed is uitgebalanceerd. De trim is gemakkelijk, de motoren zijn stil en accelereren fabuleus. De prijs van de Rodman 31 Spirit HT OB begint bij €99.090, maar dat is exclusief btw en motoren. Helemaal compleet met alle denkbare opties kom je onder aan de streep uit op €238.775 en dat is een marktconforme prijs voor een beproefde familiecruiser met veel ruimte en uitstekende vaareigenschappen.

Rodman Spirit 31 HT OB
Foto(c) Guy Fleury, Jachtwerf de Boarnstream

Technische Specificaties:

Lengte: 9,48 m
Breedte: 3,36 m
Diepgang: 0,62 m
Waterverplaatsing: 6.000 kilo
Motorisering: 1 x 300 – 2 x 250pk
Prijs vanaf: € 99.090 excl. btw excl. motoren
Meer info: www.boarnstream.com

Foto(c) Guy Fleury, Jachtwerf de Boarnstream

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine. Elders op deze site is een test te vinden van de inboard versie van de Rodman 31 HT.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site