Futura 36: Compacte familieboot

Deze boottest is uitgevoerd in 2017.

Veel moderne polyester jachten zoals de Futura 36 komen uit Polen. Gerenommeerde merken als SeaRay, Jeanneau en Maxi schamen zich er niet meer voor dat sommige modellen in het voormalige Oostblok worden gelamineerd, want het Poolse polyester heeft een uitstekende reputatie. Van het Poolse Cobra Yachts, dat zowel zeilboten als motorjachten bouwt, had op de redactie niemand gehoord.

Futura
De flybridge is vooral bedoeld als zonnebed.

Charter

Ook de Futura 36 en haar ontwerper Przemek Cieśniarski waren totaal onbekend. Feit is dat zijn motorjachten verrassend slim zijn ingedeeld en daardoor enorme populariteit genieten bij Poolse en Kroatische charterbedrijven. Dat biedt kansen voor een entree op de Nederlandse markt. De Cobra werf maakt inmiddels boten in grote oplage tussen 7 en 17 meter. Tornado Sailing in Makkum is de importeur.

Futura
Enorm glasoppervlak

Slimme interieur-keuzes

De Futura jachten zijn modern gelijnd en worden gekenmerkt door een hoge kajuit-opbouw met een groot glasoppervlak. Opvallend bij de 36 is het anderhalf meter lange zwemplateau, dat door de werf wordt meegenomen bij de maatvoering. Daardoor heeft de 11 meter lange boot een romp van slechts 9,80 m. Dat het een enorm ruime boot is, heeft te maken met slimme interieur-keuzes. Aan de buitenkant zie je al dat het een volumineuze boot is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vrijwel rechte boeg, een zeer hoog vrijboord en het zwemplateau dat naadloos overloopt in de grote kuip. In de reling rondom de kuip zijn twee bankjes gemaakt.

Met een rechte trap op het achterdek kom je op het platte kajuit-dak. Door het hekwerk rondom lijkt de Futura een flybridge boot, maar dat is het niet. Het dak is bedoeld om er te kunnen liggen en er zijn geen stuurvoorzieningen. De gangboorden rondom de kajuit zijn breed en hebben goede voorzieningen om je vast te grijpen. Het voordek is enorm ruim zodat je ook hier zou kunnen liggen. Er is een praktische ankerkluis, maar het laminaat van het dek kan steviger. Het blijkt dat de werf tegen meerprijs ook een ontwerp-categorie B-versie met dikker laminaat aanbiedt. Het polyester-werk is vrij dun uitgevoerd, maar netjes afgewerkt.

Futura
Ruim bed in de eigenaarshut voorin

Ikea stijl

Erg goed is de indeling van de salon, met aan de bakboordkant de kombuis en aan de andere zijde een smal dressoir met eronder koelruimte. Aan bakboord is een prima dinette. Voor de stuurman is aan stuurboord een hoge stoel en een simpel dashboard. De kajuit is met een grote schuifpui af te sluiten en er zijn aan alle kanten simpele schuiframen voor de ventilatie. Het interieur en de betimmering zijn een beetje in Ikea-stijl industrieel afgewerkt.

Onderdeks vind je een ruime eigenaars-hut voorin en twee andere hutten die deels onder de salonvloer zijn weggewerkt. Ze hebben dankzij romp-ramen en dakluiken voldoende licht en ventilatie. En er is een aparte toiletruimte tegenover de ruime douchecel. Dat verwacht je niet op een boot van amper 11 meter. De gastenhutten zijn compact maar prima te gebruiken. Onder het achterdek is de technische ruimte. De motor is met een kist afgeschermd van de overige voorzieningen. Standaard is een 25 pk Yanmar diesel en dat is voor een boot van 6 ton wel erg krap bemeten. De testboot beschikt over een 72 pk Yanmar.

Futura

Windvang

Bij het wegvaren valt op dat de gewichtsverdeling goed moet worden bekeken, omdat de relatief lichte boot nogal naar een kant helt. Het sturen is vrij zwaar, maar dat is een kwestie van wennen. Op open water noteren we een top van 7,1 knopen. De motor is stil en doet probleemloos zijn werk. Met boeg- en hekschroef is ook een krappe box goed in te varen. Vanwege de grote windvang door de hoge opbouw zijn deze optionele voorzieningen wel aan te bevelen. Het grootste pluspunt van de Futura is de prijs. In de basis kost deze Poolse familieboot rond de €120.000. Voor de geteste boot met zwaardere motor en tal van aanpassingen moet je ongeveer €140.000 neertellen. Voor een slim ingedeelde, compacte familieboot is dit beslist een aantrekkelijke prijs.

Yanmar motor is standaard

Beoordeling:

Cijfer: 6,8

Constructie ***

Comfort & Ruimte ****

Afwerking **

Ergonomie ****

Vaareigenschappen ***

Prijs / Kwaliteit ****

Futura
Breed gangboord

Technische Specificaties Futura 36

Lengte: 11,00 m.

Breedte 3,50 m.

Diepgang 0,65 m.

Doorvaarhoogte: 3,50 m

Gewicht 6000 kg

Motorisering: 40-200 pk inboard diesel

Prijs vanaf ca. €120.000

Meer info: cobrayachts.nl/jachten/futura-36/

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten