Jeanneau Sun Odyssey 349: Franse Allemansvriend

spot_img

Het Franse Jeanneau viel de laatste jaren vaak bij de zeilboten in de prijzen. Modellen als de Sun Odyssey 409 en 379 werden Europees zeiljacht van het jaar en dus besloot de werf de lijn van 34 tot 50 voet te completeren. Nieuwste telg is de 349, die is genomineerd voor de prestigieuze HISWA zeilboot van het jaar 2015 prijs.

Modern

Net als haar grotere familieleden is de Jeanneau Sun Odyssey 349 een echte allemansvriend. Van buiten ziet het er al uit als een modern jacht met een rechte neus en een brede spiegel met dubbele roerbladen. Modern zijn de knik op de waterlijn en het opvallend hoge vrijboord. Met deze romp wint dit familiejacht enorm veel binnenruimte en weet je zeer dat deze op ruimwindse koersen uitstekend zal presteren.

x

Wegklapbaar

De indeling van deze 34 voeter is klassiek, met mogelijkheden voor zowel een twee als een driehutten versie. De entree naar de kajuit is breed met mooie beugels die het binnenstappen onder helling gemakkelijker maken. De L-vormige kombuis is aan stuurboord. Aan bakboord is een gecombineerde natte ruimte. De navigatiehoek wegklapbaar, zoals hoort in een tijd waarin vooral mobiel of op de iPad wordt genavigeerd. Ook de midden-tafel die de verbinding vormt tussen de twee langsscheepse banken is aan beide zijden in te klappen. Zo heeft het interieur een opvallend ruime aanblik voor een 34 voet jacht.

Schroefas

Voorin is de eigenaarshut met een groot dubbel bed en voldoende bergruimte. In de testboot waren twee tweepersoons gastenhutten in het brede achterschip gelokaliseerd. Onder de trap en eveneens bereikbaar vanuit de achterhutten is een Yanmar 21 pk tweecilinder dieselmotor met vaste schroefas geplaatst. Zeker op een niet al te lange boot met dubbele roeren is de ver naar achter geplaatste schroefaspropeller te prefereren boven de goedkopere saildrive. Alle constructie en afwerking is degelijk, maar duidelijk wel in massaproductie uitgevoerd.

Geen travellers

In de kuip zijn twee langsbanken en net als onderdeks een inklapbare tafel. De lijnen voor de bediening van de zeilen zijn net buiten de kuip naar achter geleid. Daar zijn ze gemakkelijk door de stuurman van achter de twee forse stuurwielen te bedienen. De schootvoering van het jacht is bijzonder. Er zijn namelijk geen overlopen geplaatst. De fokkeschoot wordt door een oog aan een dyneema lijntje gevoerd, een systeem dat aan de wind varend goed voldoet, maar minder zeildynamiek mogelijk maakt op de ruimere koersen. De grootschoot wordt met ‘German sheeting’ gevoerd, een systeem met dubbele lijnen, zonder traveller, maar weer met een los oog aan twee lijnen. Andere zeilvoeringen dan deze standaarduitvoering zijn optioneel verkrijgbaar.

Scherp

We voeren de 349 met diepe (1.98 m) kiel. Er zijn ook versies met ondiepe kiel (1.48) en sinds kort ook met kielmidzwaard (95-205 cm. De kuip is aangenaam vrij van alle lijnen en de banken bieden prettige zit. De boot stuurt fijn, vaart mooi scherp en is met een topsnelheid van 6,6 knopen (bij 10 knopen wind) zeker snel genoeg. Dankzij de doordachte indeling en de fijne zeileigenschappen is de nieuwe Sun Odyssey 349 een compact, maar desondanks ruim jacht, dat ook door de prijs van onder een ton veel zeilers zal aanpreken.

x

Disclaimer

De boottest van de Jeanneau Sun Odyssey 349 is uitgevoerd in 2014 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

x

Cijfer: 7,5

Scorebord:

Constructie***
Comfort & Ruimte****
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen***
Prijs/ Kwaliteit****

Technische Specificaties Jeanneau Sun Odyssey 349

Lengte:9.96 m
Lengte waterlijn9,74 m
Breedte:3.34 m
Diepgang1.98 of 1,48 of kielmidzwaard 0,95-2,05 m
Gewicht: ca.4895 kg
Zeiloppervlak51,5 m2
Motor:Yanmar 21 pk schroefas
Prijs:vanaf € 89.540 af werf
Meer info:www.skipsmaritiem.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site