Bobsloepen Healey 30: Defender tender

spot_img

De boottest van de Bobsloepen Healey 30 is met een 265 pk Nanni diesel uitgevoerd in 2021.

Het is altijd lastig om een boot te testen die nog niet af is, zoals de Healey 30 van Bobsloepen. Maar het concept is zo uniek dat het een beschrijving verdient. Vandaar dat het Botentekoop testteam hartje winter naar Genemuiden trok voor een testvaart.

Bobsloepen Healey 30

Bobsloepen

Bobsloepen draait om Bob Wensink, naamgever, bedenker en bouwer van talloze aluminium boten. In de afgelopen jaren bouwde Wensink ook voor Lekker Boats, Vanquish, Domani, Waterdream en natuurlijk voor Bobsloepen. De totale productie met 12 man is ongeveer 30 boten per jaar. Onlangs werd het modellengamma uitgebreid met een bijzondere tender, de Healey 30.

Bobsloepen Healey 30

Zitzones

De Healey 30 is een ander verhaal dan dat van de ‘gewone’ Bobsloepen. Het is een grote, zelf in te delen tender. Daartoe biedt dit model verrassend veel onderdekse ruimte en drie verschillende zitzones. Door het vlakke onderwaterschip en de juiste motorisering is de Healey snel-varend. Het concept van Peter van Wieringen is door ontwerper Willem Nieland technisch uitgewerkt en door Bob in aluminium gebouwd. Wensink stopte in de eerste maanden van 2020 zijn ziel en zaligheid in de tender om deze voor de Hiswa Amsterdam Boat show in de Rai klaar te krijgen. Vanwege de uitbraak van het corona virus werd de beurs na anderhalve dag gesloten en kon Bob met zijn nieuwe model weer naar huis. Omdat de vraag naar de aluminium Bobsloepen enorm toenam werd het project stilgelegd. Nu is de tijd gekomen om het slimme concept af te maken.

Bobsloepen Healey 30

Niet verfijnd

De Healey is dik negen meter lang en heeft een klein zwemplateau, dat waarschijnlijk nog met 30 cm zal worden verlengd. De constructie is uiterst degelijk, met dikke spanten die een frame dat de ervaring van bouwer en ontwerper weerspiegelt. Er is gebruik gemaakt van 5 mm dik marine grade aluminium. Alles is gelast met het oog op de degelijkheid en minder op verfijnde afwerking. Desgewenst kan de boot in een kleur worden gespoten. Dan worden oneffenheden in het laswerk weggeslepen en wordt de romp vlak geplamuurd.

Bobsloepen Healey 30

Schoenlepel

Onder de kajuitvloer is een mooie diepe motorkamer waarin plek is voor motoren tussen 57 en 265 pk. De geteste boot is voorzien van de grootste motor, een drieliter Nanni viercilinder turbodiesel zestienklepper die met Bullflex en vaste schroefas in de compacte ruimte is geschoenlepeld. Er is een geïntegreerde aluminium brandstoftank van 250 liter. Dankzij de brede luchtinlaten is er weinig kans op zuurstoftekort. De motor is massavrij gemaakt om galvanische corrosie tegen te gaan, een kostbare ingreep, maar het behoud van elke aluminium boot. Alles is degelijk, vakkundig en zonder overbodige franje aangelegd.

Zes losse ramen

De achterzijde van de Healey is open, aan de zijkant vallen de enorme kieuwen als van een naar lucht happende haai op. Het boeisel loopt aan de bovenzijde naar binnen toe, wat de tender een extra charmante aanblik geeft. Voorop is een ankerluik, daarachter de voorkajuit met plek voor een bank en een tweepersoonsbed plus de nodige opbergruimte. Een groot kussen op het kajuitdak maakt van deze plek een zonnedekje. Meer naar achter is een diepe, gezellige kuip. De banken zitten goed, mede dankzij slanke kussens met hoge rugleuningen die voldoende steun geven. Achter dit zitje is de grote ruit die uit zes losse ramen is vervaardigd. De lijnen lopen prachtig mee met de zeeg van de boot. Achter de ruit is het eenvoudige bestuurdersgedeelte aan stuurboord en aan de andere kant is ook een tweepersoonsbank.

Bobsloepen Healey 30

Zelf indeelbare ruimte

Meer naar achter zijn aan weerszijden twee grote consoles. De deur aan de bakboordkant biedt toegang tot de natte ruimte en aan de andere zijde aan een ruimte waarin desgewenst een kombuis of een kooi kan worden gemaakt. Achterin zijn twee tegenover elkaar geplaatste banken met een console ertussen. Hieraan zijn opklapbare aluminium tafeldelen bevestigd, die dichtgeklapt de doorloop niet belemmeren. In de tafelconsole kun de handige zwemtrap achter een deurtje wegbergen. Helemaal achterop zijn twee kasten met plek voor de fenders. Al met al biedt de Healey enorm veel binnen- en buitenruimte met veel opbergplekken. De familietender is weliswaar simpel afgewerkt, maar het concept met alle zelf indeelbare ruimte is briljant bedacht.

Dubbele sprayrail

Doordat de boot nog niet was geballast, lag deze nog wat te hoog in het water. Daardoor merk je langzaam varend wat windgevoeligheid. De Healey glijdt gemakkelijk door het water en trekt dan nauwelijks golven. De motor loopt rustig en begint bij 20km/u te planeren. Dan is het verbruik ongeveer 11 liter per uur. Dankzij de dubbele sprayrail merk je niets van buiswater, ook niet als we snelle bochten uitproberen. Je zit achter de grote ruit als een vorst en hebt goed zicht op het vaarwater. De besturing is strak, ook op snelheid draait de boot gemakkelijk en blijft goed hanteerbaar.

Bobsloepen Healey 30

Defender

De top werd geklokt op 46 km/u, maar nogmaals, de boot is nog niet af. Over het algemeen vaart deze familietender zoals een Landrover Defender rijdt: stoer, no-nonsense en oerdegelijk. De prijs begint met een 57 pk basismotor bij €126.400. Boven op deze prijs zijn veel opties mogelijk zoals schilderen van de romp, een grotere motor, boegschroef tot een compleet ingetimmerde boot met slaapcabines, een douchecel en een kombuis. Voor een marktconforme prijs biedt deze Healey 30 veel zelf in te delen mogelijkheden, degelijkheid, goede vaareigenschappen en een uitermate stoer uiterlijk. Een familietender om onbevreesd lange tochten mee over ruim water te maken.

Technische Specificaties Bobsloepen Healey 30

Lengte o.a.: 9,30 m.

Breedte: 2,95 m.

Diepgang: 0,65 m.

Doorvaarhoogte: 2,10 m.

Waterverplaatsing: 3200 kg

Motorisering: 57-265 pk

Prijs vanaf: € 126.400 (57 pk)

Meer info: www.bobsloepen.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site