Hanse 315: Ruime instapper

spot_img

De Hanse 315 behoort tot de genomineerde zeilboten voor de HISWA Boot van het Jaar verkiezing 2016. Deze kanshebber op de prestigieuze titel is een modern, compact familieschip met sportieve zeileigenschappen en talloze indelingsvarianten. Echt innovatief is de benadering van de werf, waar van alles mogelijk lijkt te zijn en dat ook nog tegen een scherpe prijs.

b

Groot

Aan de in Duitsland gebouwde Hanse zit een klein Nederlands tintje, want het ontwerp is van het Duits Nederlandse ontwerpbureau Judel & Vrolijk. Ook is in het management van de werf de merken-directeur een Nederlander. Bij Hanse worden meer boten gebouwd dan alleen de jachten die onder de naam Hanse op de markt komen. Ook het oorspronkelijk Noorse Fjord, de Britse merken Moody en Sealine plus oer-Duitse jachten als Dehler en Varianta worden in Greifswald onder de vlag van Hanse gebouwd. Ongeveer 700 werknemers produceren aan de Oostzee jaarlijks rond de 1000 boten. Daarmee is het voormalige Oost-Duitse concern een van de drie grootste boten-producenten van Europa.

Overweldigend

De Hanse 315 is onmiskenbaar een jacht van de Greifswalder werf. Deze is groot geworden door Michael Schmidt, een in Duitsland befaamde en prijswinnende zeiler, maar vooral ook een succesvol ondernemer. In de 315 herken je de Hanse lijnen aan het strakke design, de brede kuip en de lage opbouw. Ook opvallend is, dat je de boot zowel met helmstok als met twee stuurwielen kunt krijgen. Helemaal in de versie met helmstok is de ruimte in de kuip overweldigend. Het dek is dankzij de moderne luiken plus de onderdekse lijnen helemaal ‘flush’ en de doorloop naar het voordek is door de breed geplaatste want-puttings lekker ruim. Ook op dit kleine model is gekozen voor een zelf-kerende fok, een ideale voorziening voor short-handed zeilers.

Subframe

De boot is 9/10e getuigd met een 17,5 m2 High Aspect fok en een 29,5 m2 grootzeil. Daarnaast zijn er twee kiel-varianten met 1,86 m. of (optioneel) 1,37 m diepgang en een ballastaandeel van 32 / 35 % van de 4700 kilo totaalgewicht. De constructie met volglas onderwaterschip en sandwich met balsa-kern boven water en een ingelamineerd subframe is goed en ook worden de Hanse’s met het osmose-vrije vinylester-hars gelamineerd. De spiegel is open en de grootschoot wordt achter de helmstok gevoerd. Er zijn voldoende lieren en de plaatsing is goed doordacht. De kuip-banken bieden een lekkere zit en de navigatie-instrumenten zijn centraal boven de kajuit-ingang geplaatst, dus goed voor iedereen afleesbaar.

Krap

Binnen biedt de Hanse een onverwachte zee aan ruimte. Er is stahoogte en de kajuit is modulair in te delen met naar keuze een aparte of een open voorhut. De natte ruimte aan bakboord is enorm groot en uitstekend uitgevoerd. Het grootste bed vind je dwars in de achterhut en meet ruim twee bij twee. Aan stuurboord vind je een compacte kombuis, maar sommige hoeken van de nette betimmering zijn nogal scherp. Ook mag de veel te krappe navigatietafel in dit iPad tijdperk worden weggelaten. 

Mild

Op de testdag stond er een dikke vijf à zes Beaufort, maar met één rif in het grootzeil had de kleine Hanse daar geen enkele moeite mee. De boot stuurt (met de helmstok) mooi direct en gedraagt zich onder de vlagerge omstandigheden opvallend mild. Bij scherp-aan-de-windse koersen valt op hoe gemakkelijk dit jacht de hoogte houdt en in golven voel je de stijfheid en degelijkheid van de constructie. Ook op de motor, een Volvo Penta D1 met 18 pk aan de saildrive tweebladschroef, voldoet de Hanse prima. En dan komt het mooiste aan het eind van dit verhaal.

Prijs

De Hanse 315 is al te koop vanaf ongeveer €72.000. Tel daar zaken als een navigatie pakket, wat mooie zeilen, een ankerpakket en een cruising pakket bij op en dan heb je voor rond € 85.000 een rijk uitgeruste comfortabele en uitstekend zeilende boot. En dat doen niet veel werven de Duitsers na.

Disclaimer

De boottest van de Hanse 315 is uitgevoerd in 2015. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Cijfer: 8,5

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit*****

Technische Specificaties Hanse 315

Lengte over alles 9,62 m

Lengte waterlijn: 8,70 m

Breedte 3.35 m

Diepgang 1.85/ 1,37 m

Waterverplaatsing: 4700 kilo

Kielgewicht diep: 1500 kilo ondiep 1650 kilo

Grootzeil: 29,5 m2

Fok 17,5 m2

Masthoogte boven water 14,35 m2

Prijs vanaf: € 72.479

CE-ontwerpcategorie: A

Importeur: www.westyachting.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site