Pedro Donky 37: Stoer, eigenwijs en onverwoestbaar

spot_img

De Donky modellen van de Groningse werf Pedro-Boat zijn hard op weg de status van moderne klassieker te verdienen. Al geruime tijd in productie maar op geen enkel vlak door de tijd ingehaald. In plaats daarvan staat het stoere, scheepse karakter van deze boten juist weer volop in de belangstelling. We varen een stuk met een Pedro Donky 37. Een 11.20m motorjacht waarop de negatieve ramen van het stuurhuis de boot een eigenwijs voorkomen geven.

Solide reputatie

Pedro-Boat geldt als één van de jachtbouwers die Nederland een solide reputatie als producent van doordachte en goed varende motorkruisers heeft gegeven. De Pedro Donky 37 past geheel in die traditie maar gaat wel met de tijd mee. Het comfort aan boord is eerder afgestemd op een echtpaar dan op een groot gezin. In totaal zijn er zes slaapplaatsen. Een ruim en comfortabel Frans bed in het voorschip. Aangrenzend een twee persoons gastenhut en de dinette in de salon is in een handomdraai tot een twee persoonsbed om te bouwen.

Slimme indeling

Met een slimme indeling is een ruim en licht interieur ontstaan waar je overal voldoende bewegingsruimte hebt. De pantry in de salon biedt dezelfde mogelijkheden als de keuken thuis en de douche is ook echt een douche. Een afgeschermde ruimte die de rest van de natte cel droog laat.

Gelijkvloerse salon

De salon is gelijkvloers met een uiterst ruime open kuip. Er zijn geen vaste banken toegepast zodat het vloeroppervlak alle mogelijkheden biedt. Een stel loungebanken, een flinke tafel met stoelen of ingericht voor mindervaliden. De volledige ruimte van de kuip is bij het interieur te betrekken door de kuiptent dicht te ritsen.

Zwemplatform

Een deur in de spiegel geeft toegang tot het zwemplatform. De gangboorden zijn bereikbaar met een opstap. Deze zijn goed beloopbaar met een rvs railing en de opbouw als steuntje. Het voordek is een echte werkplek om een lijn te beleggen of de ankerlier te bedienen. Het dak van de salon heeft een opstaande rand waarmee het een prettige bergplaats is voor een pikhaak of een loopplank.

Z.G.A.N.

De boot blijkt tot onze verbazing uit bouwjaar 2004 te zijn. Alles ziet er nog als nieuw uit. Buiten staan de dekken en opbouw strak in de lak te glanzen alsof dat vorig jaar gedaan is. In werkelijkheid is het echter de eerste lak die er al 11 jaar opzit. Aan het interieur kun je de leeftijd ook niet aflezen. Het houtwerk, de lak of stoffering heeft nergens een slijtplek of inwateringsverschijnselen. De vorige eigenaar is er kennelijk met liefde en beleid mee omgegaan. Toch bereik je een dergelijke permanente nieuwstaat alleen met een goed gebouwd jacht. Dit maakt een Pedro Donky 37 onverwoestbaar. Het normale onderhoud volstaat om een dergelijke kwaliteit in topconditie te houden.

Perkins powerhouse

Onder de vloer van de salon bevindt zich een andere verrassing. In deze Donky is een 300PK Perkins geplaatst.  Een degelijk blok wat in een dergelijke vermogen/gewichtsverhouding doorgaans niet zo hard zal hoeven te werken. Maar staat er stroom tegen op een knobbelige zee dan is er voldoende extra vermogen beschikbaar.  De motor is goed geïsoleerd ingebouwd. Ook de luiken zijn van een geluid en trilling dempend laminaat. Behoorlijk zwaar maar in verschillende delen die afzonderlijk prima te hanteren zijn. De wierpot zit onder een eigen luikje. 

Ontspannen varen

Varen met de Donky 37 is vooral ontspannen. Onder water zorgt een relatief diepe maar minder lange kiel voor laterale weerstand zonder het stuurgedrag te beïnvloeden. De boegschroef is daarmee ook merkbaar effectiever. Het uit- en overzicht is daarbij van dien aard dat deze boot met een kleine bemanning of solo gevaren kan worden. Een tweede stuurstand in de kuip is daarvoor nog een optie.

Steunzeiltje

Alle Donky modellen, ook de kleinere 30’, hebben CE-B waarmee geschikt voor ruim water. Oudere modellen waren nog voorzien van een steunzeiltje om het rollen op open water tegen te gaan. Inmiddels is de romp enigszins aangepast met meer aanvangsstabiliteit waardoor het zeiltje geen functie meer had. De Donky waar we mee varen is een van de eerste uit die nieuwe generatie.

Custom

In een veranderende markt heeft Pedro-Boat enkele jaren geleden een koerswijziging doorgevoerd. Van serieproductie naar nieuwbouw op maat.  Meer aandacht voor service, reparatie en onderhoudswerkzaamheden.  En een levendige verkoop in gebruikte jachten als derde pijler.

Ouderwetse kwaliteit

Pedro-Boat heeft daarbij niet de vergissing begaan om al het oude overboord te zetten. Daar zou veel goeds mee verloren gaan. Een schat aan ervaring is in de nieuwe opzet volledig bewaard gebleven. Er wordt gewerkt met een vaste ploeg van 15 mensen. De helft hiervan is opgegroeid bij Pedro, het andere deel is een nieuwe generatie jachtbouwers. Een interessante mix van ambachtelijk vakmanschap en frisse ideeën die er mede zorg voor draagt dat een nieuwe Pedro zowel ouderwets goed gebouwd is als aansluit op de eisen van de huidige tijd.

Als jachtmakelaar biedt Pedro een uitgebreid aanbod in de showroom en aan overdekte verkoopsteigers buiten. Vrijwel alleen motorjachten tussen de 9 en 15 meter. De Donky waar we mee gevaren hebben is een voorbeeld in welke staat deze occasions verkeren, lastig van nieuw te onderscheiden.

Technische Specificaties 
Lengte o.a.:11,20 m.
Breedte:3,70 m.
Diepgang:1,10 m.
Waterverplaatsing:10.500 kg.
Motorisering:110 tot 300 pk.
Prijs:€ 330.400,-
Meer info:www.pedro-boat.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Laurens Koster
Laurens Kosterhttps://boottesten.nl
Vanuit zijn voorliefde voor watersport begon Laurens in 2000 met een webwinkel voor watersport-accessoires. Dat was in een tijd waarin E-Commerce nog in de kinderschoenen stond. Naast het pionieren in online verkoop ontwikkelde hij zich verder in het creëren van websites, zowel voor zichzelf als voor anderen. Rond die tijd begon hij ook met het maken van redactionele teksten voor Boten.nl Magazine, Boatshop24 Magazine en later BotenteKoop Magazine. Het schrijven van pakkende artikelen met excellent beeldmateriaal is zijn hoofdactiviteit geworden. Sindsdien heeft hij vele boten getest, bedrijven gerecenseerd en mooie watersport-merken beschreven.
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site