Mochi 51 Dolphin: Beauty & Beast

spot_img

De mooiste onder de genomineerden, de Mochi 51 Dolphin, werd gekozen tot Hiswa Motorboot van het jaar 2005. Geen jacht is de laatste jaren zoveel geprezen als deze Italiaanse Beauty. De wortels van het ontwerp van Victory Design liggen in de Verenigde Staten, waar “Lobster boats” werden gebruikt voor het vangen van kreeften. Wij testten dit jacht in de winter van 2004 vanuit het ijskoude Muiden.

2

Feretti

De Mochi 51 dolphin is een product van Mochi Craft uit Pesaro, een onderdeel van de Italiaanse Feretti groep. Dit concern bevatte een groot aantal bedrijven, waaronder een aantal die luxe motorjachten in verschillende segmenten bouwen. Bekende werven, zoals ApreaMare, Pershing, Bertram, CRN, Riva, Mochi Craft en Custom Line maken deel uit van de Feretti groep. Daarnaast bezit de Feretti groep ook nog een aantal toeleverende bedrijven zoals een polyester-fabriek, een schilderbedrijf en een fabriek, die gespecialiseerd is in topklasse betimmering. Met een omzet van meer dan een half miljard euro, meer dan 2000 werknemers, 15 werven in Italië en één in Amerika, is Feretti anno 2004 het grootste Europese watersport consortium.

3

Traditie

Mochi heeft een lange traditie in de bouw van visboten. Feretti besloot in 2003 de naam nieuw leven in te blazen met Lobsterboot ontwerpen. Niet zoals de traditionele Amerikaanse flybridge jachten, want met Bertram heeft Feretti al een sterke troef in dit segment. Mochi Craft bouwt twee modellen, de geteste 51 Dolphin en de 72. Jammer genoeg, zijn de meeste Mochi jachten met Nederlandse eigenaren alleen in Zuid Europese jachthavens te vinden.

d

Lobster, Commuter, Dolphin

Lobster boten zijn in de Verenigde Staten, en meer in het bijzonder in New England, al heel lang populair. Daar zijn merken als Hinckley, San Juan en Sisu even bekend als hier de sloepen van Makma, Maril, Antaris en Interboat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Feretti een Europese variant van deze oer-Amerikaanse kottermodellen wilde bouwen. Toch is de Mochi meer dan de kopie van een goed uitziend scheepstype. De oorsprong van de Mochi 51 Dolphin ligt namelijk net zo goed bij Commuters, pendelbootjes, die de rijke upperclass van New York snel en comfortabel naar de buitenhuizen op Long Island brachten. Commuters zijn door hun ‘sex appeal’ en kenmerkende tumblehome achterkant nog altijd gewilde collectors items, net zoals in Europa de oude Riva’s en Boesch boten in Europa. Brunello Acampora van Victory Design heeft met de Dolphin 51 een jacht gecreëerd, waarin hij de elegantie van de Commuters met de zeewaardigheid van de Lobster boten combineerde. Hierdoor kreeg het de karakteristieken van een dolfijn, elegant, sterk en soepel.

d

Onuitwisbaar

Als het jacht vanuit het IJsselmeer de haven van Muiden binnenkomt lijkt het in eerste instantie veel kleiner, dan de 15 meter 85 (52 voet) die het jacht over alles meet. Pas als mannen naar buiten komen om de fenders uit te hangen, valt op, dat het een werkelijk groot en imposant jacht is. Verder zorgen de elegante lijnen en de gele romp-kleur er voor, dat het jacht een onuitwisbare indruk maakt. Het heeft een mooie volle boeg en een tweetraps opbouw, die bijna glijdend overloopt in een verrassend ruime kuip. Al op afstand is de geraffineerde detaillering zichtbaar. Het anker is voor in de boeg weggewerkt en de de gebogen raampartij van het stuurhuis lijkt zonder spijlen zicht rondom te kunnen bieden. In de diepe V romp is een dubbele sprayrail verwerkt, die het opspattende water af moet buigen. Het vlak van het onderwaterschip, is door de deadrise van 19,3 graden goed voor gemakkelijk en comfortabel planeren. Het heeft twee halfronde uitsparingen die voor verbetering van het aanstroomprofiel voor de schroeven zorgen. Ook de hydraulische trimtabs zijn in het vlak ‘uitgehouwen’.

x

Geraffineerd

De constructie van de romp is van volglas polyester en opvallend is de keuzemogelijkheid voor vier verschillende ‘pastel’ gelcoatkleuren. Het heeft een licht gele romp en is rondom uitgebreid van teakhout voorzien. Naast de dekken en de kuipvloer zijn ook de handrelingen, die binnen de kajuitopbouw vallen, en de potdeksels met massief teak bekleed. Het geheel ziet er bijzonder elegant en geraffineerd uit. Alleen is in de verbindingen van de teakhouten potdeksels water onder de laklaag gekomen, wat een beetje detoneert bij de rest van de uitstraling. Een beetje als een filmster met een ladder in haar nylons. Het opknappen van het lakwerk is een mooi klusje voor de lange winteravonden.

s

Ontdek je plekje

Aan de achterzijde heeft de Mochi Dolphin 51 een bescheiden zwemplateau. Twee omklapbare polyester barrieres met rvs beugels er onder vormen de afscheiding met de open kuip. En als je maar heel even rondblikt, zou het zo maar kunnen, dat je niets bijzonders opvalt in deze grote, maar ogenschijnlijk kale ruimte. Als je verder kijkt vallen de eerste onopvallende details op. Aan het einde van de brede gangboorden kan een kaapstander lier achter de massieve kikker hulp bieden bij het afmeren. Daaronder is aan beide zijden plaats voor een reddingsvlot onder de gangboorden uitgespaard. En tegen het middelste gedeelte van de spiegel staat een simpele bank. Maar met één druk op de knop gaat het achterste gedeelte van de kuipvloer omhoog, wordt de bank uitgeklapt tot een riant verhoogd zonnebed en komt daaronder een garage voor een opblaasboot tevoorschijn. Je moet de tubes wel een beetje laten leeglopen, wil de boot in de ruimte passen, maar op een dergelijke boot is altijd wel ergens plaats voor een compressorpomp.

Bemanning

Naast het plateau is aan bakboord de Besensoni gangway onopvallend in de vloer verzonken. Door middel van een paneeltje is deze loopplank alle kanten op te manoeuvreren, een must in het Middellandse Zeegebied, waar achteruit afgemeerd liggen de gewoonte is. Maar er is nog meer te ontdekken, want dit jacht is een schatkamer voor spoorzoekers. Aan de bakboord zijde van de kajuit is onder een bank de slim verborgen hut voor de bemanning te vinden. Zo’n ruimte, die is voorzien van een toilet en een ruim bed, maar zonder raampartij, schijnt aan de Rivièra op geen enkel jacht van klasse te mogen ontbreken. Daar pal boven, onder het overhangende deel van de kajuitopbouw is in het plafond een reddingsboei verborgen. Aan de stuuboord kant van de kajuitingang blijkt een simpele kast een wasbak, grillplaat en koelruimte te herbergen.

Zestienhonderd pk

Voor de kajuitingang is het toegangsluik naar de motorkamer. Daarin staan twee blinkende witte MAN D2848 LE 403 8V achtcilinder diesels met een vermogen van 588 kW (800 pk) met een tussenruimte van krap een meter opgesteld. De motoren hebben elk een cilinderinhoud van 14,6 liter. Toch staan deze krachtbronnen niet als supermodern te boek. De volgende Mochi Dolphin 51’s krijgen de nieuwe common rail diesels van de Duitse leverancier. Via de hydraulische V-drive keerkoppeling worden de krachten 2:1 overgebracht op de vaste vijfblads 31” x 40” schroeven.

x

Als hulp bij het afmeren zijn Sidepower boeg- en hekschroeven ingebouwd en het geheel wordt van elektrische energie voorzien door vier startaccu’s en vier 200 Ah service batterijen. Een 8 kW Mase generator is standaard, maar in het geteste jacht was gekozen voor een 12 kW aggregaat. Met de brandstofvoorraad van 2550 liter in een rvs tank kun je ruim 1000 mijl afleggen. Maar dan moet je wel varen met een snelheid van ongeveer 8 knopen en dan ben je dus bijna vijf dagen ononderbroken onderweg. Als je volgas vaart, loopt de actieradius terug naar 250 mijl en dan ben je acht uur lang met een snelheid van 35 knopen bezig.

d

Stijl en comfort

Als je door de schuifpui het interieur betreedt, is aan stuurboord een dressoir met alle audio- en visuele voorzieningen te vinden. Aan de bakboordkant is een U-vormige bank rondom een uitklapbare tafel. Daar vóór is de brede, omklapbare bestuurdersbank, waartegen je staand kunt sturen. Het 50 cm diameter houten stuurwiel staat in een prettige middenstand tussen horizontaal en verticaal en het uitgebreide instrumentarium is goed overzichtelijk. Je kunt het twee meter brede schuifdak boven het voorste gedeelte van de kajuit over ruim een meter openen, wat het ultieme snelheidsgevoel met wapperende haren een kans geeft. Daarnaast kun je ook ventileren via de zijruiten en het opklapbare deel van de achterruit.

x

De stahoogte varieert tussen 185 cm door de schuifpui via 197 cm in de doorloop naar ruim twee meter in de rest van de sakon. Aan de stuurboord kant is de lager geplaatste keuken praktisch en overzichtelijk, maar ook stijlvol en comfortabel uitgevoerd. Je hebt er de beschikking over een combimagnetron, vier elektrische kookpitten, een grote koelkast-diepvriescombinatie (220 en 40 liter) en twee diepe (18 cm) spoelbakken (ø 25 en 35 cm) in het 90 cm hoge Corian aanrechtblad. Een leuk detail is de mogelijkheid om een vergiet / afdruiprek boven een spoelbak te plaatsen. De beschikbare ruimte is met 70 x 43 cm niet overdreven groot, maar door de praktische indeling en de beschikbare kastruimte is het toch een plaats geworden waar de verwende kok zich thuis kan voelen.

Gala outfit

Aan de bakboordkant is een gastenhut met twee losse bedden van 200 x 70 cm, die zijn voorzien van 18 cm dikke matrassen. De minimale kruiphoogte is 85 cm, dus je zult je daar niet snel benauwd voelen. Naast een hangkast, opbergvakken en lades is er ook nog een bijouterievak. In de boeg is de eigenaarshut. Deze beschikt over een groot bed (200 x 140-160 cm) met een lekker dik matras op een lattenbodem. Er zijn twee grote hangkasten en ook daar is voldoende ruimte voor het opbergen van een complete gala outfit. Door het speuren naar verborgen details stuiten we ook op een kluis, die standaard op een geheim gehouden plek wordt ingebouwd. Aan boord zijn natuurlijk ook twee natte ruimtes, voor iedere hut één. Die van de eigenaarshut is het grootst en heeft een bidet naast de afgescheiden douche ruimte. In de gasten badkamer is de douche eveneens met een scherm afgescheiden van de rest van de stijlvolle toilet- en wasruimte.

x

Superlatieven

De superlatieven die worden gebruikt voor de beschrijving van het ontwerp zullen niet veel afwijken van die voor de afwerking. Het teakhoutwerk binnen en buiten is subliem verwerkt en alleen het lakwerk van de potdeksels buiten is niet goed genoeg bestand gebleken tegen ons natte klimaat. De voortstuwingsinstallatie is eveneens buitengewoon netjes ingebouwd en voorzien van degelijke voorzieningen die de motoren minder gevoelig moeten maken voor storingen, zoals bijvoorbeeld Racor waterafscheiders. Je kunt overal redelijk gemakkelijk bij en er is meestal gekozen voor logische plaatsen van de onderhoudsgevoelige onderdelen. Dat maakt het werk van de servicemonteur een stuk aangenamer. Ook de elektrische installatie is goed traceerbaar aangelegd en voorbereid op uibreiding van de moderne elektronische systemen.

Veiligheid

Ook op het gebied van de veiligheid laat de Mochi 51 maar weinig te wensen over. Er zijn voldoende en goed bereikbare poederblussers en de motorkamer heeft een eigen automatische blusvoorziening. In het interieur, rond de kuip en langs de gangboorden zijn voldoende goede handgrepen en de zeereling is minimaal 60 cm hoog. Koken doe je hier op een veilige elektrische installatie in plaats van het kwetsbare gas. Verder zijn er voldoende bilge-pompen om wateroverlast in de bilge te beperken. Het enige dat ontbreekt, is ontwaseming voor de voorruit. Op de testdag was dat een voorziening die goed van pas zou zijn gekomen.

d

Beestenweer

Op de donkere decembermorgen die voor de testvaart was afgesproken, regende het pijpestelen, stond er een matige tot vrij krachtige Westenwind en wees het kwik slechts twee graden boven nul aan. Beestenweer dus en geen weer om een Mochi te testen denk je dan. Toch bleek deze verleidelijke Italiaanse ook in dit weer te verrassen, want de kachel stond aan en van deze boot krijg je het vanzelf warm. Ondanks de gure en straffe wind leverden het wegvaren en het keren in de smalle haveningang weinig problemen op. Wat zou je nog meer willen als je al de beschikking hebt over twee motoren, een boeg én een hekschroef. De motoren maken stationair (620 toeren) een tamelijk rauw geluid, wat voor de technicus het hart sneller doet kloppen en voor de verstokte zeiler een bron van ergernis kan zijn. Het kan niet aan de hoeveelheid decibels liggen, want over 63 dB(A) voor een kleine dertig liter cilinderinhoud mag je eigenlijk niet klagen. De minimale snelheid, is dankzij de trolling valve’s (slenterkleppen) lekker laag, zodat je zelfs in broed- en stiltegebieden geen slecht figuur slaat.

Rompsnelheid

Ondanks 20 ton waterverplaatsing blijft het water achter de spiegel volkomen vlak en er verschijnt pas een golf van een halve meter als de motoren tot 900 toeren worden opgezweept. Het GPS geeft dan 8 knopen snelheid aan en dat is ongeveer de rompsnelheid. Toch duurt het nog tot ongeveer 1200 toeren voordat de boot echt gaat planeren. De trimtabs staan dan op stand –2 en de snelheid bedraagt 12 knopen. Bij het verder versnellen rijst de hekgolf naar ongeveer 1 meter hoogte. Binnen een minuut noteren we een topsnelheid van 34,5 knopen, dik boven de 60 km/u. De maximale geluidsdruk is dan 82 dB(A) en dat is voor een snel-varend jacht een goede score. De bestuurdersbank geeft comfortabele steun en ook bij het staand sturen houd je goed overzicht.

w

Brekers

Bij het verwerken van de acceleratiegegevens, ontstaat een vrijwel rechte lijn, wat wil zeggen dat de boot bijna lineair versnelt. Alleen aan het einde van de acceleratie heeft De Mochi Dolphin 51 wat meer moeite om de uiteindelijke topsnelheid te bereiken. De trimstand wordt tijdens het versnellen naar –5 gezet en kan boven de 1800 toeren weer terug naar –2. Van de golven op het IJsselmeer heeft de boot weinig last. Het dreunt flink op de gigantische brekers, maar behalve het omvallen van een niet goed vastgezette fles geeft het geen krimp. Het jacht maakt onder dit soort on-Italiaanse omstandigheden een mooie stijve indruk.

a

Plezier

Het bochtengedrag is niet spectaculair. De boot neigt weliswaar mooi mee met de richting van de curve, maar de draaicirkel op volle snelheid komt niet binnen de 100 meter. Het is wel prettig dat je als bestuurder nauwelijks last hebt van het opspattende water. Door de boegvorm en de sprayrails lijkt het opspattende water geen kans te hebben om over de stevig gebouwde romp te slaan. Als de elementen dan met elkaar gaan samenspannen en er naast de golven ook nog een stortbui losbarst, doen de drie ruitenwissers goede dienst. Het blijkt dus toch Mochi weer te zijn, want de boot heeft duidelijk plezier in het breken van de golven en het draaien tegen de elementen in. Als we terugvaren naar Muiden is het jammer dat de terrassen niet vol zitten. Want het is natuurlijk ook een jacht waarop je gezien mag worden. Weer of geen weer.

d

Conclusie

De is een bijzonder geslaagd model in het gamma van luxe snelvarende motorjachten. De constructie en de afwerking zijn degelijk en passen bij de nostalgische ambachtelijke uitstraling van het jacht. In het interieur is klassieke luxe uitstekend gecombineerd met moderne ergonomische inzichten. De veiligheidsvoorzieningen zijn uitstekend en de test van de vaareigenschappen toont aan dat dit jacht ook onder slechte weersomstandigheden goed te controleren is. Het elegante ontwerp gedraagt zich als een beest in de golven en is dankzij veel innovatieve, comfort-verhogende vondsten een terechte winnaar van de Hiswa Motorboot van het jaar 2005 prijs

Grafiek over Acceleratie en Snelheid

Technische Specificaties Mochi 51 Dolphin

Lengte: 15,85 m.
Breedte: 4,90 m.
Diepgang: 1,30 m.
Motor:2 x MAN CR V8, diesel, 800 pk.
Waterverplaatsing:24.800 kg
Vanaf-prijs (incl. btw):Op aanvraag. Anno 2025 rond €400.000
Meer info:Gebruikte boten sites als DEZE

Gegevens geluidsmeting:

toerental (Rpm)Snelheid (knopen)Geluidsniveau Stuurstand
Minimaal 6204,763
9008,066
120012,469
150018,472
180024,075
210030,678
Maximaal 237034,582

Pluspunten

  • Opvallend design
  • Zeer veel gadgets
  • Gemakkelijk te manoeuvreren
  • Geluidsproductie
  • Stijfheid constructie

Minpunten

d
  • Lakwerk buiten
  • Ontwaseming voorruit ontbreekt

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in December 2004. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site