Corsiva 690: Rappe kaskraker

spot_img

Het Nederlands-Poolse merk Corsiva scoort al sinds 2012 goede verkoopresultaten met de 690 tender. Mede dankzij de aandrijving met een buitenboordmotor in een bun is het een van de goedkoopste tenders op de markt. In 2015 is het onderwaterschip verbreed om nog beter snel te kunnen varen.

Modern gelijnd

In tegenstelling tot veel andere sloepen en tenders heeft de Corsiva 690 niet alleen een grote kuip, maar ook een enorm zonnedek achterop boven de motorbun. Daardoor wordt deze tender in twee gedeeltes verdeeld, een zit en een liggedeelte. Voorop is nog een ankerluik en achterop brengen drie treetjes in de motorbun deksel je naar het brede zwemplateau. Alleen al door de buiten afmetingen is dit een forse, opvallend modern gelijnde tender.

Doordacht

De indeling van de boot is goed doordacht. Door de grootte van het zonnedek is de kuip wat compacter, maar daardoor kon de stuurconsole worden geplaatst op de best mogelijke plek, namelijk in het midden van de boot. De banken zijn breed en comfortabel met goede kussens en mooie rugleuningen. De kuip mist een motorkist in het midden, maar de ontstane ruimte is hier opgevuld met een gemakkelijk wegneembare tafel. Goed verzorgd zijn de dubbele instaptreden aan beide zijden van de kuip.

Opbergruimte

In de kuip is onder de vloer en de banken volop opbergruimte. De luiken zijn voorzien van (gas-)veren, maar kritiek is mogelijk op de matige kwaliteit hang- en sluitwerk. Ook kan de op de naad van de binnen en buitenschaal liggende kabelaring netter en strakker worden bevestigd. Het polyesterwerk van de overnaadse romp is daarentegen dik uitgevoerd goed verzorgd. Het polyester is dan ook een van de sterke punten van dit merk, ook al zou de gelcoat wat dikker mogen zijn.

Buitenboordmotor

Onder het grote achterdek, bevindt zich de kracht van deze tender. Door met de buitenboordmotor in de bun te sturen, houd je de draaicirkel beperkt en is geen duur roersysteem nodig. En je kunt de boot uitrusten met het vermogen dat bij je past. Beginnende watersporters kunnen met een 25 pk heel aardig uit de voeten, maar de boot is ook geschikt voor een supervermogen tot 140 pk. De geteste boot had een Mercury 60 pk in de bun, een soepele 1 liter viercilinder. Corsiva heeft ook plannen voor een 690 tender met een inboard Vetus dieselmotor. In die versie krijgt de motor een plek in een motorkist voor de stuurconsole. Ook wordt de motorbun verkleind en veranderd in een opbergruimte met plek voor de brandstoftank en de elektrische voorzieningen.

Eigenschappen

Op het water toont de Corsiva 690 zich als een gemakkelijk te varen tender met een draaicirkel die over beide kanten binnen twee scheepslengtes blijft. Dat zou voor een dieseltender bijzonder zijn, maar niet voor een tender die je met de buitenboordmotor stuurt. Het maakt het manoeuvreren en achteruitvaren wel extra gemakkelijk, zodat een boegschroed eigenlijk niet nodig is. De topsnelheid (met de 60 pk buitenboordmotor in de bun) werd vastgesteld op 40 kilometer per uur. De Corsiva 690 is met 1200 kilo stijf genoeg om deze snelheden en de bijbehorende golven goed aan te kunnen en ook wakeboarden is achter deze tender mogelijk.

Vlak

Bij het accelereren steigert de tender wel wat, maar trekt daarna mooi vlak. Dan raas je op een breed en stabiel onderwaterschip over het water. Deze tender precies doet waar deze voor is gemaakt: comfortabel snel varen in een moderne, goed doordachte boot. De prijs van € 19.900 (met 60 pk motor €28.660) maakt deze combinatie voor liefhebbers van comfortabel snelvaren aantrekkelijk.

Disclaimer

De boottest van de Corsiva 690 is uitgevoerd in 2015 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Cijfer: 7,3

Scorebord:

Constructie***
Comfort & Ruimte***
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen***
Prijs/ Kwaliteit****

Technische Specificaties Corsiva 690

Lengte o.a.:6,90 m.
Breedte:2,65 m.
Diepgang:0,65 m.
Doorvaarhoogte:1,20 m.
Waterverplaatsing1200 kilo
Motorisering:20-60 pk Mercury
Prijs vanaf:€ 19.900
Prijs motor (60 pk)€ 8.760
Meer info:www.krijgsmanwatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site