Zodiac Medline 6.8: Vriendelijke eyecatcher

Deze boottest van de Zodiac Medline 6.8 met Honda BF 250 is in 2022 uitgevoerd op de Westeinder Plassen.

Epco Ongering testte een splinternieuwe Zodiac Medline 6.8 met aan de spiegel het topmodel van de Honda-familie, de stijlvolle, krachtige BF 250. De Zodiac Medline die voor ons klaar ligt is een echte eyecatcher. De RIB is vloeiend gelijnd, heeft ‘carbon look’ hypalon tubes en een fraaie, voorwaarts gerichte beugel boven het achterste deel van de boot. De kleuren accenturen het vrolijke karakter van deze RIB. Eerst nog iets over het merk Zodiac.

Zodiac Medline 6.8

Geen rubber meer

Het Franse Zodiac bestaat al heel lang. Het idee voor zo’n opblaasboot stamt uit 1934, toen Pierre Debroutelle, bouwer van Zodiac zeppelins, vliegmachines en heteluchtballonnen ook een opblaasbare boot van rubber ontwikkelde. Tijdens de oorlog was rubber, dat in de tropen werd geoogst schaars en dat gegeven maakte grootschalige productie van opblaasbare rubberboten onmogelijk. Pas in de vijftiger jaren lukte Zodiac om series rubberboten in productie te nemen. Tegenwoordig worden opblaasbare boten niet meer van rubber gemaakt, maar van een ijzersterke polyester bodem en met hypalon tubes. Vooral dat laatste, een neopreensoort, is het beste materiaal voor opblaasbare boten. Desondanks spreken veel mensen nog altijd over ‘rubberboten’, zelfs de importeur van Zodiac: Rubberboot Holland.

Zodiac Medline 6.8
Zodiac Medline 6.8

Soortnaam

Doordat de Amerikaanse Marine in de jaren vijftig deze praktische, vrijwel onzinkbare boten ging gebruiken en de Zodiacs een belangrijke rol kregen in de populaire documentaires van onderwaterbioloog Jacques Cousteau, werd de merknaam Zodiac in een groot deel van de wereld de soortnaam voor opblaasbare boten. Als een Amerikaan een RIB van een ander merk koopt, vertelt hij dat ie een Zodiac heeft aangeschaft. Het merk heeft tegenwoordig een gamma van 33 verschillende modellen.

Zodiac Medline 6.8

Asymmetrisch

De Medline 6.8 is een RIB van bijna 7 meter lengte en dat is een populaire maat. De stuurconsole is asymmetrisch geplaatst, zodat je gemakkelijk door de boot kunt lopen. Je kunt lekker veel mensen meenemen, voor CE zelfs 14. Het zonnedek voorop is enorm ruim, belegd met feloranje kussens boven een grote, van gasveren voorziene opbergruimte. Met een vulstuk is het zonnedek nog verder te vergroten. Onder de afsluitbare klep is ook de verdekt opgestelde tankdop te vinden, die leidt naar de 200 liter brandstoftank. Verder is er volop bergruimte onder de stuurbank, de banken achterop en de console. Aan de boorkant van de console is een compact grappig zitje, waar vooral kinderen graag zullen zitten. Er is voor volwassen voeten niet heel veel ruimte, maar verder is de plek comfortabel.

Zodiac Medline 6.8

Slim

De stuurconsole is mooi, heeft een fijn windscherm, uitstekende beugels om je aan vast te grijpen en een prettig vakje voor de kleine spulletjes zoals telefoons, camera’s en sleutels. De rugleuning van de stuurbank is lekker hoog en er is een compacte voetensteun. De zitting is opklapbaar en is dus ook als sta-steun te gebruiken. Bijzonder is dat één opbergruimte achter de stuurbank zelfs groot genoeg is om er waterski’s of een wakeboard onder te brengen. Slim is dat de rugleuning van de spiegelbank naar voren klapt als de motor in de beach-stand wordt getilt. De smalle rugleuning aan de bakboordkant is eenvoudig weg te halen en het zitje op te klappen zodat een logische doorloop ontstaat naar het mooie zwemplateau naast de motor.

Mediterraan

De constructie van de romp en alle onderdelen is enorm degelijk en de afwerking is zelfs super te noemen. Speciaal moet ook de extreem degelijke bimini constructie worden genoemd. We hebben deze op topsnelheid opengeklapt uitgeprobeerd en deze gaf geen krimp. De Zodiac ziet er met de stoere bimini absoluut Mediterraan uit. De Zodiac Medline 6.8 is geschikt voor motoren van 100 tot 250 pk. De geteste boot kreeg het absolute topmodel van Honda, de BF 250 aan de spiegel. Het is een opvallend mooie, ranke motor. Als je naar achter kijkt is het alsof een Japanse Samoerai je van achter zijn masker aankijkt. Die vormgeving is slank en toch ook stoer. Maar wat onder die kap zit is nog meer bijzonder.

Honda BF 250
Honda BF 250

Efficiënt

Deze 3,6 liter V6 motor heeft een geraffineerd luchtinlaatsysteem met VTEC, de variabele, elektronisch gestuurde kleptiming. Deze werkt met een extra hogere nok op de nokkenas die wordt ingeschakeld boven de 4500 toeren. De kleppen worden dan verder geopend om extra vermogen mogelijk te maken. Verder heeft deze krachtpatser de bekende Honda’s technieken BLAST™ & ECOmo, de computergestuurde regulering van de verhouding van lucht en brandstof. In het groene gebied zo tot 4500 toeren zorgt ECOmo voor meer zuurstof, een armer mengsel dus.  Het gevolg is een uitgebalanceerde mix van vermogen en zuinigheid die een fenomenale actieradius geeft. Tenslotte heeft de BF250 een nieuw ontworpen, hydrodynamisch efficiënt staartstuk.

Honda BF 250

Vertrouwd

Op de Zodiac Medline 6.8 komt deze 250 pk state of the art Honda machine optimaal tot zijn recht. De topsnelheid met deze combinatie ligt rond de 90 km/u en de acceleratie is fenomenaal. Bij het testen op de plas wordt nauwelijks aanspraak gedaan op de vaarkwaliteiten van deze Rib, maar iets ervan ervaar je als je over de eigen golven springt. Dan voel je hoe sterk deze RIB is, hoe soepel deze in de golven veert en hoe droog je, zelfs op topsnelheid door onrustig water vaart. Je voelt dat je tientallen jaren ervaring van zowel de werf als de motorproducent op je tocht meeneemt. En dat voelt, ondanks alle nieuwe techniek, heel vertrouwd. Mooi is ook de moderne vormgeving met de opvallende oranje-zwarte kleurkeuze.

Flitsend

Het is een enorm prettige varende RIB, deze Zodiac Medline 6.8. De RIB is goed geconstrueerd, degelijk afgewerkt en heel slim ingedeeld. De prijs van de Zodiac Medline 6,8 begint bij 43.750, de motor kost ruim 24.000. Deze flitsende combinatie is met alle geteste opties, bij Rubberboot Holland in Aalsmeer verkrijgbaar voor €69.995. Voor zo’n goede, multi-inzetbare, snelle RIB is dat een uitstekende prijs.

Technische gegevens:

Zodiac Medline 6.8 met Honda BF 250

Lengte (m.)6,88
Breedte (m.)2,54
Diepgang (m.)0,80
Motor pk (kW)100-250 pk
Waterverplaatsing: (kilo)Romp 950 kilo, motor
Vanaf-prijs (incl. btw)
Meer info:
Boot: 43.750, Motor: 24,479, incl alle geteste extra’s: €69.995
rubberbootholland.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten