Solaris Power 40 Open: onvergelijkbare schoonheid

spot_img

De Solaris Power 40 Open is getest op 25-8-2022 vanuit Heusden. Genoemde prijzen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de site van Italian Yachts

Foto’s Rutger Bolt, Maarten Schalkwijk en Epco Ongering.

In de zeilwereld heeft het Italiaanse Solaris een excellente naam. De werf in Aquileia, bij de golf van Triest, bouwt al bijna 50 jaar zeiljachten die ambachtelijk vakmanschap combineren met Italiaans design. Sinds een paar jaar heeft Solaris een speciale divisie Power.

Lobster boten.

Een paar decennia geleden voegde de zeilbotenwerf ineens een motorboot aan het gamma toe. Het ging om een lobsterboot, ontworpen door legendarische Bruce King, de huisontwerper van het fameuze merk Hinckley. Jarenlang was dat de enige Solaris motorboot, maar in 2008 opende Solaris een aparte werf in Forli, in de provincie Emilia-Romagna. Deze werf verrichtte hooggespecialiseerde werkzaamheden voor andere merken zoals Wally. In Forli werden de Lobsterboot ontwerpen afgestoft en ontstonden er plannen voor een aantal nieuwe modellen. In 2019 zette Solaris een speciale Power divisie op met als eerste ontwerp de Solaris Power 57 Lobster. Daarna werden Lobster modellen ontdaan van hun stuurhut en ontstond de Open lijn. Die begon met de 48 en werd uitgebreid met de 44 Open. In juli 2022 verliet de eerste 40 Open de werf. Dat is de boot die wij hebben getest.

Solaris Power 40 Open

Wereldpremière

De wereldpremière van de Solaris Power 40 Open werd aangekondigd voor het Cannes Yachting Festival, maar dit opzienbarende jacht was de week ervoor al te zien is op de Hiswa te water in Lelystad. Dat is te danken aan de Nederlandse importeur, Italian Yachts Benelux. Dit bedrijf van Princess importeur Maarten Schalkwijk verklapte dat Solaris grote plannen heeft om de lijn motorboten uit te breiden met een tweetal grotere jachten en een boot in een Coupé uitvoering. Bovendien wordt de productie van de Power divisie naar verwachting in de komende jaren verdubbeld. De Solaris jachten passen goed bij Schalkwijk’s klantenkring. Hij werd vooral getroffen door het oogstrelende design en het hoge kwaliteitsniveau van de Italiaanse motorjachten.

Kreeft

Het Solaris Power design is in handen van Brunello Acampora van Victory Design, dat samen met het Solaris Power Design Team een serie pareltjes heeft weten te creëren. Hun Solaris Power boat design is gebaseerd op Lobster boten, waar oorspronkelijk in het oosten van de USA mee op kreeften werd gevist. De lage afgeronde achterkant maakte het makkelijk om de fuiken binnen te halen en de hoge uitwaaierende boeg gaf zekerheid en drijfvermogen op zee.

Walvisstaart

In de ‘sculpted’ romp van de 40 Open zie je behalve de gewelfde zijdes ook de stijlkenmerken als de tumblehome achterkant en de uitwaaierende flare van de boeg terug. Wie wat langer naar het design kijkt ziet dat de zeeg mooi in harmonie is met de vormen van de boot. Als kers op de taart heeft de 40 Open een prachtige T-top. Deze is gevormd als een walvisstaart en dat geeft de boot een onvergelijkbare schoonheid. Botenliefhebbers kunnen uren naar dit soort details kijken.

Torsiestijfheid

De polyester bouw is bijzonder, want de boot krijgt de grote torsiestijfheid door de vorm van de romp. Door deze bouwwijze zijn er minder spanten nodig. De 40 Open is een walk around model met een hoog vrijboord. De motorruimte kun je met wat moeite bereiken door een luik bij het zitgedeelte achter. De tocht door de smalle doorgang naar de motorkamer wordt wel beloond, want je ziet er het kwaliteitsniveau van de bouw. Alle installatiewerk ziet er professioneel uit en ondanks de beperkte hoogte zijn de vitale onderdelen goed te bereiken. De afwerking is van zeer hoog niveau met rvs-werk dat als glimt als de inhoud van een schatkist.

Geen IPS

Solaris Power jachten krijgen allemaal Volvo Penta IPS aandrijvingen, behalve de geteste 40 Open. IPS is relatief kostbaar en is gemakkelijker toe te passen bij boten vanaf ongeveer 44 voet. De geteste 40 Open heeft twee sterndrive motoren waarbij keuze is uit 2 x 280pk Volvo-Penta benzinemotoren en Volvo Penta diesels van 2 x 300pk via 2 x 380pk naar 2 x 480pk. Het geteste model was voorzien van de grootste motoroptie en de bijbehorende features zoals de bij de EVC horende joystick voor eenvoudig afmeren en manoeuvreren. De 40 Open heeft vanwege de hekdrive aandrijvingen een iets scherpere V-vorm en daardoor wat scherpere vaareigenschappen dan de IPS aangedreven modellen.

Dagboot XL

De 40 Open is een dagboot XL lijkt sterk op haar grotere zusjes, de 44 en 48 Open, dagboten XXL. De belijning is identiek en de 40 Open is ruimer dan je op deze lengte verwacht. Voorop is een fraai anker, door de boeg gevoerd en voorzien van een diepe tweedelige ankerkluis. Daarachter is een groot zonnebed, op dit model zonder sofa zoals op de grotere modellen. Het windscherm is groot, van perspex, maar krijgt op de volgende modellen veiligheidsglas. De stuursectie bestaat uit drie stoelen met voetensteun en opklapmogelijkheid voor staand sturen. Er is een prachtig overzichtelijk dashboard met twee grote schermen. Centraal is de gashendel met ernaast de joystick. De stuurhoek is ergonomisch verstelbaar.

Kajuit

Aan de bakboordkant van de stuurconsole is de doorstap naar de kajuit. Achter de stuurbank is een console met drie kasten, wasbak, grillplaat en andere kombuis voorzieningen. Daar vind je ook een gezellige zit van twee banken rond een uitklapbare teakhouten tafel. Achterop vind je een riant zonnebed voor het zwemplateau. De kajuit is riant. De stahoogte is ruim voldoende en behalve een Frans bed vind je er een comfortabele natte ruimte aan stuurboord. Onder de trap is de lage gastenruimte met twee losse, maar comfortabele bedden. Er is opbergruimte in overvloed. De afwerking en het design zijn werkelijk van een oogverblindende schoonheid.

Probleemloos

Op de Solaris Power 40 Open zorgt het Volvo Penta EVC systeem met joystick dat iedereen varen en probleemloos afmeren. Het systeem werkt intuïtief en fouten maken is eigenlijk uitgesloten. Laat je de joystick los, dan ligt de boot stil. De acceleratie is spectaculair, de boot lijkt in een rechte lijn binnen 10 tellen te versnellen naar 20 knopen en kort daarna zit je al op de top van dik 42 knopen. Dan verbruikt de boot 175 liter per uur en dat is niet slecht voor zo’n snel en comfortabel jacht. Opvallend is dat de boot geen enkele rammel of kraak laat horen als we door de golven knallen. De romp is extreem stijf en de T-top constructie is briljant, want het grote dak is niet in beweging te krijgen.

DCIM100MEDIADJI_0291.JPG

Rondjes

Omdat de hekdrives dicht bij elkaar zijn geplaatst kun je rondjes draaien zonder een gashendel in de achteruit te zetten. Ook het maken van snelle bochten is een feest, waarbij je jouw handtekening in de golven kunt zetten. De koersstabiliteit is uitstekend en de boot presteert op alle fronten goed. Samengevat is de Solaris Power 40 Open een prachtig ruim jacht dat uitstekend is geconstrueerd en voortreffelijk afgewerkt. De prijs begint bij €410.000 ex btw voor de uitvoering met twee benzinemotoren. Gemiddeld komt een goed uitgeruste Solaris Power 40 Open uit op een bedrag van rond de €650.000 ex btw.

Technische Specificaties Solaris Power 40 Open:

TECHSPECS
Lengte o.a. (m.)11,97
Lengte romp (m.)10,62
Breedte (m.)3,85
Diepgang (m.)0,73
Motor pk (kW)2 x Volvo Penta D6 440 (2 x 480pk)
Waterverplaatsing: (kilo)9.040
Topsnelheid (km/uur)42 knopen, 78 km/u
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 410.000 excl. btw
Meer informatie:www.solarispower.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site